Hej, jag kommer göra en taksänkning och isolering av innertaken. Tanken är att jag ska fästa 45x45 reglar i befintliga reglar samt 28x70 på det. I glespanelen kommer sedan takplattor typ huntonit fästas. Skulle dessa skruvar från axminster fungera bra? http://www.axminster.co.uk/spax-spax-premium-quality-t-star-wood-screws-prod19753/?showsku=110119

Hade tänkt köra 3,5x25 till plattorna, 4x50 till glespanelen och 6x80 för reglarna. Är det rimliga dimensioner?

Tycker mig ha läst att man inte bör ha helgängade skruv när man ska fästa trä mot trä. Men dessa skruv ska ju både vara självborrande och självförsänkande och jag tycker mig ha fått upp fattning om att dem ska funka bra.

Tacksam för alla tips jag kan få :)

Mvh Realdoolar
 
Om det ska vara enligt konstens alla regler, ska du ha 2/3 av skruvlängden i underträet och inga gängor i det som ska fästas. Anledning, om skruven gängar även i regeln som ska skruvas fast dras denna inte fast emot träet under, och du får inte ett starkt förband och regeln riskerar sitta löst även om skruven känns åtdragen. Jag förmodar att huntonit rekommenderar någon viss specifikation, 3,5 känns onödigt grovt, men det kanske är rekommenderad dimension?
 
Hej.

Tack, vad du alltsÅ menar är att skruven till reglar och gles blir för korta. I övrigt är 6 och 4 mm rimligt? Ja det är specifikt elit-taket och dem har rekommenderat spax tfx 3.5x25

Med vänlig hälsning, realdoolar
 
Realdoolar skrev:
Tacksam för alla tips jag kan få :)
Varför ska du skicka efter vanlig träskruv från England? Det kan du ju gå in i precis vilken byggvaruaffär som helst och köpa. Dessutom verkar det vara ovanligt dyra skruv du funderar på att köpa.
 
Jag använder gipsskruv till väldigt mycket. 75 mm kommer att passa mycket bra och om regeln är färsk så är det inga problem att "försänka" skruvskallen, den går rakt in.
Det där med 2/3 kan man ta med modifikation, försök att dra (inte skruva) ur en gipsskruv inskruvad 30 mm

SPAX är dyrt och fint.

Protte
 
Vad jag har fått lära mg är att vid spikförband ska minst 2/3 av spiklängden gå in i det bakomliggande materialet, exempelvis en regel. Vid skruvförband ska det vara minst 1/2 skruvlängden men ingen gänga skall vara dra i det som ska fästas enligt thomasx beskriving.

För övrigt så fungerar Byggmax och Biltemas skruvar alldeles utmärkt trots det låga priset. Vet snickare som åker sex mil till närmaste Biltema för att köpa stora mängder skruv i stället för Essve som den lokala byggvaruhandeln tillhandahåller.
 
Tack för tipsen, provköpte några enklare skruv och har konstaterat att jag kommer köra på dessa spax-skruv. Men jag köper det på min lokala bauhaus-butik istället för axminster. Anledningen är att spax t-star Plus bits och skruv ger överlägsen tight passning mellan skruv och bits. Dem billigare skruven jag provat kändes sladdriga och behövde två händer, en på skruvdragar-avtryckaren och en som håller skruven. Det kommer bli tröttsamt när man ska dra +2000 skruv! Dem längre skruven är bara halvgängade så det kommer funka perfa! :)
 
S
varför ej spik eller stift till takplattorna? ingen tryckluft?
 
SBH skrev:
varför ej spik eller stift till takplattorna? ingen tryckluft?
Nej precis, det hade varit trevligt men jag prioriterar annat, så mycket pengar på väg ut ändå. Man kan ju kanske iofs kika på att hyra kompressor och spikpicka. Går det väsentligt fortare än att skruva? :)
 
Realdoolar skrev:
Tack för tipsen, provköpte några enklare skruv och har konstaterat att jag kommer köra på dessa spax-skruv. Men jag köper det på min lokala bauhaus-butik istället för axminster. Anledningen är att spax t-star Plus bits och skruv ger överlägsen tight passning mellan skruv och bits. Dem billigare skruven jag provat kändes sladdriga och behövde två händer, en på skruvdragar-avtryckaren och en som håller skruven. Det kommer bli tröttsamt när man ska dra +2000 skruv! Dem längre skruven är bara halvgängade så det kommer funka perfa! :)
"Spax t-star Plus bits"? Vad är det nu de hittat på för att lura konsumenter? Vanliga Torx fungerar väl fullständigt utmärkt?

Och siffran "2000" kanske verkar stor när man ska ge sig på ett större projekt för första gången, men i sammanhanget är det en liten siffra. Jag räknade just igenom skruvarna i taket jag just satt upp, och kom fram till ca 1000. Och det var till ett rum. Inte heller var det några "T-star Plus" utan vanliga PH2, eftersom jag hade en burk sådana skruv liggande. Och det går bra det också. Själva skruvandet tog kanske två timmar sammanlagt. Så du har förmodligen redan lagt mer tid på att fundera på vilka skruv du ska ha, än vad du kommer att lägga på att skruva i dem.
 
S
går mycket snabbare. du är färdig med två och en halv innan du gjort första med skruv
 
Det är ungefär som en säkerhets-torx Anders. Nu har jag ingen ask ph2 liggandes så jag köper det jag behöver. Istället fär att köpa en jädra massa skruv som jag i slutändan kanske skulle kasta så ser jag till att ha prylar som är bra att jobba med. En bit kostade 24 kr och till dem grövre skruven följde faktiskt bitsen med. Så jag känner mig inte så rysligt uppskörtad. Bauhaus hade betydligt större förpackningar så priserna blev faktiskt rimligare :) Frågan var inte om skruven i sig jag valt var billig eller inte, jag har förstått att dem inte är dem billigaste redan. Inte många i tråden som förstått min fråga, frågan gällde dimensionerna och om dem passade för tillämpningen. :)

Ni som har Konstruktiva tips får gärna berätta vilka billiga torx som funkat bra för er. Dem jag köpte på bauhaus i "lösvikt" hade som jag nämnde väldigt dålig passform. Prova med flera olika bits från olika satser men bitsen "höll inte kvar" skruven om man inte själv höll i skruven. Vääääärdelöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.