Hej. Skulle behöva lite råd från alla er på byggahus.

Har ett hus från 1928 med källare, två våningar och en vind. Huset värms sedan mitten av 2000-talet upp med fjärrvärme och murstocken som står mitt i huset har inte använts sedan dess.

Har fuktmätare som ger följande utslag:

Källare - 55%
Våning 1 - 35-40%
Våning 2 - 25-30%
Vind - 75-85%

Jag har förstått att vinden behöver täppas till och inredas med någon slags sorptionsavfuktare för att undvika problem med mögel? Men övervåningen känns torr som en öken och eftersom vi har två sovrum där så skulle jag vilja få ordning på fukten en aning. Finns det något annat sätt att få till ett trevligare klimat än med en luftfuktare?

Känns lite knas att man ska behöva sätta in en luftfuktare på en våning och en luftavfuktare på en annan...

Tacksam för lite tankar från erfarna.
 
På vintern får man torr inomhusluft, om några månader har du helt andra värden.
 
Nimajneb skrev:
På vintern får man torr inomhusluft, om några månader har du helt andra värden.
Hej Nimajneb

Vad tror du om fukten på vinden? Den är dessvärre inte helt okej övriga tider på året heller.
 
Om fuktmätaren är OK så är värdet för högt. Finns en massa olika varianter för att lösa detta. Sök här på forumet alt googla.
 
Jag har ännu värre värden i min kallvind. Den ligger i princip på samma Rh som utomhus, hela tiden. Det är ju liksom principen med en utomhusventilerad kallvind.

Det känns urfånigt att lägga dit en avfuktare utan att åtgärda grundproblemet. Skiten får ruttna sönder, taket blåsa av - sen blir det en kontinental klimatvind á la Maco-Dach.
 
Vad har du för temperaturer på dom olika våningarna? Mitt tips till dig är att täppa till ventilationen på vinden till ett minimum för att på så sätt förhoppningsvis höja temperaturen där. Det räcker med ett par grader för att sänka RF till acceptabla nivåer.
 
Matti_75 skrev:
Vad har du för temperaturer på dom olika våningarna? Mitt tips till dig är att täppa till ventilationen på vinden till ett minimum för att på så sätt förhoppningsvis höja temperaturen där. Det räcker med ett par grader för att sänka RF till acceptabla nivåer.
Har följande temperaturer:

Källaren - 15 grader
Våning 1 - 20 grader
Våning 2 - 22 grader
Vind - 5-10 grader nu. (LIgger några grader över utomhustemp.

Har tre ventilationshål på vinden. Borde jag täppa till ett eller två och se om jag får till någon verkan?
 
Ja prova med att täcka igen 2st för att se vad det har för effekt. Jag ska försöka titta i mina tabeller vad du har för mängd fukt vid dom olika temperaturerna imorgon. Jag återkommer med svar.
 
Luftens fuktat på dom olika våningarna är som följer ( gram/ m3 luft ).

Källare 8.25 gram
Plan 1 6.4 gram
Plan 2 5.2 gram
Vind ca 6.5 gram
Ute ca 6.1 gram

Min slutsats av detta är att ditt problem är att varm fuktig inomhus luft tränger ut på din vind. Genom att höja temperaturen på vinden med endast 2 grader skulle du få en RF 69% på vinden. Om du vill ha exaktare siffror måste jag ha exakta temperaturer samt RF i % tagna samtidigt.
 
Redigerat:
Matti_75 skrev:
Luftens fuktat på dom olika våningarna är som följer ( gram/ m3 luft ).

Källare 8.25 gram
Plan 1 6.4 gram
Plan 2 5.2 gram
Vind ca 6.5 gram
Ute ca 6.1 gram

Min slutsats av detta är att ditt problem är att varm fuktig inomhus luft tränger ut på din vind. Genom att höja temperaturen på vinden med endast 2 grader skulle du få en RF 69% på vinden. Om du vill ha exaktare siffror måste jag ha exakta temperaturer samt RF i % tagna samtidigt.
Hej Matti

Tack för att du tar dig tid!

Har misstänkt det. Speciellt efter att fuktigheten inte droppat något nämnvärt efter att jag täckt ventilationen på vinden.

Vad skulle du ge mig för råd utifrån de förutsättningar du vet? Är det klokt att bättre spärra luften mellan våning 2 och vind? Använder jag någon plast?

Och eller borde jag sätta in en radiator som får tuffa på beroende på luftfuktighet?
 
Det bästa du kan göra är att försöka förhindra att den inomhus fukten tar sig ut på vinden. Det gör du genom att sätta plast i taket. Annars kan det räcka med att täppa till ventilerna på höst/ vinter för att på så sätt försöka få upp temperaturen på vinden. Har du skorsten på huset som du eldar i? Den kan hjälpa till att höja tempen på vinden. Det kan vara en av anledningarna till alla problem med vindarna nu förtiden då många har tagit bort ved/ olje pannorna och ersatt dom med värmepumpar som inte ger någon värme på vindarna.
 
Matti_75 skrev:
Det bästa du kan göra är att försöka förhindra att den inomhus fukten tar sig ut på vinden. Det gör du genom att sätta plast i taket. Annars kan det räcka med att täppa till ventilerna på höst/ vinter för att på så sätt försöka få upp temperaturen på vinden. Har du skorsten på huset som du eldar i? Den kan hjälpa till att höja tempen på vinden. Det kan vara en av anledningarna till alla problem med vindarna nu förtiden då många har tagit bort ved/ olje pannorna och ersatt dom med värmepumpar som inte ger någon värme på vindarna.
Hej igen och jag måste börja med att återigen tacka för din tid Matti!

Jo, jag har en nyinsatt kamin som vi börjat elda i. Har sett en liten förbättring gällande fukten på vinden men tror att jag behöver täppa till betydligt bättre. Känns som det är läck på fler ställen n ventilerna kan man säga. Fast det r väl naturligt med ett hus från hus som snart är 90 år.

Ska byta innertak på övervåningen snart så då kan jag kanske också fuktspärra på rätt sätt. Tanken är väl också att tilläggsisolera vinden på ett bra sätt. Hoppas jag slipper sätta in en avfuktare på vinden bara...
 
Varsågod är bara roligt att kunna hjälpa till.
 
Har liknande problem med min vind. Ska göra större renoveringar av vån 2.
Kan man bara smälla upp plasten på befintligt innertak och sedan gipsa över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.