D
Duger det att ha alla fasledarna (L1, L2, L3) mellan huvudcentral och undercentral svarta eller behöver man följa standarden brun - svart - vit även här? Anledningen till att jag frågar är att Classe endast har RK6 i svart (samt blå och grön/gul förståss). Egentligen kommer undercentral att monteras parallellt med huvudcentral (dvs ingen JFB eller säkring), och färgerna in på serviceledningen är alla svarta och omärkta. Jag kan bara gissa fasföljden via ordningen i servicesäkringsskåpet.

Och hur är det med neutralledaren - funkar mättat blå lika bra som ljusblå? Dvs blå som blå?
 
Amatörsvar:

Som du själv påpekar finns det kabel med endast svarta ledare. Dock brukar ledarna vara nummer-märkta, en siffra på isoleringen. Elektriskt lär det ju inte uppstå några fel, enda problemet är väl vid arbete på centralen, när man inte med säkerhet kan identifiera vilken fas som är vilken hela vägen tillbaka till servicen. Det finns alltså en teoretisk risk att en icke noggrann elektriker kan stänga av L1 i matande ände, och sedan tro att den är spänningslös. Men det är ett ordentligt rookiemisstag som jag inte ens som amatör skulle göra.

Men samtidigt kan jag meddela att den elektriker som senast gjorde jobb hos mig, satte upp en central underställd fasad/serviceskåp drog endast svart RK-6.

Fasföljd kan man mäta sig fram till, så jag ser inget problem där heller.

Det kommer säkert någon duktig elektriker och svara korrekt på forat, så jag skickar med en följdfråga. Kan man inte bara tilläggsmärka svarta ledare med färgad eltejp (brun tejp + ingen tejp + vit tejp) i båda ändar. Då är ur mitt tycke frågan löst? Det går ju inte att missta dem för varken nolla eller skyddsjord.
 
Ja det duger, men man bör märka upp ledarna med tex L1, L2, L3 med hjälp av tex tape
 
D
Tack för svaren! Då får det bli svart med uppmärkning, efter uppmätning!
 
Jag skulle aldrig dra alla faser med svart RK. Jag använder inte heller bara svart vid installation av JFB, fast jag vet att många gör det.

//Patrik
 
Och Patrik hur ofta behöver man veta rotationen i en elcentral?

Motorn (trefas) går ju i 90 % av fallen åt fel håll iaf.

Jag kör med brun tråd.

Protte
 
prototypen skrev:
Och Patrik hur ofta behöver man veta rotationen i en elcentral?

Motorn (trefas) går ju i 90 % av fallen åt fel håll iaf.

Jag kör med brun tråd.

Protte
Ett ord, estetik. (Och sedan vill man med enkelhet kunna lägga faserna i rätt ordning, oavsett om det kvittar för funktionen och det är jag nog inte ensam om att tycka)

//Patrik
 
Estetisk är det snyggare med 3 bruna än att hatta på med olika, typ

P
 
Men du tycker att gängsäkringscentraler är snyggt också så... ;)

//P
 
Med bruna propphuvar då.

Protte
 
Funkar utmärkt med svart-svart-svart-blå-gulgrön. Lägg en svart i taget så håller man ordning på fasföljden.
Gängcentraler är snygga, normcentraler med automater är praktiskt, normlådor med diazeder är coolt.
Hagers plastkapslingar är överskattat skräp. ;)




Btw, finns inte MK längre? Hittar det inte iaf. Finns äldra plintar somkan vara elaka mot de tunna trådarna i RK.
 
Får man inte ihop det med alla svarta / bruna ska man inte hålla på i centralen...håll er till att byta vägguttag....
 
D
Fotografen, jag funderade just på en plastkapsling från Hager :), en Volta ,eftersom det är den enda snygga för inbyggnad jag hittat, och som inte är så bred. Den går att få för halva priset i Tyskland, vilket fortfarande är dyrt för plast. Hagers JFB är tokdyra i Sverige men de går för en tredjedel av priset i Tyskland. De har snarlika beteckningar (CFA440R här och CFA440D där) men CE-märkningen borde göra att de är tillåtna även i Sverige?! I Tyskland verkar de endast ha B-karakt på sina dvärgbrytare men det kanske är bra?!
 
CFAxxx ska du inte ha då dessa ger inte personskydd.
CDAxxx eller CDSxxx är nog vad du vill ha.

D eller R i slutet anger om N-plinten sitter på höger (D) eller vänster (R) sida av JFBn. Det styr på vilken sida i normcentralen den sätts, om du inte använder en fasskena med en "lucka" för N-plinten (KDN363F).
 
D
Ja det blir även några CDxxxx, jag tänkte använda CFAxxx (300mA) till värmepumpen som står i tvättstugan. Jag trodde först att D stod för Tyskland eftersom jag har för mig att den i UK heter CFAxxU. Men då skall det ju inte vara några problem att importera den och fasskenan du nämner. JFBn kostar här hemma kanske 1700 SEK och i Tyskland runt 700 SEK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.