Håller på att renovera ett rum i mitt hus. Jag har rivit all invändig beklädnad på väggarna som bestod av tretex, masonit, stående panel, luftspalt 22mm och papp. Hur gör jag nu? Stommen är av trä och utvändigt är det putsad fasad. Jag ska isolera väggen men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, ska det vara papp först mot timmret sen isolerig och luftspalt eller kan man skippa luftspalten och sätta gips (ev osb+gips) direkt på isoleringen?
Bifogar bild på hu det ser ut nu!
 
O
Luftspalten tror jag inte att du ska skippa, utan misstänker att du börjar med luftspalten...
Men detta är mina gissningar....
 
Alternativ till gips plus del av isoleringen är sk västkustskiva men då blir regelstommen klenare.
 
Redigerat:
Det låter som en bra lösning! Tack för tipset :)
 
Något försvann från mitt tidigare inlägg. Skall således vara: Puts på¨trä drar fukt. Därför behövs luftspalten. Ta bort allt inifrån utom ytterpanelen. Regla upp med 20 mm lister. Sätt på fasadgips. Därefter regla upp och isolera efter behag. Avsluta med OSB och gips. Obs ingen plast. Se till att luftspalten fungerar upptill och nedtill och att yttergipsens skarvar är täta. Alternativ enligt tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.