Jag är riktigt kass på det här, jag håller på att renovera badrummet och hallen(eftersom jag var tvungen att riva en väggen mellan badrummet och hallen). Kommer att lägga vattenburengolvvärme i båda utrymmena och klinkers. I badrummet har jag golvåsarna framme, dessa har cc 450

Alt1: Kortla mellan golvåsarana lägga gles så att 20mm rören ligger 300cc. plåt +22mm spånskiva+flytspackel+klinkers. I hallen som ovan men istället för flytspackel 6mm golvgips

Alt2: Använda tunnar slang och flytspackla.

I badrummet har jag räknat att det kommer att bli ca 40mm flytspackel på det högsta punkten, och 15mm på den lägsta. Kommer att använda cascos tätskicktssystem pågrund av att jag kommer att lägga en golvränna. Och casco flytspackel "kräver" endast 10mm ovanrör
 
Jag trodde att alla flytspackel krävde minst 2 x rördiameter över inspacklade golvvärmerör, men med casco räcker 10mm oavsett dimension alltså?

Om jag inte minns fel kräver väl branschreglerna cc 300 på golvreglarna om du ska kakla ovanpå.

Normalt cc på golvvärme är 200mm för att man inte ska känna skillnad på värme vid och mellan rören.
 
Tackar för svaret.

Jepp enligt casco är det ok med 10mm, klistrat från cascos hemsida
"Vid val av vattenburen golvvärme ska
spackelskiktet vara minst 10 mm ovan rören, följ rörleverantörens
anvisningar"

Rätt mig gärna om jag uppfatta fel ang, cc måtten, så jag inte gör något knas:)
Klistrat från bkr
"Oavsett c-avstånd mellan bjälkar, dock
max. 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet
mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att
fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet,
utföras. Förstärkning kan göras med avjämningsmassa
enligt nedanstående exempel på
konstruktionsprincip. Förstärkningar med
motsvarande effekt kan uppnås med andra
konstruktioner enligt ansvarig projektör/tillverkare.
Vid c-avstånd mellan bjälkar större än 600
mm ska bjälklaget förstärkas med kortlingar,
centrumavstånd 300 mm.
"

Tolkar det som att det är ok om det inte är större än 600cc, dvs då bhöver man inte kortla.
Cascos tolkning, har sett att andra skrivit denna tolkning oxå
"Förutsättning för ytor upp till 10 m²:
Konstruktionen ska vara dimensionerad så den klarar vikten av ytbeläggningen.
Eventuella bärande bjälkar (45x120 mm) ska ha en maximal spännvidd om 4,2
meter. När centrumavståndet mellan reglarna är större än 300 mm upp till max 600
mm ska man på ytor upp till 10 m² förstärka böjstyvheten i konstruktionen.
Golvspånskivor (22 mm) ska vara väl förankrade mot reglarna med lim och skruv
(100-150 mm avstånd). Golvkonstruktionen måste förses med ett rörelseupptagande
skikt innan ytbeläggning av keramiska plattor. Rörelseupptagande skikt kan vara
Casco ThermoPlan 3652 eller Casco KombiPlan 3707, skikttjocklek min.12 mm,
limmad golvgips eller alternativt skivmaterial anpassat för golv."
 
Stopp stopp stopp!

"Vid val av vattenburen golvvärme ska
spackelskiktet vara minst 10 mm ovan rören, följ rörleverantörens
anvisninga"

Casco säger alltså att det ska vara MINST 10mm.
Det räcker alltså enligt casco med 10mm i det allra bästa fallet, förutsatt att detta är i enlighet med rörleverantörens anvisningar..

Läs rörleverantörens anvisningar, så ska du se att de där 10mm växer fort!

Om du ska lägga aluminiumplåtar så se upp med flytspacklet, du bör absolut använda ett som fäster mot aluminium, och det är inte helt vanligt. Roth har ett som man kan lägga så att aluminiumen täcks, och sedan köra på med vanligt ovanpå det.



"Oavsett c-avstånd mellan bjälkar, dock
max. 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet
mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att
fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet,
utföras"

Det är en konstig skrivning, det står att förstärkning ska genomföras oavsett c-avstånd, dock max 600mm. Det kan man tolka som att om det är mer än 600mm behöver ingen förstärkning göras. Vilket naturligtvis inte är rätt. Möjligen menar dom att med mer än 600mm ska det dubblas upp med bjälkar istf kortlingar.

Jag rekommenderar dig att läsa GVK's och BKR's branschregler om detta. Dom finns att ladda ner på deras hemsida och är tydligare i sina förklaringar kring detta. Jag följde GVK när jag gjorde vårat badrum med kakel och nåtat teak-golv.
 
Tackar för svaret.

Kommer att lägga upponor och där skrivs det:

"När golvvärme skall gjutas in måste avståndet från
rörens ovansida till färdigt golv vara minst 15 mm. Vid
läggning av keramiska plattor kan dessa räknas in i den
totala bygghöjden 30 mm."

I mittfall hallen. ca 1cm flyttspackel ovanrör, +klinkers(ej köpt, men räknar på 10mm) =32mm, med en 12mm slang.

I badrummet kommer jag köra mycket högre, men där kommer jag till problemet:(. Kommer att använda en golvränna som endast är tillför 15 eller 17 flytspackel (har inte siffrorna i huvudet). Så jag kan inte flyta in golvärmen i duschhörnan, eftersom rännan då inte passar:(

Skulle ni där istället kört alternativ 1? dvs Kortla mellan golvåsarana lägga gles så att 20mm rören ligger 300cc. plåt +22mm spånskiva+flytspackel+klinkers.

Men blir inte det för tjockt material?

Men i hallen vi jag helst lägga i flyt, eftersom det blir så jobbigt att riva ner till golvåsarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.