Hej
Står i startgroparna för att börja på med 2lgh byggnationer
Har lite funderingar:

Fönstren sitter väldigt högt nu, underkant på 140-150cm och är ca 100 -120 höga
(gammal industrilokal)

Golvet ska höjas ca 10cm och fönstren bytas, för att slippa byta/skarva fasaden så tänkte jag ev. behålla överkantshöjden men ev. såga ur neråt för att få ner underkanten.

Fråga 1: finns det någon std eller rek. höjd på underkant fönster i normal lägenhet?

VIsst brukar man utgå från ytterdörren så att överkant dörr och fönster är lika?

Fråga 2: Kommer det se jättekonstigt ut om jag sätter i en 210 dörr och överkant fönster är ca 25-45cm högre? tänker mest på hur det ser ut utifrån...

Ska jag skarva panelen istället, fast det är ca 10 - 16 fönster som ska ur och kanske 10 som ska helt bort... gammal lockpanel där locket ser ut som ett H i genomskärning, panelen går in i locket alltså typ spåntat så mycket jobb blir det...
 
1 ) ca 80 cm,man utgår från ytterdörren 2) det blir inte snyggt,snudd på fult
panel skarven kommer väl högt ? då kan man väl skarva,eller vilket som är lättast
 
ok måste kolla måtten igen och även färdigt golv höjd.

det finns övervåning också så det blir ju lite om man ska byta ända upp (fast det blir ju skarv iaf)

funderar på om man ska göra en midja på huset för skarvens skull... fast då är det ett snedtak längs hela en långsidan

jag kan ju inte heller höja dörren då får jag ju ett trappsteg upp till dörren både inne och ute... :)
 
Det blir ju alltid lite extra jobb men löser du efterhand
 
Mikael_L
nino skrev:
Fråga 1: finns det någon std eller rek. höjd på underkant fönster i normal lägenhet?
Jag vet inte om det finns standard, men karmhålet brukar ligga mellan 70-80 cm över golv.
I vår nuvarande lght är ovansidan fönsternas nedre smygbräda 74cm över golvets yta. Och ett matbord livar alltså ganska precis med detta.
Jag velade oerhört när jag skulle bestämma fönsterhöjden i huset, men valde till sist samma höjd där, dvs fönsterhålet i stommen 70cm över golv (72cm över betong) så det blir ungefär samma som i lghten.
Vissa dagar tittar jag förskräckt på de låga fönstrena och undrar vad jag har gjort. Men jag tror det blir OK när vi väl börjar bo där.
Men jag tipsar om att ett fönsterhålsmått mellan 70-80 cm över golv blir antagligen bra för dig.

VIsst brukar man utgå från ytterdörren så att överkant dörr och fönster är lika?
Jag har uppfattat det som att man för det mesta livar överkant på fönster och dörrar.
Därmed sitter ÖK på fönster ofta med modul 21- i höjd.
Vi valde modul22 altandörr och livar alla fönster på kåken med detta mått - UTOM två köksfönster mot framsidan som får liva med ytterdörrens modul 21. Jag tror inte att nästan någon kommer upptäcka detta, då väggen är indragen där med en gigantisk takfot, så ögat får helt enkelt inte samma referenspunkter.
Fråga 2: Kommer det se jättekonstigt ut om jag sätter i en 210 dörr och överkant fönster är ca 25-45cm högre? tänker mest på hur det ser ut utifrån...
Om du frågar mig, så hellre stor skillnad på höjd än en liten på typ 10cm.
Så det känns som att det är en tanke bakom höjdskillnaden, inte att det bara råkade bli så.

Mitt tips här, Överljus över dörren.
Så skulle nog jag gjort, satt en vanlig modul 21 ytterdörr och sen ett vackert överljus.
Då kan dörren också vara fönsterlös och ändå får man in ljus i hallen.
 
Det här är iof ett gammalt hus som har varit fabrik som vi bygger om så perfekt behöver (ska) det inte vara :)

Entré dörren till trapphuset, där är det som det är... det är ett litet skärmtak och där har jag faktiskt inte tänkt på hur det ser ut, måste kolla upp det

Men det blir en eller två altandörrar (ev. en altandörr och en egen entré till en lgh) på en långsida som är ca 25m lång och 4,5m hög och inga tak eller nått så där kommer man ju att se det rätt väl om det är olika höjder.
Överljus kan lösa det på den ev. entrédörren bra tips!

tycker 70-80cm låter lågt :) hemma har vi ca 90cm
Det är lgh på markplan och iaf ett fönster blir ut mot en gång som 2-3 av lgh nyttjar för att komma till trapphuset
Kanske ska rita om kök v-rum och byta plats på dom, då kan man sätta fönstret högre ca UK 130cm i köket så slipper man se in så lätt
 
Mikael_L
nino skrev:
tycker 70-80cm låter lågt :) hemma har vi ca 90cm
Ja mellan varven tycker jag också våra 70 känns lite väl lågt, och är orolig att jag valt fel höjd.
Du kan nog lätt välja 80cm också, utan att det verkar högt.

Men runt vårt hus kommer det inte springa okänt folk kring fönsterna, iaf inte med tillstånd. :)

Har du en förbifart utanför ett fönster så är det nog smart att tänka till lite.
Jag har förövrigt sett en inredningsbild från ett vardagsrum där det satt ett fönster liggande, ganska högt upp väggen, bakom soffan. ungefär modul 15x6, gissar jag, med nederkant på ca 150cm höjd, gissar jag också.
Det såg faktiskt riktigt bra ut, med några prydnadsgrejer i fönstret, nästan som en tavla på väggen bakom soffan :)
 
70 cm är för lågt det blir ej plats till 60 element och komer att se konstigt ut mina sitter på 80 underkant karm
Tror det är standard
 
Ola78
Mikael_L skrev:
Jag har uppfattat det som att man för det mesta livar överkant på fönster och dörrar.
Därmed sitter ÖK på fönster ofta med modul 21- i höjd.
Det Mikael skriver är nog det som gäller för det mesta när man ska sätta fönster, så det vore det bästa att göra så, då det brukar se mest enhetligt ut.

Nåt annat att tänka på är också att glas i bostäder som har underkanten 600 mm eller lägre från färdigt golv ska vara personsäkert.


Saxat från Sp-fönsters hemsida

GLAS I BOSTÄDER
Enligt reglerna ska glasytor i exempelvis fönster eller dörrar utformas så att risken för skärskador begränsas. I enskilda bostadslägenheter är det numera krav på skydd mot skärskador när glasytans underkant är placerat lägre än 600 mm från golv eller mark (avsnitt 8:353).

Några saker att tänka på:
• Balkongdörrar och skjutdörrar ska ha säkerhetsglas både invändigt och utvändigt när glaset är lägre än 600 mm från golv eller mark.
• Höga fönster mot exempelvis uteplatser kan kravet på säkerhetsglas gälla både invändigt och utvändigt om måttet även på utsidan från marken/uteplatsen till glaskant understiger 600 mm.
• Även källarfönster som ligger nära marknivån kan behöva personsäkert glas utvändigt.
 
jag misstänker att Mikael_l har platta på mark med golvvärme
 
Mikael_L
Fast du har kanske tänkt ha radiatorer ...? ;)
 
Sätter man fönsterna lägre än 80 kommer ett bord över fönsterkarmen ,inte så snyggt
 
Stickan56
nino skrev:
VIsst brukar man utgå från ytterdörren så att överkant dörr och fönster är lika?

Fråga 2: Kommer det se jättekonstigt ut om jag sätter i en 210 dörr och överkant fönster är ca 25-45cm högre? tänker mest på hur det ser ut utifrån...
Sätt ett fönster ovanför dörren så du hamnar i samma höjd.

Se Arga snickaren 14:20 in i programmet
http://www.kanal5play.se/program/pla...ickaren-s04e06

MVH Stickan
 
jag har inte bestämt mig ang. golvvärme eller radiatorer...

Måste räkna på vad som är billigast... och bäst
 
Ett köksbord är ca 75cm till ovansidan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.