Jag ska bygga en stödmur på min baksida. Tomten sluttar lite neråt så jag vill bygga en liten stödmur och fylla på med jord. Tänkte först att bara gräva och sen lägga stenmjöl och komprimera och köpa nån murstensversion. Men icke. Berggrunden kom bara efter några centimeter och jag kan då inte få något mothåll för en stenmurning. Jag tänkte då istället borra hål i berggrunden och sticka ner armeringsjärn och sedan trä på slipers. Skulle detta funka? Muren ska bara vara ca 50-60 cm hög! snälla hjälp mig fort!!

Om ni inte kan svaret men har en bra internet adress till nån tipssida eller telnr eller nått så maila mig!

måste ha hjälp fort!! MVH /Tobbe
 
Om du vill förankra stenmuren är det ju bara att göra likadant som du tänkte gör med slipers - borra ned armeringsjärn, borra ett motsvarande hål i murstenen och kladda dit med cementbruk.

Väljer du slipers,undvik originalvaran på grund av den giftiga kreosotimpregneringen. Köp i stället moderna varianter.
 
Vi har gjort så - så visst fungerar det :D. Det sluttar också bra hos oss så vår stödmur hålls dessutom på plats med ett par strävor förankrade i berget.
 
Kan du inte gjuta en klack, och sedan mura upp till den höjd du vill ha?
 
Vad är en sträva?
Vi har samma problem, att gjuta en klack verkar ju enklare än att borra ner armeringsjärn, men håller det lika bra? Vår mur behöver dessutom blir högre, helst 1,5 meter...
Måste/bör man göra dräneringshål så att vatten kan rinna ut?
 
Ytterligare en som sitter i samma sits. Planerar en stödmur som är 10m lång och ca 1m hög, ca 6m gick att gräva ur, resten är berg idagen som dessutom lutar i murens längdriktning (muren kommer att bli triangelformad).

Vet inte om följande är rätt, men har tänkt att gjuta en trappstegsformad klack på berget som kommer att gå över i en gjuten sula där det är urgrävt (kanske overkill med en gjuten sula, men stabilt blir det ;)). Klacken kommer att dubbas i berget (svårt att komma ifrån behovet att borra ner armeringsjärn).

Funderar även på att dubba murstenen då det inte kommer att finnas några massor som mothåll, det enda fästet blir annars bara klacken på murstenen mot den gjutna klacken.
 
josohl skrev:
Vad är en sträva?
Vi har samma problem, att gjuta en klack verkar ju enklare än att borra ner armeringsjärn, men håller det lika bra? Vår mur behöver dessutom blir högre, helst 1,5 meter...
Måste/bör man göra dräneringshål så att vatten kan rinna ut?
Hej hopp,

En sträva är alltså i vårt fall långa tjocka metallstänger som förankrar muren i berget i vinkel - de är alltså nedgrävda.
Gjuta klack är jobbigt :D men men jag har ju berg för nästan hele slanten och i dagen med.
Ja dränering är A och O. Kolla gärna på olika stensiter hur man dränerar och använder markmatta närmast muren samt dräneringshål och slangar hur de skall placeras.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.