Hej.

Skall slå upp en vägg och dela av ett större rum (till 2 rum). Har köpt OSB-skivor (11 mm) och renoveringsgips (6 mm) som jag tänkt spika/skruva upp på 45 X 45 reglar. Nu börjar jag fundera på om jag inte tagit i för lite, blir det för klent? Väggen kommer inte vara bärande.

Borde jag åka tillbaka och byta ut reglarna till 45 X 70 istället?

mvh*

Anders
 
  • Gilla
Ahhhdde
  • Laddar…
Mikael_L
Höjd på väggen?
Ska du hänga något på väggen?

Ska väggen bara rumsavdela utan några speciella krav och takhöjd 240-250 så tror jag du kan köra på med 45x45-reglar. Vill du få lite extra starkt och styvt så slipar/sandpapprar du lite i det vaxade ytskiktet på OSB-skivorna där dom ska ligga mot reglarna och skruvlimmar sen. Vanligt trälim. Och så kan du även sätta reglarna på cc45, cc40 eller cc30 beroende på vilken skivbredd du använder. OSB är oftast 120 så cc40 eller cc30 då.

I vårt nybygge kör jag med några innerväggar med 45x45 och 11mm OSB + 13mm gips på bägge sidorna. Jag är inte helt färdig än, men det verkar i alla fall bli bra.
 
Hej.

2.40 i takhöjd, skall vara en vägg mellan ett ungdomsrum och ett extra tv-rum. Kommer inte hänga något särskilt på väggen mer än de vanliga hyllorna och ev. ramarna.
En del av väggen skall dessutom vara ansluten till en garderob, så egentligen bara en rumsdelare, med någorlunda ljuddämpning :)

Får fundera lite till, kan ju alltid åka tillbaka med 45orna och ersätta med 45X70..Nu har jag ju chansen menar jag.

Tack för svaret!
 
1000-tals i Sverige har 45x45 och enkel gips.....byt ingenting...det är bara att köra...men jag skulle nog stoppa i isolering i väggen också...
 
Det håller. Kör på bara.
 
jag har också delat av ett rum med 45*45 men med 13 mm gips.
var lite svajig innan vi hade satt upp skivorna på båda sidor men när den var klar runt om så blev det riktigt bra.

mvh Johan
 
Då kör jag vidare på det!

Tack för ert stöd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.