Vi fick oxo en checkkredit när vi köpte hus. Dock var den på 20kkr bara.
Vi utnyttjade den aldrig och stängde den efter ett år. Så visst trycker bankerna på sånt till privatpersoner...
 
Tack för många svar!

Jag var nog lite väl pessimistisk i mitt första inlägg.
För det första betalar vi "bara" ca 2000SEK i ränta per år på checkkrediten i nuläget.

Med tanke påa tt vi bytte ut direktverkande elpanna mot luft/vatten (i november) ser vi en otroligt låg förbrukning i vatten och värme under november december, okej det har inte varit kallt men förbrukningen är riktigt låg oavsett.

Min tanke är att vi LÄTT räknar hem de 2000SEK som checkkrediten kommer att kosta oss varje år med tanke på att vatten och värme blivit såpass mycket billigare för oss.

En annan aspekt i det hela är att vi varje månad får över i runda slängar 8-10kkr när alla lån och räkningar är betalda.
Det är således inte en omöjlighet alls för oss att betala tillbaka de 160 tusen, det är nog mer så att vi är sugna på att göra badrummen så snart som möjligt då vi renoverat i stort sett hela huset i övrigt.

Snack om att "sälja huset" och "lyxfällan" finns ju inte, jag gav inte tillräckligt mycket med info till er från början men jag förstår att det är kittlande att få gotta sig lite i andras bekymmer ändå ;)


Vi får se hur vi fortsätter från här, vi kan ju i princip bara strunta i checkkrediten och spara ihop till ett badrum på ett år utan problem, det är en lösning, kanske inte den bästa lösningen men kanske blir det så ändå.
 
Hur kommer det sig att vattnet blev billigare?

När det gäller badrumsrenoveringarna har du själv gett det absolut bästa alternativet, spara ett år, renovera ett badrum, spara ett år, renovera nästa, eller hur?
 
2000 i ränta för en checkkredit utnyttjad till 160.000? Det kan ju aldrig stämma. Det är ju bara just över 1% i ränta...
 
En fundering, är det inget krav på ammortering på en checkkredit?
 
2000 i månaden är det nog krediten kostar?
Om det verkligen bara är 2000 i ränta på denna "kredit" (måste vara nåt annat än en checkkredit om räntan är så låg) så är det bara att öka på den så mycket du kan och betala av på huslånet istället, för där har ni väl betydligt högre ränta?
 
Mitt tips är att avveckla checkkrediten så fort som möjligt och vänta med badrumsrenovering tills det ryms inom bottenlånet. Ska man bo i hus bör man ha marginaler. Det kan när som helst inträffa saker som kostar tiotusentals kronor att fixa. Man kan behöva få fram de pengarna omgående. Att sitta med en maxad checkkredit är ett dåligt utgångsläge.

/Hasse
 
Anna_H skrev:
2000 i månaden är det nog krediten kostar?
Om det verkligen bara är 2000 i ränta på denna "kredit" (måste vara nåt annat än en checkkredit om räntan är så låg) så är det bara att öka på den så mycket du kan och betala av på huslånet istället, för där har ni väl betydligt högre ränta?
Stämmer nog, den brukar ligga runt 1% på beviljat belopp. Utöver detta så kommer räntan.
 
rusty skrev:
Tack för många svar!

Jag var nog lite väl pessimistisk i mitt första inlägg.
För det första betalar vi "bara" ca 2000SEK i ränta per år på checkkrediten i nuläget.

Med tanke påa tt vi bytte ut direktverkande elpanna mot luft/vatten (i november) ser vi en otroligt låg förbrukning i vatten och värme under november december, okej det har inte varit kallt men förbrukningen är riktigt låg oavsett.

Min tanke är att vi LÄTT räknar hem de 2000SEK som checkkrediten kommer att kosta oss varje år med tanke på att vatten och värme blivit såpass mycket billigare för oss.

En annan aspekt i det hela är att vi varje månad får över i runda slängar 8-10kkr när alla lån och räkningar är betalda.
Det är således inte en omöjlighet alls för oss att betala tillbaka de 160 tusen, det är nog mer så att vi är sugna på att göra badrummen så snart som möjligt då vi renoverat i stort sett hela huset i övrigt.

Snack om att "sälja huset" och "lyxfällan" finns ju inte, jag gav inte tillräckligt mycket med info till er från början men jag förstår att det är kittlande att få gotta sig lite i andras bekymmer ändå ;)


Vi får se hur vi fortsätter från här, vi kan ju i princip bara strunta i checkkrediten och spara ihop till ett badrum på ett år utan problem, det är en lösning, kanske inte den bästa lösningen men kanske blir det så ändå.
Det handlar inte om att gotta sig i andras bekymmer utan alla inlägg här vad jag kan se är seriösa hjälpande inlägg.
Jag tror även att dom kommer till pga att lite av informationen du ger är lite ....tveksam..

Kostnaden för checkkrediten har ju många med all rätt reagerat på.
Sedan börjar du plötsligt spara så otroligt med vatten....?
Sedan börjar du spara så otroligt mycket värme trots att du redan har en ny L/L VP installerad innan du köpte en L/V.

Sedan skriver du att ni har 8-10k kvar efter att räkningar o lån har betalats och det ser jag iaf som ett lågt rörelsekapital om man bor i ett hus.
 
Jag antar att han menar att han har 8-10 000 kronor kvar varje månad, efter att alla räkningar är betalda, både till hus, mat, lån, bil och altl annat, dvs ett sparande på bortemot 10 000 per månad.

Men jag skulle gärna vilja veta vad krediten egentligen kostar?
 
Jag ställde TS påstående mot ursprungsfrågan där TS undrade hur han skulle kunna betala av checkkrediten, därav min tolkning att har man 10k över efter den siste i månaden så är det naturligtvis väldigt tufft.
 
Nimajneb skrev:
Jag ställde TS påstående mot ursprungsfrågan där TS undrade hur han skulle kunna betala av checkkrediten, därav min tolkning att har man 10k över efter den siste i månaden så är det naturligtvis väldigt tufft.
Om 10 000 ska räcka från den 1:a i månaden och till nästa lnö är det tight, ja, men så uppfattade inte jag TS, utan jag uppfattade att han kunde lägga 10 000 i månaden på avbetalning av checkkrediten. Då är den borta på 1 år och 4 månader...

Så räknar iallafall jag när jag säger att jag har 10 000 kvar när allt är betalt.
 
Men varför startade då TS tråden? Om dom har 10k i överskott innan lön varje månad och 160k i lån............... Behöver man då fråga hur man minskar kreditutnyttjandet? TS verkar ju bott ett tag i huset så vart har dessa 10k varje månad tagit vägen?

Eller var kanske den eg frågan hur man kan låna ännu mer för att kunna renovera badrum?
 
De har 160 000 i checkkredit och 2,4 miljoner i bolån, dvs de använder checkkrediten som topplån.
 
Beror på hur man definierar ordet topplån. I min ordlista betyder topplån att man att ett lån med säkerhet på huset men kanske täcker spannet 75-85% av husets värde. Det som ligger ovanför detta är ett lån i någon form, blanco, borgenslån, lån av föräldrar, lån med hunden som säkerhet eller vas som helst.

I likhet med vad som har skrivits i många andra trådar är det sunt att komma ner på en lånenivå under 85% helst under 75% så fort som möjligt. TS verkar ju ligga klar över denna nivå och det är nog även därför dom flesta råden är att spara pengar och bli av med blancolånet asap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.