Hej,

jag har lite funderingar på hur jag kan få till mitt värmesystem för att få lite högre komfort och ffa få ner elförbrukningen.

Förutsättningar:
Villa 1 1/2 plan på ca 130 kvm i markplan, varav 60 kvm nyligen tillbyggt och välisolerat. Den gamla delen är dåligt isolerad och värmen försvinner åt alla håll, särskilt när det blåser...

Idag har vi en IVT Greenline Puls anno 1997 kopplad till en markvärmeslinga på ca 250-300 m (avgiven effekt enligt datablad 3.82 kW)
Denna var underdimensionerad redan innan tillbygget och elpatronen på 9 kW har jobbat flitigt utan att huset ändå har blivit varmt nog om det är minusgrader o lite vind.
Vattenburen golvvärme i hela nedervåningen
Ny modulskorsten med två pipor varav en till en Norrahammar 26 myseldning i köket o en pipa ledig

Kompressorn i VPn har nu bränt och det är frågan vad jag ska ta mig till?

1) Laga kompressorn om möjligt och komplettera med acktank + vedeldning som stöd vid köldknäppar (vattenmantlad kamin/mindre vedpanna)
2) Byta ut värmepumpen mot en ny plus ny markslinga

3) Nåt annat ???

* jag kommer inte göra allt jobb själv, tummen är rätt placerad men jag saknar en del kunskap o självförtroende
* ok att elda (egen skog) men verkligen inte som primärkälla, så roligt är det inte...

Lite begåvade synpunkter o funderingar mottages tacksamt...

/Oscar
 
En pellets/ved-panna, ex.vis effecta med lambda-sensor. Svärfar kör en sådan numera med ved som primär och pellets emellanåt. Han är riktigt supernöjd med sitt system. Sedan kan du komplettera detta med solvärme under sommarhalvåret. Jag kör själv en äldre ctc-panna med pellets och kommer installera solvärme framöver att komplettera med. Jag är också riktigt nöjd med mitt system, men ser fram emot att kunna stänga av pannan helt under sommarhalvåret och bara köra på solvärme då.
 
Ny värmepump med lite mer flås i, någon annan får uttala sig om markvärmeslingan är tillräcklig. Ev komplettera med någon kamin.
Vedpanna kräver att man har veden som hobby och, som sagt, så roligt är det inte...räcker med en brasa framför soffan, eller nåt...
 
Hej Alternativ 2 tycker jag låter bäst med en större pump med slinga eller hål.Kompressor byte ligger nog runt 20-30tkr men den är ju från 1997.
 
Tack allihop för bra svar,
Om jag väljer att fortsätta VP-spåret, kan jag ju antingen bara byta min trasiga kompressor men då får jag väl ingen bättre lösning än innan?

Om jag ersätter min VP med en modernare med lite högre effekt blir det väl bättre men då lär inte slingan räcka till. Jag vet inte ens exakt hur lång den är men jag skulle kunna lägga ner en till slinga på t.ex. 300 m till så är det ordnat. Är det viktigt att båda slingorna är exakt lika långa i ett markvärmesystem?

Solenergi är också något jag funderat på, men det löser ju inget för de kallaste dagarna när VP-n inte räcker till. Utan där får det bli nån form av egen eldning.

Är jag rätt ute om jag tänker mig att stödelda mitt bef system under de kallaste dagarna. Vissa säger att det tar för lång tid att få värme i acktanken för att det ska vara vettigt. Jag tänker mig att ha en lösning där mitt veduppvärmda vatten från acktanken shuntas över till golvvärmeslingorna på något sätt som jag har sett beskrivas här på forumet tidigare.
Inkommande kallvatten till min nuvarande vvb tänkte jag låta gå genom acktanken så får den lite föruppvärmning om acktanken är uppvärmd. Vad tror ni om det?

Så till själva vattenuppvärmningen, vad är mest kostnadseffektivt för en sällandeldare som jag? Enkel vattenmantlad kamin à la selmac, mindre vedpanna, eller något annat?

Många frågor blev det... Tack för att ni orkar hjälpa till!

/Oscar
 
Jag utgick från din kommentar om att framförallt få ner elförbrukningen. Att byta till en modern värmepump gör den ju mer effektiv, men ökar du effekten tvivlar jag på att du lär se någon större "positiv" effekt på elförbrukningen, om alls. Du bör kanske också jämföra markvärmen mot bergvärme om det ändå är värmepump som gäller.

Att det skulle ta för lång tid att få upp värmen i acktanken har jag lite svårt att tro. Men, det beror så klart på hur stor acktank och hur stor panna du har samt vilken temp du utgår ifrån.
 
Hej

På befintlig markslinga borde du kunna plocka ut någon kW till. Det är inga problem att köra ner köldbäraren några grader under noll, men längre ner börjar COP dala.

Själv bygger jag med markvärme och 330m slinga kompletterat med en vattenmantlad kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.