Hej allihop!

Ny på forumet som medlem, men har under lång tid varit en läsare av alla intressanta trådar här på byggahus.se. Nu är jag själv nybliven husägare och står inför ett litet problem. Huset är byggt 1980 och är ett enplanshus med inredd källare. Huset fick en besiktningsanmärkning på en yttervägg i källaren där tapeten (glasfiberväv) var missfärgad och bubblig. Vid fuktmätning är nedre delen av denna vägg torr och fin, men i ovankant av väggen, strax under marknivå är väggen mycket fuktig.

Idag tog jag tag i det hela, och rev bort tapeten. Det var nog i grevens tid eftersom tapeten redan hade en svag mögeldoft. Putsen hade släppt där fuktskadan var tydlig. Jag knackade bort så mycket puts jag kunde, och nu står jag här utan att egentligen veta vad nästa steg är. Jag har en Woods avfuktare igång i rummet eftersom jag förmodar att det är bra om jag torkar ur väggen ordentligt.

Se bifogade bilder. Det är alltså bara i ovankant som problemet egentligen föreligger, och strax under marknivå. Vad skulle ni göra? Laga putsen, och sedan måla med silikatfärg eller liknande? Räcker det? Kommer väggen då att andas bättre, än som nu varit fallet, med en glasfiberväv i vägen?

Ser tacksamt fram emot era svar, hälsar en vilsen nybliven husägare :)
 
  • IMAG0123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade först lagat det och sedan putsat på ny puts. Vi blev sedan rekommenderade av colorama att måla med sockelfärg och det har funkat bra i ett år nu.
 
En liten uppdatering. Nu erkänner jag min okunnighet inom materialkännedom :)

Det jag kallade puts på förra bilden, är inget annat än vanligt spackel inser jag nu. Har nu dragit ner alla tapeter på hela väggen. Kvar är spackel på vissa ställen. Bakom detta är det puts.

Min fråga nu är, kan jag knacka bort resten av spacklet, och sedan måla rakt på putsen? Om jag drar med handen över putsen, rasar det massor av sand. Är det så puts beter sig? Kan man måla rakt på det, eller bör jag göra på annat vis?

Det intressanta är att själva putsen inte verkar särskilt skadad, däremot tapet och spackel? Borde inte även putsen ha släppt?

Se ny bild nedan.
 
  • IMAG0127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allra först bör du se till att fukttillförseln utifrån stoppas.
Det är tydligt på dina bilder att fukten kommer in i närheten av markytan och sen sprider sig ngt neråt.

Låt sen väggen torka ordentligt, kan ta mkt lång tid.
Sen kan du måla m silikatfärg om du vill.
 
Bara få bort allt löst innan du putsar/målar!
 
Tack för era svar! Nu när jag knackat bort en del spackel, ser jag en fläck på väggen där det är tydligt blött. Det är väldigt nära marknivå, så jag gick ut för att ta mig en titt. Utanför ligger marksten (munksten). Jag tog bort några stenar. Under dessa ligger stenmjöl och därefter en matta som jag antar är en sådan där som man brukar lägga först innan man lägger marksten? Under denna matta finns sand. Ganska blöt sådan.

Är sand ett kapillärbrytande material eller är det rent ut sagt förkastligt att ha sand mot väggen? Men varför är det bara ett problem precis under markytan? Det känns så konstigt. Jag har grävt ut sand där den fuktigaste fläcken är i förhoppning att det ska torka lite fortare, men vad återfyller man med sedan?

Känns ju inte så angeläget att gräva sig ända ned till dräneringen när problemet bevisligen finns i marknivå. Men vad händer om jag tar bort problemet vid marknivå, kommer fukten då att flytta ner sig ett hack på väggen istället? Ja jädrar...frågorna är många!

Kan det vara så att den där stenläggningen inkl. underbarbete spökar...det stämmer väl med placeringen av fuktproblemen i alla fall...
 
Redigerat:
Hur är fallet utanför huset? Inget stuprör i närheten som skjuter in vatten?
Troligtvis rinner vattnet lätt i sandlagret och letar sig in i betongen.
Nästa lager som jag antar är lera släpper ju inte igenom vatten lika lätt och därför skulle jag tro att kan du bara få bort "ytvattnet" så är problemet löst.
 
Huset är väldigt bra beläget på så vis att det inte finns några höjder omkring huset varifrån vatten kan rinna (åtminstone inga nämnvärda höjdskillnader), men allra närmast huset vid stenläggningen är det möjligt att lutningen inte är god nog. Inte så att man kan se det med blotta ögat, men det ska förstås undersökas.

Stuprören är sammankopplade med dagvattenledningarna, och det förefaller inte vara något större problem med dem, eftersom man då tycker att fukten borde koncentrerats mer runt dessa, och kanske även på en djupare nivå.

Borde jag alltså kanske ta bort sandlagret tycker du? Och återfylla med singel? Skulle det kunna fungera? Jag behöver inte ha markstenen lagda åter på plats, tycker inte att det är så snyggt ändå nämligen.

Edit: Ska även nämna att den blöta fläcken på insidan av betongväggen som jag upptäckte, nu är helt borta efter att jag grävt ur marken utanför där fläcken fanns, samt satt in en avfuktare i några timmar. Vet inte om det är avfuktaren eller grävjobbet som resulterat i att det torkat, men det känns bra i alla fall.
 
Redigerat:
Hej!

Hade jag varit som dig så skulle jag även tagit mig en titt hur det ser ut bakom garderoberna...

J P-A
 
  • Gilla
snj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.