Hej! Har kollat igenom forumen men inte hittat någon som har samma problem som mig.

Har en "ny" Smålandsvilla med en övervåning som jag har inrett själv efter alla konstens regler. Jag har isolerat ut till takfot. Först luftspalt som är tät mot takfot, sedan 250mm isolering, plast och gips. Alla genomföringar är täta.

Nu på vintern är det svinkallt på golvet. ca 5 - 10 grader närmast takfoten. Vi har golvvärme över hela våningen så den blir ok när man kommer ut 2 -3 meter från takfoten.

Jag har kollat flera gånger men jag kan inte se var kalluften kommer ifrån.

Är det någon som har haft samma fenomen eller har tips på vad det kan vara för fel?

mvh

Pär
 
Kan det vara så att du har så att vattnet cirkulerar åt fel håll? Vattnet ska ju gå vid ytterväggen/fönstret först när det är som varmast.
 
Är mellanbjälklaget isolerat ute vid ytterväggarna? Normalt brukar vara att man isolerar fullt minst0.5m in från ytterväggarna. Är plasten tät runt bjälklaget?
 
@ noone70 - Nej vattnet snurrar åt rätt håll. Dock har vi ju ingen golvvärme längst in men tempen i rummet är runt 20 grader så golvet ska ju inte vara så kallt ändå...

@ Matti_75 - Japp, bjälklaget är isolerat hela vägen. Vilken plast menar du? Ångspärren som går längs snedtaket? Den är tät men det borde väl inte den som skyddar mot draget? Då blåser ju luften in i isoleringen som tappar sin isolerande förmåga...

Tack för svaren!
 
  • Gilla
Björnaby
  • Laddar…
Ingen annan som har några tips?
 
Saknas värmefördelarplåtar till golvvärme? Bara en idé, vet inte om det skulle kunna påverka så här mycket.
 
Nope, värmegolvet fungerar som det ska...
 
Du får beskriva golvet mer i detalj, det är helt omöjligt att gissa. Är det isolerat under till hela vägen till vägg och slingorna löper max15cm från vägg så har man inte kalla golv.
Hur vet du att slingan löper utefter vägg först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.