Jag har bytt ut x antal alldeles för gamla och uttjänta uttag hemma. Det är då infällda gamla plåtdosor i väggen, dock får jag inte mina nya uttag att sitta fast helt hundra i dessa dosor utan de har en tendens till att börja röra på sig efter ett tag när man drar ut sladdarna. Hur brukar ni andra göra med dessa plåtdosor, skruvar fast uttagen så hårt ni någonsin bara kan eller finns det något annat bra sätt att gå tillväga för att få uttagen till att sitta bättre?

Tacksam för tips!
 
För att fästa uttagen i dosan Elkos dosclips, för att fästa uttag i lösa dosor långa skruvar och plugg i väggen i "hörnhålen" på uttagen,
 
Man tackar det ödmjukaste!
 
elmont skrev:
För att fästa uttagen i dosan Elkos dosclips, för att fästa uttag i lösa dosor långa skruvar och plugg i väggen i "hörnhålen" på uttagen,
Får man dit dosclipsen om det är putsat runt uttaget?

MVH
 
Tiger79 skrev:
Får man dit dosclipsen om det är putsat runt uttaget?

MVH
Om man kraffsar lite med kniv/skruvmejsel och lite våld med hammaren så brukar det gå.
 
Ja, exakt som Mnor skriver, det kan vara lite pilligt ibland men det funkar alltid.
 
Tack för svar.
 
Om du skruvar fast uttaget i väggen se till att jorda dosan. Hos oss lät elektrikern lite skalad fas hänga ut från uttaget, när han sen tryckte in uttaget i metalldosan och skruvade fast det i väggen kom fasen i kontakt med dosan och hela metallrören i hela huset förvandlades till fas. När jag sen plockade ut ett uttag i andra änden av huset kom det uttagets jord i kontakt med "fas"-röret och det small.

Hade klor (expanderklor eller vad det nu kallas) använts hade röret kopplats ihop med jorden och jordfelsbrytaren känt av detta. Nu monterade elektrikern typ jordkablar till dosorna i stället för säkerhetsskull när han gjorde om jobbet.
 
Använder man apparater med ram av plåt (tex elko) blir dosorna jordade via dosklips och skruv
 
I detta fall var det Eljo och ramen är av plåt men skruvarna sitter liksom i väggen utanför dosan så det fanns ingen kontakt mellan jordramen och metalldosa/rör.

Dosclips (antar jag är såna metallklor som expanderar och håller fast uttaget) hade gjort att problemet upptäckts direkt genom att jordfelsbrytaren löst och eller säkring gått.
 
Dosclips är en liten U-formad "plåtbit" med hullingar på som man knackar fast i dosan (över doskanten), sedan skruvar man fast dosan med vanlig dosskruv i ett hål i klippsen.
 
P1090819.jpg
P1090818.jpg
 
Fasen är skalad några mm för mycket och det ser ut som den är skalad med en sidavbitare och i skalningsmomentet skadat en eller en par kardelar. I övrigt helt OK
 
Den är sönderbränd pga att jag i andra änden av huset skruvade loss ett uttag. På övre bilden kan man se röret som fasen låg i kontakt med.
burntwire.jpg
 
Det var illa tur att ingen/inget kom till skada
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.