Hej,

jag har köpt ett hus med inredd källare. Källaren är absolut hyfsat fräsch men eftersom organiska material använts i tex uppreglade golv, är jag inne på att riva ut golv och väggar och låta dem vara "råa". Jag funderar kring ny isolering och om jag bör sätta den invändigt (isåfall förstås med riktiga materialval) eller om det är bäst att sätta isoleringen utifrån? Det är sannolikt ändå dags att göra om dränering av källarplanet som närmar sig 40 år. Hur stor skillnad gör det egentligen med eller utan isolering av källaren? Vissa säger att det inte är större skillnad medan andra säger att värmekostnaderna ökar drastiskt utan isolering.

När det gäller golv är jag inne på klinker med golvvärme (vattenburen) i delar av källaren. Går det bra att "mixa"? under förutsättning att jag inte har organiska material dit fukt kan "tryckas"?

Vore kul att höra om det finns några bra eller mindre bra erfarenheter kring detta?

Buggaren
 
Hej, isolera alltid på kalla sidan, dvs utsidan. Framförallt i källaren, då du vill få daggpunkten utanför väggen.

Om du har källare med lite halvdan dränering och noll isolering kommer det göra stor skillnad. Märkte det själv, och har läst många andra som sagt det. Har själv 100mm pordrän. Sen får man väga in hur stor del av källarvägg som är ovan mark, den kommer ju vara oförändrad. Själv har jag i delar av källaren (mer kommer det bli) murat upp ytterliggare lättbetong invändigt (100 - 150 mm). Har än så länge bara bra erfarenhet, men det blir ju en hel del dyrare.

Vad gäller golvvärme säger de flesta att 200mm isolering under plattan är att rekommendera. Tror inte det är ngt problem att "blanda", kommer själv göra det.

Lite off topic, men största skillnaden i min källare har avfuktaren gjort, väl investerade 3000 spänn.

/ S
 
Dränera bör du nog göra och då får du ju källaren isolerad "på köpet. Vi hade samma "problem" när vi köpte vårat hus och vi valde att dränera direkt för att slippa ha en hel sommar med förstörd trädgård.
Nästa steg är att isolera den del av grunden(på utsidan givetvis) som är över jord till våren och sedan putsa ovanpå alternativt köra med någon typ av skiva.

Att isolera på insidan är något som de flesta verkar rekommendera att man inte gör även om det verkar vara de som gör det (såg bla i ett avsnitt av arga snickaren att de gjorde så.)

Vårat hus hade lixom ert (delvis) inredd källare och det första jag gjorde var att riva ut allt. För även om det verkade vara schysst på utsidan så luktade det lite mögel där. Källaren inreddes någongång under 60 talet och det visade sig att alla reglar på golvet var sönderruttna, likaså i väggarna ca 1 m upp. Så kommer nog inte ha någon isolering på insidan när vi inreder källaren

Hurvida isolering gör någon skillnad beror nog mycket på var du bor, i skåne har det mindre betydelse än i kiruna.

hoppas jag var till någon hjälp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.