Hej som rubriken lyder så är jag i färd att ta bort en radiator tillfälligt, då väggen bakom ska renoveras. Bor i villa med fjärrvärme så möjligheten att tömma systemet finns men jag slipper helst då det är kallt ute! :)
Vore tacksam om någon har nåt tips.
 
  • IMG_0147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De enda ventiler jag hittat är de här.

Det borde vara 2-rörs för termostaten är stängd och elementet kallt men övriga element i huset har kvar värmen, eller tänker jag fel?

Är det isf bara att lossa på de 2 muttrarna närmast elementet så att säga? Som du märker har jag inte alltför stor kunskap inom det här.
 
  • IMG_0152.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det låter som du tänker rätt, men kanske inte anslutningarna direkt på radiatorn, ser enklare ut med dom vid termostaten och vid böjjen på andra röret ( mer anlägningsyta för verktyget.

Men jag är ingen expert själv, bara en med-hobby renoverare. =)

Rören vid avstängningsventilerna kommer då direkt ifrån fjärrvärme pannan? Du har inga separata för varje radiator då verkar det som.

Då skulle man kunna stänga dom, tappa trycket i radiatorn och plugga rören.

Men, gamla element med målade anslutningar, kan sitta hur hårt som helst eller inte =).

Ta med dig en bild till rörkrökaren och mät diametern på rören, för att få rätt storlek på pluggar och vad du behöver för detta.
 
Du måste nog tömma ur hel systemet på vatten då du har fler radiatorer på samma höjd och det gör att vattnet kommer att trycka över.
Risken fins även att den där termostaten inte sluter helt tätt när du tar röret vilket gör att du måste plugga rören om du släpper på tryck/värme igen.

Du borde ha ventiler för tappning och fyllning på något bra ställe. Jag plockade bort två radiatorer för ngn vecka sedan och tömde hela systemet, sruvade bort och kapade rör, för att sedan fylla upp och lufta hela slingan - Inte alls komplicerat men det krävs ju att man har en skiftnyckel modell större hemma och gärna en rörtång för att hålla emot.
 
Du har tvårörs-system. Det bör finnas nån avtappningsventilventil nere vid fjärrvärmeväxlaren.
Jag hade passat på att byta ut den "antika" termostaten samtidigt.
 
Ja termostaten har gjort sitt, den läcker bara jag skruvar lite på den. Kanske ytterligare en anledning att tömma hela systemet?
Är nog lika bra att byta alla termostater samtidigt då resten är av samma typ. När jag ändå har systemet nere är det nåt mer man bör tänka på, tex ballofixer vid elementen?
Avtappningsventilen är väl samma som för påfyllning? Sitter vid värmeväxlaren.

Så hur göra?
1.Stänga inkommande värme. Ska returen vara öppen?
2.Tömma systemet nere med "tömningsventilen".
3. Är det bara att lossa elementet sen och vara beredd på spill? Trycket borde väl vara borta?
 
Passa på o byt luftningsnipplarna samtidigt.
 
Finns alltid lite vatten kvar i elementen så var beredd på spill.
Ballofixer blir svårt att få dit - Iaf snyggt.
Avtappningen kan mycket riktigt vara samma som påfyllningen beroende på hur det ser ut. I mitt fall är tappen separat och påfyllningen bara ett vred kopplat till kallvattnet.
 
Krilleman
Garberg84 skrev:
Ja termostaten har gjort sitt, den läcker bara jag skruvar lite på den. Kanske ytterligare en anledning att tömma hela systemet?
Är nog lika bra att byta alla termostater samtidigt då resten är av samma typ. När jag ändå har systemet nere är det nåt mer man bör tänka på, tex ballofixer vid elementen?
Avtappningsventilen är väl samma som för påfyllning? Sitter vid värmeväxlaren.

Så hur göra?
1.Stänga inkommande värme. Ska returen vara öppen?
2.Tömma systemet nere med "tömningsventilen".
3. Är det bara att lossa elementet sen och vara beredd på spill? Trycket borde väl vara borta?
Påfyllningsventil är vad den heter, påfyllning! Det finns som nämnt, kombinerade men då heter det inte påfyllningsventil.
Töm värmesystemet ur säkerhetsventilen om du är osäker, ställ en hink under om inte spillröret är draget till en golvbrunn.

Behåll returen öppen om du har ovanvåning/källare också, 1-planshus kan man behålla returen stängd.

Öppna först muttern på termostaten då får systemet en chans att ta in luft och du slipper onödigt spill!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.