Hej!
Vi går i köksfixar-tankar... men har fått idétorka. Vi har nu ett mindre kök, med plats för ett köksbord samt separat matrum med större matbord i. Nu vill vi öppna upp och få ett stort kök och bara ha en uppsättning bord.
I matrummet ligger det fiskbensparkett som ska slipas och vaxas ev i en något mörkare nyans. Vi vill ju såklart att övergången till köksgolvet ska se behaglig ut. Nu ligger det grå laminat i klinkersimitation i köket. Den vill vi inte ha kvar. Kan tro att det finns trägolv någonstans långt under tretexskivor och masonit, kanske ta fram det och behandla på något vis?! Skarven kommer att hamna ungefär mitt i rummet och vara ca 4 meter lång.

Köksluckorna är vita och möblerna är stora och tunga i mörk (nästan svart) ek från 1910-talet. Rostfria vitvaror. Så... förslag på golv och köksbänkar som kan bilda en enhet av detta tas tacksamt emot.

God fortsättning på 2012 :)
 
En möjlighet kan ju vara att lägga mer fiskbensmönstrad parkett en bit in i befintligt kök, och sedan ha en annan beläggning bara vid köksbänken, något som kontrasterar mot övriga golvet t.ex. mörkt klinker, plastmatta. Kork kommer nog se konstigt ut mot parketten. En mörk bänkskiva i sten skulle plocka upp mörk klinkers på golvet snyggt.
 
Hej, jag håller med Thomasx. Att förlänga parkett från matsalen in i köksdelen skulle ge en helhetskänsla till hela det nya rummet. Sedan kan man använda mörka nyanser på bänkskivan som skulle ge en vacker kontrast mot de vita köksluckorna och rostfria vitvaror. Jag tycker det är snyggt med blandning av träytor och stenytor :)

God fortsättning på året
/Estanislao
 
Tack! Det låter som bra förslag. Köket kommer, när vi tagit ner väggen, att bli någon form av U-kök men det är bara en sida som kommer att vara arbetskök, dvs där är vask, spis och ugn. Det borde ju "räcka" att lägga plastmatta (tror jag föredrar det framför klinkers då vi inte har, eller kommer att ha, golvvärme) framför den bänken?! Om vi ska ha matta framför alla arbetsbänkar blir det som en ram runt hela golvet. Snyggt eller inte?
 
Solhaga skrev:
Tack! Det låter som bra förslag. Köket kommer, när vi tagit ner väggen, att bli någon form av U-kök men det är bara en sida som kommer att vara arbetskök, dvs där är vask, spis och ugn. Det borde ju "räcka" att lägga plastmatta (tror jag föredrar det framför klinkers då vi inte har, eller kommer att ha, golvvärme) framför den bänken?! Om vi ska ha matta framför alla arbetsbänkar blir det som en ram runt hela golvet. Snyggt eller inte?
Hej, ang platsmattan det handlar mkt om smak. Hittar ni en variant som passar med fiskbenparkettgolvet det kan funka. Själv tycker jag det är synd att man förlorar lite av den naturkänslan som träet och stenen ger. Jag skulle kolla om det funkar att ha parkettgolvet man valt vid diskbänken och spisen, förutom att skydda ordentligt mot fuktskador under de ytorna.

Jag hittade några länkar på nätet: en på en site som heter "homey.se/kok/lagga-golv-i-kok-vilken-golvtyp-ar-bast/", en annan på "koksingangen.se/koksinredning/slitstarka-golv-ditt-kok" och en tredje med bilder från ett projekt som handlar om att lägga fiskbenparkett i köket på "hus.se/galleri/galleri727.html ".

Hoppas det hjälper er på traven. Må väl,

/Estanislao
 
estanislao skrev:
Hej, ang platsmattan det handlar mkt om smak. Hittar ni en variant som passar med fiskbenparkettgolvet det kan funka. Själv tycker jag det är synd att man förlorar lite av den naturkänslan som träet och stenen ger. Jag skulle kolla om det funkar att ha parkettgolvet man valt vid diskbänken och spisen, förutom att skydda ordentligt mot fuktskador under de ytorna.

Jag hittade några länkar på nätet: en på en site som heter "homey.se/kok/lagga-golv-i-kok-vilken-golvtyp-ar-bast/", en annan på "koksingangen.se/koksinredning/slitstarka-golv-ditt-kok" och en tredje med bilder från ett projekt som handlar om att lägga fiskbenparkett i köket på "hus.se/galleri/galleri727.html ".

Hoppas det hjälper er på traven. Må väl,

/Estanislao



TACK snälla för länkar! Nu borde vi kunna hitta något som faller oss i smaken!
//Solhaga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.