Hej.

Är det någon som har erfarenhet av att handla vitvaror i Polen?
Har hittat en billig bra internetsida.
http://www.magicznaplaneta.pl/
Men problemet är att dom skickar inte utomlands.
Tips på hur man ska lösa detta?
T.ex En induktionshäll Electrolux EHD68210P
Gränsbygden i småland 8990:-
I Polen 4000.-

Jag ska dessutom ha tvätt, kondenstumlare, micro, spiskåpa, 2 pyrolys ugnar, Kyl, frys mm.mm



Någon som vet en butik som man kan "gå in i" i polen ?
Kanske enda alternativet till internetbutikerna som inte skickar utomlands.

Tacksam för svar, och kanske ev. medresenär.
kennet@rosenberg.nu

Kennet
 
Boka din egen transport med t.ex. schenker och informera firman om att de hämtar grejerna. Det borde inte vara några problem. Sälja vill dom väl ändå? :)

Det är faktiskt bättre att boka transporten själv för blir det problem med den så reklamerar du själv direkt till schenker här i sverige och så kan ni lösa det, istället för att du ska tjata på polackerna som i sin tur ska reklamera till transportbolaget vilket kan bli trögt, har jag fått erfara.
 
Kul tanke!

Normalt sett brukar kapitalvaror i Polen ligga på samma prisnivå som i Sverige men då PLN-SEK ration har sjunkit med ung 15% sedan i somras så kan det kanske finnas möjligheter att hitta relativt billiga polskproducerade produkter.

Jag tycker du definitivt ska gräva vidare i detta.

När det gäller inköpsställen så ser Polen ut som Sverige med ung samma butiksflora placerade i shopingcenters utanför städerna.

När det gäller frakten så har du fått ett bra råd, men tänk bara på att ringa till ett par-tre företag, då du inte är en avtalskund.
 
Jag är säker på att om du väljer en billig vitvaror hemsida så det kan vara något billigare än priset du nämner.
Såsom den jag länkar till.
 
Kolla även hur det fungerar med garantier! Jag är väldigt tveksam till att du får hjälp från E-lux Sverige utan tt betala för det om det blir ett garantiärende på dina maskiner. Jag kan ha fel här och att det har "world wide warranty" men kolla det, särskilt om maskinerna skall lastas om ett flertal gånger och hanteringen kanske inte är den varsammaste...
 
Har svårt att tänka mig att inte elux skulle fixa garantiärenden då jag förutsätter att dom som alla andra har europagaranti.
 
Frågan är om de som de har serviceavtal med Electrolux för produkter sålda i Sverige vill ta den servicen. Det är rätt kinkigt med det där så jag skulle kolla det 2 gånger och gärna ha det skriftligt.
 
Varför skulle det vara kinkigt, elux står ju för garantin??
Det är Polen och inte USA som TS vill handla i.
 
Nimajneb skrev:
Varför skulle det vara kinkigt, elux står ju för garantin??
Det är Polen och inte USA som TS vill handla i.
Du vet alltså att elux har europagaranti? Kan du länka till nån info om det, vore intressant att se!?
 
Våra WP, LG, Siemens har det iaf och googlar man Electrolux Europagaranti får man typ 1000 träffar så du kan gotta dig inatt med att läsa dessa.
Sedan om den är 1,2,3 eller 5år beror på vilket land man köper den i.
 
Nimajneb skrev:
Våra WP, LG, Siemens har det iaf och googlar man Electrolux Europagaranti får man typ 1000 träffar så du kan gotta dig inatt med att läsa dessa.
Sedan om den är 1,2,3 eller 5år beror på vilket land man köper den i.
Du lät väldigt bestämd, men vet alltså inte. Jag fick 428 träffar och såg inget vettigt när ja googlade just det innan jag skrev mitt inlägg, och på dom sökorden är upp till 1000 träffar ingenting. Inte länkade du någon av de träffar du fick heller, så jag antar att du inte heller hittade något vettigt.

Hur vet du om 1,2,3,5 år om du inte ens vet om dom har europagaranti? Jag får intrycket att du bestämt påstår en massa saker som du egentligen inte vet!? Men om du nu verkligen vet att det är så, så är det ju för sjutton bara att referera, eller?
 
Polen ligger i EU och därför så är det europagaranti. När det gäller vitvaror så hänvisar elux och alla andra drakar att man skall kontakta serviceverkstad i sitt hemland då dessa produkter inte går igenom ÅF.
Andra små produkter skall ibland hanteras av ÅF och då kan det bli lite jobbigare, Mao hade det handlat om en elvisp så kanske man hade varit tvungen att skicka tillbaka den till ÅF.
Är man osäker för vad som gäller för en specifik produkt kan man kolla med ÅF eller elux.
Tar vi ett annat märke tex Bosch så är samtliga ÅF i hela Europa tvungna att ta emot en reklamerad produkt oberoende var den är köpt.
 
Enligt en electrolux-kille så har electrolux så kallad europa-garanti på vissa produkter och vilka länder som ingår ska finnas specat för varje produkt, i manualen. Så det är nog bäst att fråga vad som gäller för resp. produkt innan man köper.
 
Redigerat:
Det hela började med ett mail om garantitiden på en Electroluxdammsugare, läs hur det gick....

Hej Peter, garantin i Svergie är ett år men så har man ytterligare 2 år på
sig att reklamera. Inom Europa finns en så kallad Europagaranti som även
gäller i Sverige, Europagarantin gäller för respetive lands
garantiåtagande. Så om du köper maskinen i Tyskland och använder den i
Sverige så gäller Svensk garanti.

Med vänlig hälsning

Dammsugarservice
Electrolux, Service
0771-871212
Fax 08-7387130
 
Sidan 17 i www.[B]electrolux[/B]-ui.com:8080/2007%5C818%5C411800SV.pdf

"Europa-Garanti

För denna apparat gäller Electrolux garanti i alla de länder som är förtecknade i slutet av denna
beskrivning, under den period som anges i garantibeviset eller enligt respektive lands lagar. Om
du flyttar från något av dessa länder till ett annat av de länder som är förtecknade nedan följer
garantin med apparaten under följande förutsättningar:"


Sedan följer en lista med alla europeiska länder, även de utanför EU.
Visst, ÅF vill att man helst handlar av honom/henne, och inte av några 'skumma' typer utanför rikets gränser. Det blir ju "tryggare" så. "Kvaliteten" på enheter sålda i Sverige ska ju också vara "högre", eller hur? Faktum är att de flesta vitvaror tillverkas av några av de lägst avlönade, såväl i Sverige som utomlands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.