Ligger i startgroparna med att bygga en vedkamin och skorsten.
Skorstenen blir rostfritt rör och kaminen nån slags cortenkonstruktion.
Vad gäller för regler?
Om huset hade en myrstock (ja faktisk, full med hästmyror!) som är riven, måste man ändå anmäla detta till byggnadsnämnden.
Räcker det med 60mm isolering vid takgenomföringen? En del har rekommenderat 80mm.
Inspektion av sotarmästare – låter dyrt. Och får man sota själv?
Finns det nåt värde på hur mycket värme man får ut av en skorstenspipa per meter?
Är det tex nån fördel att dra skorstenen snett för att få längre rör?

Gud med frågor, jag blir helt utbränd…


 
Följande kan man läsa på boverket i frågan när det krävs en bygganmälan:

"...installation eller väsentlig ändring av hissar, eldstäder, rökkanaler eller anordningar för ventilation i byggnader."
 
Ta dit en sotarmästare. Har man inte råd med en tusing för detta skall man nog glömma att installera spis. Kåken brinner kanske ner eftersom snålheten som bekant bedrar visheten...
 
Vad jag kommer ihåg så krävs det bygganmälan för att installera en kamin, och den kostar väl typ 1500:-
Sedan är det väl bra att provtrycka kanalen, detta är dock inget krav, men det är ju skönt att veta att den är OK, detta kostar väl dryga 1000-lappen

När jag frågade samma sak så sa sotarn, visst får du sota själv, men jag kommer en gång per år i alla fall :)
 
Isolerade med 80mm stenull(beggad) på en halvmeters sektion av 150x2 rf rör. Brände på med en tiokilowatts gasolbrännare i tio minuter i pipan(sen blev det för varmt i verkstan).
Temp inuti röret: 720 grader - utanpå mittsektionen där flänsen för yttartaket var fäst: 45 grader. Bör ju nästan fixa en soteld...
Stenull är bra grejjer!

//jj
 
Du har inte fått reda på vad det gäller för mått från själva kaminen till närmaste brännbara material? dvs. hur långt ut måste man lägga klinker?
 
Detta är inte en teknikfråga utan hör mer hemma i byggteknik så jag flyttar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.