Hej, jag har beslutsångest och behöver hjälp. Skall göra iordning ett badrum och bastu se bifogade bilder över layouten. Det blev tajt tycker jag, bstuväggen mot badrummet är inte bärande och den kan jag ändra. Det finns ett förnster på den högra väggen ovanför badkaret. Jag är mycket tacksam för hjälp från er angående förbättringar? Mvh. blomman76
 
  • Badrumsförslag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum.skiss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
din glasvägg kommer förmodligen ta i komoden...
dom säljs som bra alt. till små badrum men behöver rätt mycket plats för att kunna öppnas...

byta plats på komod och wc kanske? beror ju lite på hur bred komod du vill ha och hur brett badkaret är...
 
Tack för hjälpen nino. Om man vänder badkaret(och ett smalare badkar) åt duschen istället och således kan ha kommoden närmast bastun med handdukar på bastuväggen samt toalett mellan kommod och badkar. Kan det vara en bättre lösning?
 
ja kanske det.
Åk och titta på hur mycket glasdörrarna måste öppnas så kan du räkna ut hur långt från kanten av duschdörren till nästa inredning du måste ha

Är inte kul om dörren tar i och man ska vara rädd att man slår i den så den gör sönder
 
Tror nog att en hörndusch med en fast vägg kanske kan vara något, liknande Swedbergs Cube Hörndusch. Vi har glasbetong i duschen i övre badrummet med svårighet att göra rent, så glasblock går bort där nere. Tror ni min idé med hörndusch med fast glasvägg mot badkaret(försöka hitta något som är max 90 cm i bredd men kan vara full längd) sedan toalett(räknar med 70 cm utrymme) sedan kommod 60 cm bred(räknar med 70 cm utrymme för denna, vilket ger 90+70+70=2,30 och jag har 2,36 innan kakel?
 
T
Tycker lösningen ser bra ut på din ritning, angående dörren så behöver man ju inte öppna den högra dörren fullt ut när man ska stiga in i duschen ju. Och sen har man ju oftast dörrarna invikta mot väggarna när man inte använder duschen.

Annars kan man ju ha en fast duschvägg gentemot kommoden och en dörr åt andra hållet.

arc-victoria-horn-dorr-vagg-kampanj.jpg
 
Redigerat:
Tack för råden/synpunkterna. Jag planerar att ha vattenburen golvvärme i badrummet, ska man även ha det i bastun eller ska man sluta vid dörren med värmen och bara lägga plattor på på befintligt golv istället i bastun?
 
Om jag skulle planera ett sådant här rum:

1. Nå tvättställ först när man kommer in
2. Toa nära tvättställ
3. Dusch nära bastudörr
4. Badkar, ingen betydelse

Men, det är jag det :)
 
Hej, har en uppdaterad layout och jag är tacksam för kommentarer.
Dock så kommer jag ändra plats på högskåpet och kommoden.
Mvh.
Blomman76
 
  • Badrumslayout.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där tilltalar mig iallafall!
 
ja det där såg bra ut.

vad har du ritat i?
 
Tack för åsikterna. Det är inte jag som ritat, en lokal badrumsaffär som är kopplad till Bad & Värme där jag begärt offert
 
Mikael_L
Funderat på att byta plats på toa och tvättställ?

Jag tycker ett tvättställ är aningens trevligare att se direkt man öppnar toadörren, eller t.o.m står utanför när dörren öppnas.
Sen om man råkat glömma låsa är det också lite bättre, om någon råkar rycka upp dörren.

edit: Men det beror ju även lite på hur det ser utanför dörren. Är dörren i slutet av en korridor, som viker av höger i bilden, så blir det där ritade det bästa.
Och jämfört med första förslaget är det mindre risk för blöta strumpor vid toabesök med efterföljande handtvätt, i det här förslaget.
 
Redigerat:
Mikael_L, jag funderade ett tag på att flytta toan för att just få se kommoden och högskåpet från dörren. Men så tror jag att det känns "rymligare" med positionen på toan, man ser mer väggyta vilket jag tror gör att badrummet känns större. Dörren är i slutet av korridoren och viker av till höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.