Ny dag och ny VVS-fundering... :)

Jag har 3st 20mm golvvärmeslingor ingjutna i den nya utbyggnaden. Slingorna kommer upp genom golvet i en innervägg mellan badrum och sovrum. Där ska en "microshunt" med tillhörande fördelare monteras.
Microshunten har egen cirkulationspump och är vald för att vara kompatibel med husets enrörs-radiatorkrets. Den ser ut som på bilden, fast med fördelare för 3 slingor:

2789.thumb.400.400.jpg
Min tanke var att montera denna i väggen, med en lucka för åtkomst från sovrummet (för att slippa trixa med tätskiktet från badrumssidan.)

Det har sedan slagit mig att jag kanske måste / bör ha ett vattentätt skåp runt hela härligheten...

Är det krav på skåp runt sådana här golvvärmeprodukter, från ex. försäkringsbolag eller någon annan, eller klarar man sig utan?
Fördelarskåp finns ju att köpa, men de brukar vara avsedda för dubbla rader med slangar. Här sitter ju utgående och inkommande i en enda rad. Hur göra?

/Magnus
 
Redigerat:
Jag vet att vi har den bakom en lucka i ett sovrum. Ingen bra placering visade det sig eftersom den ger ifrån sig ett irriterande surrande.
 
Ajdå. Surrande i sovrummet vill vi inte ha, men bedömde att det inte skulle höras... Jag hoppas vi kan lösa det med någon sorts ljudisolering.

Jag har läst i SäkerVatten's branschregler och där finns formuleringar som:
"Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställ-
don med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplings skåp ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta."

Vidare ska serviceöppningen till utrymmet vara tillräckligt stor för att kunna byta kopplingar etc.

Jag tolkar detta som att det vore OK att tillverka sitt eget "skåp", förutsatt att botten är vattentät och har indikering för läckage.
Flera leverantörer av skåp nämner att skåpen är "godkända". vad menas med det? Finns det något annat organ som kräver godkännande? Vad säger försäkringsbolagen om en hemmagjord lösning?
 
Ajdå! Rörisen vi hade hemma sa inget om det. Men å andra sidan blev jag lite skeptisk om hans kompetens...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.