Hej! Vi bor i en bostadsrättförening med parhus i Stockholm där några av oss funderar på att inreda vinden och sätta upp en vanlig U-trappa istället för den "lucktrappa" som finns idag. Eftersom takhöjden i mitten är max 1,90 så är huvudsyftet att ha rummet till förvaring men i viss mån även som extra rum. Vi blir förmodligen tvugna att växla av en takstol för få upp en U-trappa.

Är det någon som vet om man måste söka bygglov alt. bygganmälan för detta? Är det någon skillnad för bostadsrättsparhus? Vad gäller sedan om man vill ha litet "halvfönster" på gaveln, takfönster alt. takkupa? Jag antar att det krävs bygglov då, men är det någon skillnad beroende vilket fönster man väljer? Jag har hört att takkupa ska vara svårare att få tillstånd för, stämmer det? Har kollat lite inlägg förut men inte blivit mycket klokare. Det verkar vara en djungel me oklara regler... :-/

Tacksam för så mycket information som möjligt.  :) :surprised: :surprised:
 
Ingrepp i bärande delar kräver bygganmälan, takfönster eller kupa kräver bygglov. Takkupor kan de vara gnälliga med, särskilt om takkupor inte förekommer från början på liknande fastigheter (samma generation). Vetter det mot en innergård eller dylikt är det sällan några problem.
 
Det är synd att det ska vara svårt att få bygglov för takkupa eftersom jag tycker det ser mycket snyggare ut även utifrån. :(
Spelar det någon roll om den är av mindre sort, typ halvrund, eller är storleken inte av någon betydelse?
 
Vad gäller bygglovsfrågorna så tror jag att det är enklast om ni tar dom med stadsbyggnadskontoret, dom har bla. en "jourtid" när man kan komma in och prata med handläggare utan att ha fått igång ett riktigt ärende (har för mig att det är Torsdag kvällar).

Men sedan tror jag att det är viktigt att ni blandar in föreningens styrelse, och även att styrelsen engarerar sig ordentligt i det här (antar att vi pratar om en ganska liten förening). De ingrepp ni skall göra påverkar fastighetens yttre och bärande delar. Dessa har ju föreningen underhållsansvar för. Dessutom är det ju möjligt att ni kommer att påverka värmekostnader och andra gemensamma kostnader (vet inte om er värmekostnad är gemensam). Även ev. bygglovsansökningar (tror jag) måste komma från föreningen, efterssom det är föreningen och inte ni som är lagfaren ägare.

Om ni tänker göra jobbet själva så tänk på att det är ganska många fallgropar byggtekniskt med en sådan ombyggnad, framförallt om vinden inte är planerad för att bli inredd. Ex så håller sannolikt inte takstolarnas "undre del" för att användas som golvbjälklag.
 
Tack för tipset! Det är ska vi göra. Vad gäller våra planer så har vi informerat styrelsen och fått OK. Vi tänkte också anlita snickare för de "viktiga" åtgärderna som typ golvet och avväxling av takstol (för ja, vi måste stärka golvet, det har vi kollat).

Men är det någon som vet om det är OK att sätta upp vilken trappa som helst eller?
 
Tror inte att byggnadsnämnden bryr sig om trappan, möjligen att  den uppfyller normer för tex. räcket, barnsäkerhet och så. Däremot om avväxlingen ni behöver göra för trappan. Där vill dom nog kontrollera att det finns hållfasthetsberäkning och liknande i samband med bygganmälan.

Tänk också på att om ni tar bort luckan och sätter en trappa så släpper ni upp fuktig luft på vinden som kommer att ge problem om ni inte isolerar och diffusionsspärrar ordentligt mot yttertaket.

Finns en mängd trådar om fukt och taksiolering om ni söker här.
 
Ok, det låter bra. Givetvis tänker vi isolera ordentligt. Idag ligger det lösullsisolering. Den tänkte vi antingen byta ut eller pressa ihop så gott det går (och kasta resten). Sedan isolerar vi uppåt, dvs. taket inifrån med luftspalt och allt.
Är det Ok att "pressa ihop" lösulls isolering eller motverkar det isoleringsverkan? Är det någon som vet?
 
Vero skrev:
Är det Ok att "pressa ihop" lösulls isolering eller motverkar det isoleringsverkan? Är det någon som vet?
Den värmeisolerande förmågan försämras vid hoptryckning. ;)
 
Vad är då bättre - att helt ta bort och byta ut lösullsisoleringen eller ta bort en del och trycka i hop resten? Tanken är att vi ändå ska isolera "uppåt" sen (dvs. taket som idag är oisolerat). :surprised:
 
Husets isoleringsskal flyttas ju upp i taket, så av värmeskäl kan ni lika gärna ta bort lösullen i ert framtida golv. Kanske spara litet som resonansdämpande för stegljud dock.
 
Hur tjock måste isoleringen av taket uppåt vara (inklusive luftspalt och gipsskiva) för att isoleringen skall vara fullgod? ::)
 
Hur långt är ett snöre... frågar ni isoleringsbolagen tycker de att det ska vara jättetjockt, man får bedöma själv hur mycket rumsyta man vill betala extra för i form av uppvärmningskostnader. Jag körde på ca 25cm tjockt i snedtaket.
 
Okej, alltså finns inga gällande "måsten" eller? Har 25 cm funkat bra i ert fall? Jag menar tycker du att värmen är OK såväl sommar som vinter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.