Den stora frågan... säkert svårt att svara på eftersom alla företag har för och nackdelar.

Dessa har vi kikat på
Älvsbyhus (Höner) och smålandsvillan (Västervik) och anledningen är att de ger ett lågt pris för totalentreprand. Är det så enkelt att ju dyrare desto bättre? Vågar man köpa av dessa ?

Vi har också kikat på fiskarhedenvillan och Finndomo hem (. De verkar ha ett litet högre pris men har enligt rykten bättre standard.

Vi är intresserade av total entrreprenad då tid att göra mycket själv ej finns.
 
Först måste du för dig själv definiera innebörden av bäst...
Både älvsbyhus och smålandsvillan ligger i det lägre prissegmentet om man tittar på "prefabhus". Bor själv i ett hus från smålandsvillan som vi byggde 1999 och visst märker man att vissa konstruktioner och lösningar är pga ekonomi.
Om du kommer fram till att "bäst" innebär prisvärt så kanske du har träffat rätt, allt beror ju på vilka krav man har.

De husleverantörer som du nämner håller generellt god kvalitet är min erfarenhet då vi har vänner som byggt med de olika. Däremot beror mycket på vem som utför entreprenaden om du blir nöjd eller inte...

Ska själv starta upp ett nytt byggprojekt och då blir det lösvirke då jag får huset så som JAG vill ha det och inte som en arkitekt som ska kapa kostnader år en stor leverantör vill ha det.

Tänk på att det finns många fallgropar med avtalen så va på det klara med vad DU får med just ditt avtal.
 
En kompis som precis byggt jämförde just de tillverkare du tar upp och det slutade med att de valde Fiskarhedenvillan för att det enligt hans jämförelse gav mest för pengarna från hans synvinkel. En viktig del var platta på mark och kakel och klinker i våtutrymmen och framförallt att det utan större kostnad gick att ändra planlösningen så att de fick sina önskemål uppfyllda.

Beroende på vilka krav och önskemål ni har så kan det säkert skilja mellan leverenatörerna så det är svårt att säga vilken som är bäst. Jag har för mig att FHV inte erbjuder totalentreprenad och när min kompis byggde så var det delad entreprenad men snickaren hade samordningsansvaret och det fungerade klockrent.

Men oavsett vilka ni väljer så är det viktigaste att ni vet att det är bra hantverkare som bygger eller monterar huset och det är troligen det som kommer att avgöra om ni blir nöjda i slutänden. Så jämför vilka ni tycker verkar bäst och begär sen aktuella referenser från företagen så ni kan besöka hus de byggt sen tidigare och var noga med vilka hantverkare som ska bygga huset.
 
Robert 75 skrev:
Bor själv i ett hus från smålandsvillan som vi byggde 1999 och visst märker man att vissa konstruktioner och lösningar är pga ekonomi.
Om du kommer fram till att "bäst" innebär prisvärt så kanske du har träffat rätt, allt beror ju på vilka krav man har.

Tack för ditt svar. Skulle du kunna ge mig exempel på vilka konstruktioner som är märkbart "billigare".

De husleverantörer som du nämner håller generellt god kvalitet är min erfarenhet då vi har vänner som byggt med de olika. Däremot beror mycket på vem som utför entreprenaden om du blir nöjd eller inte...

Bor dina vänner ochkså i smålandsvillan och älvsby hus ?


Tänk på att det finns många fallgropar med avtalen så va på det klara med vad DU får med just ditt avtal.
Tack. Ska lägga detta på minnet.
Tack!
 
mr_bygg skrev:
Men oavsett vilka ni väljer så är det viktigaste att ni vet att det är bra hantverkare som bygger eller monterar huset och det är troligen det som kommer att avgöra om ni blir nöjda i slutänden. Så jämför vilka ni tycker verkar bäst och begär sen aktuella referenser från företagen så ni kan besöka hus de byggt sen tidigare och var noga med vilka hantverkare som ska bygga huset.
Jag var mest inne på älvsbyhus men efter att ha läst omdömen på Rejta.se så blev jag avskräckt. Det känns enligt omdömen att deras kundtjänst ej är bra. Är detta viktigt måntro?

Hur vet man att företaget har bra hantverkare?
Ryktesmässigt och även enligt rejta ligger fiskarhedenvillan bra till. De erbjuder inte total entrepranad enl hemsidan men kan ändå ge en helhelts lösning. Ska kolla deras priser för sådant
 
Vi har byggt med fiskarhedenvillan och vi är väldigt nöjda med vårt hus, vi har gjort mycket själva och tagit in många egna entreprenörer. Jag har ingenting emot delad entreprenad och har sett många fördelar i det. Men man måste vara medveten om vad det innebär. Man skriver ett kontrakt med varje entreprenör och du får själv ha dialogen med dom om något går fel, husföretaget levererar bara materialet. Har man tur och får en bra säljare så kan den hjälpa till att ligga på en entreprenör som inte sköter sig men det är ingenting man ska räkna med. Delad entreprenad innebär mycket mer arbete men samtidigt så tycker jag att man får en bättre kontroll över själva husbygget.
 
byggankan skrev:
Vi har byggt med fiskarhedenvillan och vi är väldigt nöjda med vårt hus, vi har gjort mycket själva och tagit in många egna entreprenörer. Jag har ingenting emot delad entreprenad och har sett många fördelar i det. Men man måste vara medveten om vad det innebär. Man skriver ett kontrakt med varje entreprenör och du får själv ha dialogen med dom om något går fel, husföretaget levererar bara materialet. Har man tur och får en bra säljare så kan den hjälpa till att ligga på en entreprenör som inte sköter sig men det är ingenting man ska räkna med. Delad entreprenad innebär mycket mer arbete men samtidigt så tycker jag att man får en bättre kontroll över själva husbygget.
Tack!
Får jag fråga dig vilket hus du valde och vad den totala entreprenad kostnaden landade på. Förstår om detta är siffror du inte vill dela på ett forum.
 
Man kan utgå ifrån att alla prefabhus är bra ända tills byggsatsen lämnar fabriken det är då det börjar "hetta till". Men för att börja från början så måste man bestämma sig var man skall lägga ribban, vad innehåller byggsatsen vilka tillval måste göras för att två eller fler fabrikanters hus kan jämföras.Vad skall jämföras; Grundläggning, uppvärmning, isoleringstjocklek, våtutrymmen, köksutrustning, elanläggning, materialval i innerväggar och mycket mer, innan man kan jämföra vad som är bäst. Sist men inte minst plånboken har mycket att säga till om både på lång och kort sikt. Det bästa huset är det som kräver mints underhåll kostar minst i drift och som har den planlösning man vill ha, vilket kan innebära lösvirkeshus om bara orkar.
 
cecar33 skrev:
Man kan utgå ifrån att alla prefabhus är bra ända tills byggsatsen lämnar fabriken det är då det börjar "hetta till". Men för att börja från början så måste man bestämma sig var man skall lägga ribban, vad innehåller byggsatsen vilka tillval måste göras för att två eller fler fabrikanters hus kan jämföras.Vad skall jämföras; Grundläggning, uppvärmning, isoleringstjocklek, våtutrymmen, köksutrustning, elanläggning, materialval i innerväggar och mycket mer, innan man kan jämföra vad som är bäst. Sist men inte minst plånboken har mycket att säga till om både på lång och kort sikt. Det bästa huset är det som kräver mints underhåll kostar minst i drift och som har den planlösning man vill ha, vilket kan innebära lösvirkeshus om bara orkar.
Såg att byggahus.se har en riktigt bra jämförelse med de punkter du tar upp som isolering, grund mm. Har gått igenom några av dem så där är jag med på noterna att dessa punkter ska jämföras.

Vi är en ung familj och detta är vårt första hus. Tyvärr talar plånboken men jag vill heller inte vara dumsnål eftersom vi ska bo här ett tag. Tiden finns heller inte.

Tackar dig för ditt svar och ska te med mig dessa i beräkningarna.
 
Ser att du bor i Stockholm så mina priser borde väl vara som de du får också (är ju mycket billigare i andra delar av landet vad gäller entreprenaderna). Vi har byggt domherren i alla fall, men vi har ritat om huset totalt, inte ens ytterdörren sitter på samma ställe som i ursprungsritningen. För våra ändringar (flytt av allt inomhus + att mittskeppet förskjutits så att det är rakt på framsidan och en större utbyggnad på baksidan) så fick vi betala ca 8000.

Grunden kostade 500 000 inklusive rör, golvvärme och el som ska vara i grunden. Med i priset där är också grovplanering tomt och markarbete för garage. Vi fick schakta rätt ordentligt och ha 350 ton extra grus. Det var egen entreprenör.

Elen har jag för mig kostade 100-110 000 med egen entreprenör. Det är inklusive elritningar, snyggare uttag och knappar och multimediacentral med stjärnnät.

VVS:en är den post som överraskat oss mest. Kostade 135 000 inklusive nibe 750. Men då hade vi prutat 20 000 på pumpen och det som ingår där är bara all inkoppling fram till kranarna, sista kopplingen har vi gjort själva. Toalettstol, rör och kopplingar samt utvändig vattenkran är det vi köpt via entreprenören. Ena badrummet är inte alls med i den kostnaden då vi inte gjort det ännu.

Stomresning och åtagande 3 är det vi tagit via fiskarhedens entreprenörer och där kommer jag faktiskt inte alls ihåg priset.

Sedan så har vi tagit in hjälp för mindre jobb löpande. Sätta upp gipsskivor, spackla tak i vardagsrum, flytspackla badrum, kakla badrum (gjorde tätskiktet själva). Lägga takpannor, spika halva panelen (efter att vi hade lessnat) Det har kostat kanske 100 000.

Totalt så kommer väl själva huset ha gått på kanske 2 miljoner när vi är klara men då har vi gjort mycket själva. Tror vi har sparat kanske en halv miljon på eget arbete. Då är markarbetet för garaget inräknat i det.
 
Jag byggde ett hus ifrån VillaVarm 2005, och är otroligt nöjd med det och dem!

Både Håkan, som vi hade mycket kontakter med både före & under bygget, samt deras monteringsteam som reste huset. Sen hade jag iofs världens bästa snickare som gjorde resten.
 
Ja villa varm har väl Sveriges nöjdaste kunder. Var i kontakt med dom men sedan fick plånboken avgöra.
 
Finns inte tiden är jag tveksam till att bygga hus. För det är ett väldigt arbete.

Gemensamt för alla hus utom Fiskarheden är att de saknar råspont i taket. Råspont ger ett stadigare hus som inte rör sig så mycket.
Eftersom detta inte syns så är det svårt att motivera extrakostnaden.
Ålvsbyhus, Finndomo eller Hjältevadshus ersätter råspont och papp med presening.

Finndomo använder masonitebalkar i väggar och takstolar vilket kan i teorin medföra tätare och energieffektivare hus. Dock löper de inte linan ut, utan det blir billigare råvarukostnad som inte tillfaller kunden. Menar även att virke är bättre att bygga hus av.
Priset jag fick var ett väldigt enkelt hus som de tog rejält betalt för. Visningshuset var rejält "pimpat" med tillval och säljaren visste inte hur huset var konstruerat. Men full koll på tapeterna hade de..

Älvsbyhus, Finndomo, Smålandsvillan använder Balkar på mark som grund.
Älvsby hus skickar med en avfuktare som knappast löser fuktproblemet men mildrar på husägarens bekostnad.
När jag har tagit pris har schacktavgiften som tillkommer varit ansenlig.
För mig blev det billigare med gjuten platta med golvvärme och 30 cm isolering på mark än deras balk system? Och då inget eget arbete!

Älvsbyhus sätter upp enkla spånskivor med spikpistol i inredningen. Sedan har de grova tapeter som gör att ojämnheterna försvinner. På sikt uppskattar man OSB skiva och gips...

Gemensamt är att de tar bra betalt för i mina ögon mindre bra hus. Och skälet är bekvämlighet av den lilla människan.

Fiskarheden är dock rejäla hus men detta är tillkapat lösvirke, så jag har svårt att se detta som ett alernativ. Ansvaret för bygget ligger på byggherren och inte Fiskarheden när jag tagit pris. Det gör projektet osäkert.

Jag har köpt en byggsats från Mälarvillan och tagit in gubbar som satt upp huset.
Fick designa huset själv ( som inget annat prefab hus kan), valmat råsponttak, rejäl isolering, gjuten platta på mark, Bergvärme och FTX.
Millimeterpassning kan man säga om byggsatsen på tvåvåningskåken. Jag har byggt ett hus tidigare.

Priset blev lägre per kvm än Älvsbyhus.
Prisskillnaden ligger i tillbehören som fabrikanterna tar kungligt betalt för.
Eftersom byggherren inte kan delegera ansvar så är det lika bra hålla i det själv. Ett väldigt arbete med bra timpenning. Man slipper sannolikt att medverka byggfällan om man har tid att strukturera arbetet och städa. Har man uppfattning och kan skapa bra arbetsmiljö för snickarna blir det trevligt för alla.
 
Ernst_ skrev:
Tack för ditt svar. Skulle du kunna ge mig exempel på vilka konstruktioner som är märkbart "billigare".

Bor dina vänner ochkså i smålandsvillan och älvsby hus ?
Till att börja med så ska man ha i åtanke att vi byggde 99 med smålandsvillan och en hel del har säkert hänt sedan dess. Skulle aldrig i nuläget komma på att bygga med smålandsvillan eller älvsbyhus då de har en lägre standard och betydligt färre (om några...) valmöjligheter men detta kompenseras till del med prislappen.

Några konstruktioner som är gjorda pga ekonomi:
- Planlösning, går (gick ej) att ändra utan allt var styrt i grundritning. Dessutom en stel planlösning för att erhålla en enkel byggnadsteknisk lösning, dvs i praktiken två byggbodar som bara sätts samman med en hjärtvägg i mitten.
- Oisolerade innerväggar som fungerar som resonanslådor. Dessutom klädda med enbart spånskiva.
- Spånskivor i golv och vägg fästa med spikpistol (kapar byggtid) vilka så småningom kryper ut och man ser spikskallarna genom både tapet och golvmatta.
- Fasaden byggd av skivor (någon form av osb/masonit) med läkt monterade. Enkelt att montera och fungerar bra så länge det ej blir skador på färgskiktet. När väl skada finns kryper fukten in och skivan "försvinner".
- Undertak enbart gjord av väderbeständig masonit i stället för spontat och pappat undertak. Dock finns det ju dem som ser nackdelar med den senare konstruktionen pga fuktvandring.
- Snåltappetserat bakom kyl och frys vilket innebär att dessa ej går att flytta utan att tapetsera/måla om.
- Gavlar på övervåning ej förberedd för inredning då det ej finns någon möjlighet att ha luftspalt med tex vindväv/utegips mellan ytterpanel och isolering. Gavlarna är på insidan reglade och klara direkt på fasaden.
- Generellt omöjligheten till att ändra. vi önskade en högerhängd ytterdörr med hänsyn till hur tomten ser ut men det gick enbart att ha vänsterhängd. Säkert pga eldragning för strömbrytare...

Svaret på din andra fråga är att vi har vänner som bor i likadant hus vi, de som byggt med FH, gamla Modulent (Finndomo) samt trivselhus.
Min högst personliga uppfattning är att de tre senare håller en högre kvalitet och man har en påverkansmöjlighet men detta påverkar till del priset. Kontentan är att Du måste vara tydlig med vad du vill ha och framför allt har råd med. Det är lite som bilar att det går att lägga till hur mycket som helst.
Vi har nu bott i en smålandsvilla i 12 år och är tillräckligt nöjda kopplat till det som vi betalade men som jag sagt så skulle jag inte bygga med dem igen men det beror ju på att jag idag har en helt annan uppfattning och insikt i vad jag vill ha ut av mitt hus, därav blir det en egenritad/arkitektritad lösvirkesbyggnation nu.

Just älvsbyhus har jag ingen personlig erfarenhet/uppfattning om men de har ju varit uppe i rikstelevisionen för några år sedan...var ju inte direkt positivt då.
 
@ynnor234
Om råspånt i taket har nåt med stabilitet att göra kan jag inte avgöra.
Vad jag kan säga är att jag INTE har råspånt.

Vi byggde vårt VillaVarm hus på platta 2005, när vi var färdiga så tapetserade vi med billiga tapeter för alla sa att "huset kommer sätta sig & då spricker det här & var".

Jag kan säga dig att det finns INTE EN ENDA spricka i tapeterna i hela huset, så jag tror inte att det är råspånten i taket som är avgörande.

@Byggankan,
VillaVarm var inte dyrare än nån annan, med tanke på att jag i princip ritade mitt eget hus. Huset är c:a 235m2 1½ plan med mansardtak och en massa (4) takkupor. Priset blev c:a 1,2Mkr för VillaVarms del och ytterligare ~1Mkr för allt annat till nyckelfärdigt hus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.