Hej. Vi har en vvb som tidigare ägare har byggt in i en skrubb. Dörren dit utgörs av en garderobsdörr. Nu måste jag byta beredaren och den kommer inte att gå ut genom dörren. Då finns det två alternativ. Antingen river man bort dörr + eventuellt någon del av väggen. Eller så sågar man upp beredaren i smådelar inuti skrubben. Det senare alternativet känns ju tilltalande.

Är det någon som har testat att såga sönder en beredare? Finns det några risker med detta?

Nästa steg blir att få in den nya varmvattenberedaren. Förhoppningsvis kan man hitta någon som är lite mindre.... Annars kanske jag både måste såga sönder den gamla, för att enklare få ut den, plus riva väggen/dörren för att få in den nya. Har man inte problem så skaffar man sig....;)
 
Riv väggen/dörren, då har du löst båda problemen!
 
Riv. Den nya är säkert såpas snygg att den kan sitta framme.
 
Jag tycker att det verkar mycket besvärligare att stå inne i en skrubb och såga sönder en varmvattenberedare än att riva en vägg.

Erik
 
Staffans2000
Avemo skrev:
Jag tycker att det verkar mycket besvärligare att stå inne i en skrubb och såga sönder en varmvattenberedare än att riva en vägg.

Erik
speciellt om den är emaljerad.

Staffan
 
ok, tack för alla goda råd. Det som gör det extra jobbigt är att skåpet är på toaletten där det förvisso är våtrumsmatta på väggen... men ändå
 
Du har klätt av plåt o isolering och den är fortfarande för stor? Annars är det bara en plåttank och är inga problem att kapa upp med tigersåg, om man bara kommer åt och kan vrida på den så man kommer åt baksidan. Jag hade kapat vågrätt så ligger rost och skit kvar i bottendelen.

Och du får la skaffa den nya innan så ser du ju om du måste riva.
 
nej jag har inte gjort något än, förutom att gruva mig :D

Kan man ta bort plåt och isolering på en ny beredare också utan att den tar skada?
 
Allt går, frågan är bara vilket som är lättast. Jag röstar fortfarande på rivning, trots våtrumsmattan!
 
Göran.W
Pilla av ytter plåten på den och ta bort isoleringen så har den ca 1 dm mindre diameter.
Räcker inte det kan man ta bort dörr + karm och då får man 1dm större dörr hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.