Hej!

Är det någon här på forumet som har positiva eller negativa erfarenheter av dessa fönster/leverantörer som ni vill dela med er av.

Ska byta alla fönster i huset, och har kollat lite på olika leverantörer.

Hittills tycker jag personligen att Traryd och Elit känns likvärdiga, medans SP känns lite kärva i funktionen.

Har fått lite priser, och det skiljer hittills endast några tusenlappar mellan dessa så priset är inte avgörande.

Kvalitet, leveransnogrannhet, reklamationsstrul mm är viktigare.

/Jonas
 
Jag har bara goda erfarenheter av Traryd - valde mest efter tillgång på bra erbjudanden när jag skulle ha fönster.

Lite info om de olika tillverkarna (som förklarar varför alla fönster är vita med glas i mitten och ser exakt likadana ut.... nästan):

Mockfjärds Fönster AB ägs till 50% av Svenska Fönster (SF). Svenska Fönster är Sveriges näst största tillverkare av fasadfönster och fönsterdörrar, och har huvudkontor och produktion i Edsbyn. I Svenska Fönster ingår, förutom Mockfjärds Fönster, även SP Fönster och Traryd Fönster, vilkas produkter främst marknadsförs och säljs på den svenska marknaden.
Svenska Fönster ägs i sin tur till 100% av danska VKR Holding, som är moderbolag i VKR-Gruppen med huvudkontor i Söborg utanför Köpenhamn. Gruppens mission är att bidra till mer dagsljus, frisk luft, utsikt och solenergi i människornas vardag. VKR-Gruppen har idag omkring 10 000 medarbetare i mer än 40 länder, och äger företag som VELUX, VELFAC, VITRAL, WindowMaster och Faber.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Hej Mathias

Var köpte du dina traryd?

/Jonas
 
Faringe Såg har en fönsterkampanj varje år (i början på året) - så jag passade på att köpa alla fönster jag ska byta på en gång för att få max rabatt (närmare 35% på list). Detta var ett par år sedan men dom kör varje år.

Det går säkerligen att hitta liknande priser på annat håll också.
 
Jag har Elite och är jätte nöjd. Mina nickare sa att det märks att det är kvalité med tanke på vikten bla och att Elite är Elite. Det finns en anledning till att dom får bäst i test också. Men smaken är som baken..
 
Hörde från en snickare att Elit inte använder kvistfritt virke i sina fönster, medan traryd och sp gör det.
 
blob skrev:
Hörde från en snickare att Elit inte använder kvistfritt virke i sina fönster, medan traryd och sp gör det.
Kvistfritt är det till den graden att det aldrig finns ngra kvisar inåt rummet. Kvistar kan finnas några få på utsidan(kortsidorna) eler i falsen när man öppnar fönstet.
Allt virke läses av ett "woodeye" som letar kvistar ock kapar bort dessa eller vänder virket rätt innan det går in i hyveln.
Elit borrar bort sina kvistar och pluggar dessa. Vilket som är bäst får ni själa avgöra.
 
Hej!
Köpte Elitfönster för 15 år sedan de ser fortfarande jättefina ut.
Tyvärr har kvaliten förämrats drastiskt.
Köpte 4 aluminium fönster nyligen . handag och spanjolet är numera skräp.
trycker du i handtag får du inte loss detta utan att lossa skruvarna. men då faller även spanjolen ur och kan gå i baklås.
Aluminium profilerna har man sågat ur för upphängning mm efter lackering.
och med vassa kanter. Dålig finish.

Fick en teaklaserad dörr idag, ser inte klok ut, fingerskarvarad var 20 cm.
skarven har sugit åt sig mer lasyr och blivit mörkare. hela dörren är randig.
Pratade med reklamation på elit.
De sa att den skall se ut så och hänvisar till produktblad.
De sa att om jag inte vill ha den fingerskarvad så skall jag beställa detta extra.
De säger att butikerna som säljer skall upplysa att de ser ut så ( tillverkar skit)

Jag vill därför varna för att överhuvudtaget köpa elit
 
Var det inte elit o traryd som totalfalerade i ett test i råd o rön för några år sedan.

I vilket fall som helst så köpte även vi våra fönster (ERA) för några år sedan på vårkanten då alla erbjudanden kom. Tror vi landade på över 40% rabatt och var därmed billigare än plastfönster.
 
  • Gilla
Käcke
  • Laddar…
3man skrev:
Hej!
Köpte Elitfönster för 15 år sedan de ser fortfarande jättefina ut.
Tyvärr har kvaliten förämrats drastiskt.
Köpte 4 aluminium fönster nyligen . handag och spanjolet är numera skräp.
trycker du i handtag får du inte loss detta utan att lossa skruvarna. men då faller även spanjolen ur och kan gå i baklås.
Aluminium profilerna har man sågat ur för upphängning mm efter lackering.
och med vassa kanter. Dålig finish.

Fick en teaklaserad dörr idag, ser inte klok ut, fingerskarvarad var 20 cm.
skarven har sugit åt sig mer lasyr och blivit mörkare. hela dörren är randig.
Pratade med reklamation på elit.
De sa att den skall se ut så och hänvisar till produktblad.
De sa att om jag inte vill ha den fingerskarvad så skall jag beställa detta extra.
De säger att butikerna som säljer skall upplysa att de ser ut så ( tillverkar skit)

Jag vill därför varna för att överhuvudtaget köpa elit

Fingerskarvat är väl ok om det är täckmålade produkter. Tror inte SP, traryd har fingerskarvat när det är laserade produkter.
 
För min del skulle jag undvika Traryd, se ämne: Svenska kvalitetsfönster ...???
 
Jag kan verkligen rekomendera Traryd eller Sp fönster, det är bra fönster,
 
Det blev nog svårare att välja efter detta.
Jag skulle inte själv välja något annat en Elit med aluminium på utsidan om jag köpte nya fönster. Jag bor däremot i ett nybyggt hus där det sitter Traryd och inga problem med det.Men eftersom vi byggt om trots att det är nytt har vi använt Elit. Har erfarenhet av många fönster fabrikat efter 25 år i byggbranschen.Men som sagt det är bara jag det, inget att ta fasta på?.
 
Vill Förtydliga mina gamla 15år gamla elitfönster i trä är helt ok.
De nyproducerade är ren skit både med eller utan aluminium.
Har köpt både med och utan aluminium.

När jag tittade på trarydsfönster på mässan var det stor kvalitetsskillnad. Mycket finare finnish.
Skall byta fönster på mina föräldrars hus det kommer bli traryd utan tvekan.
 
Traryd
Efter emballaget var borttaget fanns de på samtliga partier repor, jack, bockad aluminium. Inget roligt att betala fullpris för! Skånska byggvaror samt Drutex(polen) Inte en enda repa, buckla eller skråma samt smidig leverans.
Tillverkaren vill skicka tekniker för att fixa "skavankerna"
Alltså betalar man för fönster som ska spacklas och målas i efterhand! Minst sagt besviken samt Nästan 8 veckor gick från att vi tog emot fönsterna till de meddelade att tekniker skulle komma ut!
Jag kan inte rekommendera TRARYD, Tyvärr. Det är jättefina fönster men jag ska leva med att titta på penseldrag?
Jag vet inte vad som gått fel men som kund vill man känna att man inte hittar på och överdriver "skavanker" Man vill bli tagen på allvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.