Jag håller helt med, men min poäng var att alla som väljer fast pris är inte nöjda med upplägget i efterhand av olika anledningar på samma sätt som att många är missnöjda när de anlitat hantverkare på löpande räkning.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Men, men, har man accepterat ett fast pris och då är villig att betala den summan för uppdraget, hur kan man sedan känna sig lurad om man har fått precis vad som avtalats? Varför sitta och försöka uppskatta arbetstid i efterhand!
Många kunder har ju inte en susning om vad saker kostar eller tar i tid.
En del av dessa kunder är misstänksamma in absurdum och andra är blåögda in absurdum.

Båda kategorierna, men troligast den senare, kan i efterhand inse att dom blivit dunderlurad på en offert, att dom accepterat en riktig bluffoffert.
I efterhand är det ju alltid lätt att vara efterklok, att man borde ha ...

Bara för att man råkar ha råd med ett överpris brukar det ändå inte kännas så speciellt skönt att blivit lurad, uppskjörtad. Ungefär lika roligt som en rotfyllning utan bedövning, typ.
 
en till sak som jag kom att tänka på
Kan det inte vara så att löpande kan bli så att hantverkarna får mer jobb av kunden än kunden tänkt sig

Man kanske inte alls hade tänkt att snickarn skulle montera köket, snickarn frågar: hur gör vi med köket? ska vi sätta upp det?
Kunden, stressad vill flytta in mycket på sitt eget jobb, svarar: ja gör det
och vipps så var det 40-60h till utanör den tänkta budgeten
( bara ett exempel, har ingen aning om vad det tar att montera ett kök.)

lika med el kanske... spottar e snyggt ska du ha det i hallen? japp (fast man tänkt en biltema plafond)
 
AndersS skrev:
Men, men, har man accepterat ett fast pris och då är villig att betala den summan för uppdraget, hur kan man sedan känna sig lurad om man har fått precis vad som avtalats? Varför sitta och försöka uppskatta arbetstid i efterhand!
Däremot om det tillkommer kostnader som man "tolkat" ska ingå i det fasta priset kan jag förstå det eller om man är missnöjd med det som utförts.
Jo visst, har man fått ett fast pris så kan man per definition inte bli lurad. Men de jag minns som blivit besvikna är på grund av ett par olika orsaker.

Den första är där hantverkaren inte lämnat ett riktigt fast pris - alltså "montera gips: 2000 kronor" utan har lämnat "montera gips: 5 timmar á 400 kronor" och kunden märker att det bara tog 4 timmar. Då kanske han känner sig lurad, fast egentligen helt obefogat.

Det andra är när hantverkaren lämnat ett fast pris, en sedan ändå lägger på kostnader efteråt. Den mest klassiska är väl att det plötsligt tillkommer moms på priset. En annan variant är när hantverkaren medvetet utelämnar någonting i specifikationen. Som exempel, en omläggning av ett tak. Hantverkaren lovar att allt material och arbete ingår ingenting tillkommer. Men när kunden sedan får fakturan så är det utöver det överenskomna priset pålagt hyra för byggnadställning.

Men ändå, förhållandet mellan trådar där kunder blivit lurade i samband med löpande räkning och fast pris måste åtminstone vara 100:1.
 
Hur har det gått för TS?
 
nino skrev:
en till sak som jag kom att tänka på
Kan det inte vara så att löpande kan bli så att hantverkarna får mer jobb av kunden än kunden tänkt sig

Man kanske inte alls hade tänkt att snickarn skulle montera köket, snickarn frågar: hur gör vi med köket? ska vi sätta upp det?
Kunden, stressad vill flytta in mycket på sitt eget jobb, svarar: ja gör det
och vipps så var det 40-60h till utanör den tänkta budgeten
( bara ett exempel, har ingen aning om vad det tar att montera ett kök.)

lika med el kanske... spottar e snyggt ska du ha det i hallen? japp (fast man tänkt en biltema plafond)
Jag tror du har helt rätt i många fall. Problemet uppstår i de fall när kommunikationen inte fungerar ordentligt och man inte kommer överens om vad eventuella extraarbeten kommer att kosta. Kunden kanske många gånger inte ens inser att det kommer att kosta extra när hantverkaren bara i förbifarten föreslår en annan lösning eller hur mycket det egentligen kostar att hantverkaren fixar köket eller ersätter plafonden från biltema med x antal spottar.

Här tycker jag att hantverkaren har ett stort ansvar att löpande tydligt informera kunden om vad olika ändringar och tillval kostar. Annars så riskerar man helt i onödan få en upprörd eller besviken kund som kanske avstått från spottarna som kostade 10 000:- extra eller att monterat köket själv istället för att betala 30 000:- för monteringen.
 
När jag läser tråden så blir inte fast pris respektive löpande kostnad det som beskrivs som problem och skillnad.
Det som är återkommande i de flesta inlägg är otydliga offerter av vad som ingår och tydlig beskrivning av vad som ska levereras/utföras.
Så oberoende vad man väljer så gör en tydlig uppdragsspecifikation som beskriver vad man vill ska levereras, och utlämna inget utifrån att man tror eller tycker att det ska ingå.
Det vanliga är sedan att man får en offert/kostnadsförslag vad som ingår, men...... be dem även beskriva det som ev. inte ingår. I vår senaste utbyggnad har man t.ex. skrivit att "återställande av gräsmatta inte ingår utan endast en grovplanering".
Så genom att stämma av vad som ingår respektive inte ingår gör det även enklare att jämföra olika pris/kostnadsförslag man fått.
 
Mikael_L skrev:
Många kunder har ju inte en susning om vad saker kostar eller tar i tid.
En del av dessa kunder är misstänksamma in absurdum och andra är blåögda in absurdum.

Båda kategorierna, men troligast den senare, kan i efterhand inse att dom blivit dunderlurad på en offert, att dom accepterat en riktig bluffoffert.
I efterhand är det ju alltid lätt att vara efterklok, att man borde ha ...

Bara för att man råkar ha råd med ett överpris brukar det ändå inte kännas så speciellt skönt att blivit lurad, uppskjörtad. Ungefär lika roligt som en rotfyllning utan bedövning, typ.
Kan bara bekräfta att det kan vara så. "Flera dagar" som säljaren sa att arbetet skulle ta (vilket motiverade den höga arbetskostnaden för vi ifrågasatte den) förvandlades i verkligheten till "några timmar". De beskrev det som ett jättejobb och vi hade inte en susning. Vi hittade heller inget annat företag som stämde in på vad vi ville köpa och vilken tjänst som skulle göras som vi kunde ta in offert från (vi ville ha endast en firma för uppdraget). Och hade själva ingen aning om hur lång tid arbetet skulle ta. Känns som man ljugits full så det stänker om det... Även om man har ekonomiskt råd med det de begärt hade man lätt kunna lägga de 5 000 på något roligare. :@ Man lär så länge man lever är ett krasst konstaterande.
 
Skulle man som hantverkare vilja lura en kund så är knappast prisupplägget något problem. Vid löpande så saltar man ju antalet timmar och vid fast så snålar man på resultatet så mycket som går. Tvärtom skulle jag säga (till skillnad mot vad som sagts tidigare i tråden) så är forumet fullt med trådar där det har gått fel med fast pris.
För egen del så skulle jag nog känna att kan jag inte anlita någon på löpande så ska jag nog ge tusan i att anlita den över huvud taget. Lätt sagt, svårare gjort. Jag vet.
 
men varför skulle jag som egenföretagare vilja blåsa / lura mina kunder?
det är ju mitt jobb som betalar min lön och som jag är stolt över att utföra
 
Mikael_L
nino skrev:
men varför skulle jag som egenföretagare vilja blåsa / lura mina kunder?
det är ju mitt jobb som betalar min lön och som jag är stolt över att utföra
Jo men det finns andra sorter än dig.

Som arbetar i större mer anonyma städer, där ens rykte inte spelar lika stor roll.

Men det visste du nog redan. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.