Hej, det här blir mitt först inlägg här, efter att ha läst ett tag här så förstår jag att det är här expertisen hänger.
Jag har under året dragit in vattenburet värmesystem i huset och byggt nytt pannrum med allt vad det innebär. Jag har satt in en äldre panna combiheat 2010-60 från -92, denna panna ska ge 50kw med ved,har 2st tankar på vardera 1500liter. Vid eldning kommer panna ganska snabbt upp i temperatur men när laddpumpen startar jämnar systemet ut sig och det är nästan omöjligt att komma högre än 60-70gr och då kör jag mot endast 1500liter. Vad kan detta bero på? Enligt combiheat är detta en mycket effektiv panna och har samma förbränning som den dom bygger nuförtiden. Tankarna är inte isolerade än men ska det vara helt omöjligt att få upp tempen för det? Jag ska försöka få in en bild på systemet.
Mvh: Stuffe
 
Krilleman
Vilket laddsystem har du?
 
menar du att själva pannan inte kommer upp i mer än 60 - 70 grader så skulle jag testa att byta termostat i laddpaketet,
vilken temp är det på vattnet som kommer in i botten på pannan när du elda ?
 
Jag har ocksånytt pannrum och ny panna. Oisilerade tankar och exakt samma problem...
 
Skogsta skrev:
Jag har ocksånytt pannrum och ny panna. Oisilerade tankar och exakt samma problem...
Oisolerade tankar hur många kw spiller ? dom,troligen mer än pannan kan leverera:S
 
Finns inga möjligheter att värmeläckaget från tankarna är större än vad pannan kan leverera. Det skulle bli hysteriskt varmt direkt då.
 
Borde ju bli varmt som F*n där tankarna står tycker man.
 
Hej och tack för snabb respons.
Krilleman: jag har inget laddpaket utan en cirk.pump 25/60 på 3:an och en backventil,detta enl. combiheats rek.Tror du att en laddomat skulle funka bättre? Om så är fallet har jag ett nytt termovar laddpaket liggande.
Jag förstår givetvis att det är väldigt dumt att tankarna inte är isollerade än men tycker ändå att det borde gå att få upp tempen även om den inte håller värst länge.
 
  • panna2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du nån skiss/bild på annläggningen?
 
på de viset du har kopplat med vanlig cirkpump så blir ju inkommande vatten in i pannan samma som i botten på tanken, kanske 20c, hade du haft laddomat 21 ex så hade de vattnet blandats ihop med varmare vatten o du hade fått en jämnare gång på pannan
 
obba skrev:
på de viset du har kopplat med vanlig cirkpump så blir ju inkommande vatten in i pannan samma som i botten på tanken, kanske 20c, hade du haft laddomat 21 ex så hade de vattnet blandats ihop med varmare vatten o du hade fått en jämnare gång på pannan
det är ett måste med en laddomat,men fy tusan vad dom tankarna värmer

Sen är frågan ger denna panna verkligen 50 KW det skall till en rejäl panna för det o en som är byggd för ren vedeldning
det ser ut att vara ganska klena rör mellan tank o panna kanske bara 28 mm ?
 
Redigerat:
Skulle någ funka bättre med ett riktigt laddpaket. Då den reglera vattnet. (blanda vattnet från pannan med vattnet från tankarna) till en temp mellan 70 - 85 grader beroende på vilken termostat man har i laddpaketet. Som sedan skickas in i botten på pannan.
Nu antar jag att den skicka in den temp på vattnet som det är i botten på dina ack tankar och det blir det jobbigt för pannan att jobba upp bra temp. Finns även risk att men elda på för bra och att man då bränner sönder pannan med tiden. Och att skicka in för kallt vatten i en varm panna så blir drt korektion och pannan kan rosta sönder.
 
Det är 35rör, jag tror nog inte att den ger 50kw,men det är vad den ska ge och installationen är precis enligt anvisningarna men borde ju gå att optimera då detta inte verkar bli nån succè.
 
Sätt dit termovaren.
Det känns som att 95% av alla moderna anläggningar har laddpaket med den principen.
Jag kör termovar, den funkar bra.
En av fördelarna är att du kan få en bra uppskattning av effekten genom att kolla på Termovarens termometrar.
 
Den pannan är inte tänkt att ha laddpaket, jag tror att du bara ska elda lite till så får du upp allt vatten i temp. Annars är något fel. Pannan kan ge betydligt mer än 50 kW när det brinner för fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.