Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Ja jag tror fortfarande att du har en hel del fel Thomas.
Men jag har inga "bevis" att framföra och orkar definitivt inte försöka leta efter några.
Jag är såpass okunnig att jag mycket väl kan ha fel, så jag skrev ju tror.

Ja TS får väl ta detta till sig på vilket sätt det kan vara användbart.
Kanske föreslå sin advokat att dom stämmer någon byggnadsingenjör på kommunen t.ex.

Thomas verkar ju betydligt mer säker på sin sak, han tror ju inget.
 
Mikael_L
Jag har en fråga till de juridikkunniga på forumet (det finns väl några olika, men jaso och kinglolle brukar kännas rätt vassa).
Kommer det som sen händer i en rättssal efter en sån här händelse alltid bli ett civilmål?
Eller kan det t.ex. bli tal om brottmål (eller någon annan slags mål)?

Kommer kärandens advokat åberopa försumlighet och/eller uppsåt, eller är det andra saker man siktar in sig mot.

På vilket sätt ser man på ansvar?
Kan vem som helst vara ansvarig eller måste ett ansvar vara tydligt utpekat i avtal eller en lagtext?

Jag söker alltså svar på ett rent teoretiskt plan här, dvs vi blandar inte in händelsen som trådämnet handlar om. Man kan tänka sig något liknande fall, dvs flera inblandade där det finns många som både kunnat och borde dragit i bromsen.
Men jag tror TS uppskattar all kunskap om hur processen kan gå till.
Och jag själv är helt klart nyfiken. För en del trådar här på forumet kommer ju snabbt till att närma sig detta, -ansvar.
 
Har lite svårt att svara för att jag är i bilen på resa över helgen

Generellt så är det civilprocess som gäller även om det i teorin kan bli någon sorts anmälan om ekonomisk brottslighet eller bedrägeri som kan drivas av åklagare. Rekvisiten är högt ställda och bevisbördan hög...

Ansvar för oaktsamhet är det som oftast är aktuellt och då i ett avtalsförhållande. Dock inte omöjligt att hamna i en ansvarsställning utan direkt avtalsförhållande.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och det gäller ju även att användaren bakom "Familjen Annie" är på det klara med att detta är ett forum. Här är alla råd och all information av högst varierande kvalitet, varierande välvilja och seriositet. Jag t.ex. vet otroligt litet om vilka juridiska vändningar en sån här grej kan ta.

Nu verkar ni ha anlitat juridisk kompetens, vilket jag tycker är bra, och jag föreslog det tidigt.

Och forumet går ju fortfarande att anlita, men glöm bara inte att det inte är speciellt troligt att ni får några absoluta sanningar här. Och i och förvisso får ni kanske inte några absoluta sanningar från en advokat heller. Inget är klart förrän rätten har sagt sitt.

saturnus skrev något om bra och dåliga jurister, jag vet inte riktigt vad han "dillade" om, men det kanske bara var ett försök att säga typ "bättre med en bra jurist än en billig". Och i så fall håller jag med saturnus.

Jag fortsätter att hålla tummarna för er.
//Mikael
Hör Du Mikael_L, är det inte på tiden, att du själv inser när du gått för långt. Det var just dina många inlägg i tråden, som stoppade mig från att läsa vidare i tråden. Du är ju förvisso ärlig, när du börjar dina många inlägg med, - att jag vet inte säkert, - jag vet inte till 100%, o s v i all oändlighet. Jag blir inte klok på, om det är någon tävling som pågår här på Forumet, om vem som har flest inlägg, med tanke på din mängd sådana. Under årens lopp, har Forumet haft många kunniga medlemmar, men jag ser dom inte längre, förmodar att de tröttnat, och så här blir det för de flesta Forum, tyvärr. Kanske hög tid att Forumets ägare inför någon gräns för antal inlägg, per dag, vecka eller något annat, för att få stopp på Mikael_L s bombningar av trådarna.
 
Mikael_L
saturnus, vilka goda bidrag har du gjort till denna tråd?
 
Mikael_L skrev:
saturnus, vilka goda bidrag har du gjort till denna tråd?
Talat om att läget är mycket ovisst, då TS har betalt för husbygget. Har man betalt, har man också godkännt jobbet.
Det vill därför till en kunnig jurist, för att få ärendet på rätt köl. Man får aldrig glömma, att motparten har samma möjlighet att finna en kunnig jurist, och med samma mål.

Hela tråden verkar mycket rörig, med att ansvaret för det uppkomna problemet, även skulle kunna vara kommunens byggavdelning! Då det förmodas vara markförhållanden som ställt till det, så kommer kanske striden att gälla detta, och kanske då, vad är det för mark man bygger på, fanns det anledning tro, att markförhållanden var besvärliga, och att det var nödvändigt med en markundersökning på större djup? Om man ser till händelseförloppet för en grund till ett villabygge, så schaktas det först till en uppfyllnad av bädden. Normalt brukar det vara en större maskin som utför detta jobbet, därefter kommer ett antal lastbilar meed totalvikt på 30ton, och tippar i massorna. Om det nu skulle vara sankt där, eller kanske rent av en torvmosse därunder, då hade man märkt detta långt långt tidigare, än när man gjöt plattan. Jag misstänker att TS inte varit tydlig i sin beskrivning om vad som är snett. En lodstock på golvet visar en viss avvikelse, men knappast en avvikelse som kommer att leda till någon åtgärd enligt BYGG AMA eller byggfelsförsäkringens ersättningsavsvar. Hur som helst är det Byggherren själv, som har det övergripande ansvaret för husbygget. Fö tycker jag TS dokumentation av ärendet är bristfälligt, = inga foton när man rättar till den kantrade plattan, eller hur nivåskillnaderna ser ut utifrån o s v . därför blir min gissning, att vi inte får vidare info, om slutet.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Ja jag tror fortfarande att du har en hel del fel Thomas.
Men jag har inga "bevis" att framföra och orkar definitivt inte försöka leta efter några.
Jag är såpass okunnig att jag mycket väl kan ha fel, så jag skrev ju tror.

Ja TS får väl ta detta till sig på vilket sätt det kan vara användbart.
Kanske föreslå sin advokat att dom stämmer någon byggnadsingenjör på kommunen t.ex.

Thomas verkar ju betydligt mer säker på sin sak, han tror ju inget.
Jag har säkert en del fel.

Men att inte kunna kritisera och påpeka när en byggnadsingenjör inte klarar av sitt jobb gör mig lite förbannad med all rätt.
Det gäller att hela ledet sköter sina uppgifter vid byggnation, och det gäller även byggnadsingenjörer bl.a.
Men för vissa är det så enkelt och självklart att alltid lägga över allt ansvar på byggarna.

Och jo jag tror på mycket Mikael, men en viss MathiasS påpekade till mig en gång att det gör man inte här på forumet utan i kyrkan:) så jag har blivit lite försiktigare efter det;)
 
Thomas Lundquist skrev:
Håller du inte med mig "mrbygg", att om byggnadsingenjören på kommunen krävt att en geotekniker skulle undersöka markförhållandena så hade aldrig detta inträffat? (om nu sättningarna uppstått pga av sankmark)
Frågan är väl inte om en byggnadsingenjör hade kunnat förhindrat skadan utan om han var skyldig att göra det?
 
Jag är långt ifrån säker på att det går att klandra kommunens byggnadsinspektörer eller bygglovshandläggare. Vilka kontroller som ska göras under ett bygge ska ju som sagt tas upp i kontrollplanen, och på Boverkets hemsida http://www.boverket.se/Vagledningar...essen/Kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/# kan man läsa:

"Den kontrollansvarige ska tillsammans med byggherren ta fram ett förslag till kontrollplan och annat underlag inför det tekniska samrådet. - - - Det är visserligen byggherrens ansvar att se till att kraven i plan- och bygglagen tillgodoses och att kontroller görs i tillräcklig omfattning. Men den kontrollansvarige ska se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs."

Detta gäller för "nya PBL" som trädde ikraft 2 maj 2011, jag har inte orkat kolla upp hur texten såg ut innan dess, men som sagt, att skylla på kommunens handläggare kanske man inte har något för.
 
Thomas Lundquist
Nyfniken skrev:
Frågan är väl inte om en byggnadsingenjör hade kunnat förhindrat skadan utan om han var skyldig att göra det?
Men hade han förhindrat skadan vilket är hans jobb, så hade ingen skyldighetsfråga uppstått.
 
Thomas Lundquist skrev:
vilket är hans jobb
Ja, du menar alltså att han är skyldig att göra det.
 
Thomas Lundquist
Nyfniken skrev:
Ja, du menar alltså att han är skyldig att göra det.
Ja det menar jag. Byggnadsnämnden ska väl veta om vilka markförutsättningar det finns för att bygga i det aktuella området.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Ja det menar jag. Byggnadsnämnden ska väl veta om vilka markförutsättningar det finns för att bygga i det aktuella området.
Var får Du sådant trams ifrån?
Är denna tråd på riktigt, tror Du?
 
Thomas, jag säger som några andra här, detta har inget alls med byggnadsnämnd och deras handläggning eller ansvar att göra. Kommunen gör vad de kan för att lagar och regler ska efterföljas men om någon bygger felaktigt har de inget som helst ANSVAR för detta.
 
Thomas Lundquist
saturnus skrev:
Var får Du sådant trams ifrån?
Är denna tråd på riktigt, tror Du?
Troligtvis pga av att dom har egna anläggningar i området. VA t.e.x.
Har dom inte det så ska dom väl se till att skaffa sig den kunskapen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.