Jag ska måla garagegolvet och undrar vilken färg jag ska köpa. Jag funderar på att köpa Biltemas golvfärg, är det någon som har någon erfarenhet av den eller som kan rekommendera något annan färg i samma prisnivå?
 
Tänker i samma banor. Lurar på deras Epoxi färg och jämför med Alcro Hangar som är svin-dyr...

A
 
Skulle ALDRIG ens röra i en sådan produkt från ett sådant varuhus. Kanske för att man jobbar i färgfackhandel. Men om du tycker Hangaren är dyr så finns det ju alternativ Tex Hagmans EP-V eller Caparol Disbopox.

Sen får man ju (oftast) vad man betalar för. Du åker säkert inte runt i en Niva och har en kinesisk billig mobil utan förmodligen en bil av känt märke och likadant med mobilen.
 
Ssyrk skrev:
Skulle ALDRIG ens röra i en sådan produkt från ett sådant varuhus. Kanske för att man jobbar i färgfackhandel. Men om du tycker Hangaren är dyr så finns det ju alternativ Tex Hagmans EP-V eller Caparol Disbopox.

Sen får man ju (oftast) vad man betalar för. Du åker säkert inte runt i en Niva och har en kinesisk billig mobil utan förmodligen en bil av känt märke och likadant med mobilen.
Tar för givet att du målat ett par garage med den och sett hur det blir efter ett par år?

Till TS sök runt lite. Vet många som målat med Feltema färgen och varit väldigt nöjda även nu så här ett par år efter.

Går inte att motivera det 2-3-4gånger högre priset för "märkesfärgen" som även ska ha dyr reklam på TV några gånger om dagen :cool:

Skillnad på bilverkstad och hobbygarage.
 
Ssyrk, du som är jobbar med färger. Vet du vad som skiljer på innehållet mellan biltemas färg och en "dyrare" färg?
 
Någon annan som vet?
 
Nu är jag ju ingen kemist överhuvudtaget men skulle kunna tänka mig att råvarorna är säkert till största del dem samma fast med en lägre kvalitet i dem billigare/lågpris märkena.
 
W
Har biltemas färg i mitt garage och är nöjd med tanke på priset, det släpper lite precis under däcken där bilarna står, varför vet jag ej men jag målar på precis där med ca 1 års mellanrum. Det är väldigt lite som släpper så mig spelar det ingen roll, ingen annan stans har det släppt, har tappat saker och dragit tunga saker både kors och tvärs och det tål den utan problem.
 
Anledningen till att det släpper är mjukgörande i gummit i däckena, Speciellt vid våta däck så nästan "limmar" det fast i underlaget
 
Det problemet finns väl med alla 2-komp.färger, billig som dyr?
 
tupas skrev:
Det problemet finns väl med alla 2-komp.färger, billig som dyr?
Om man har 2-komponentsfärg som släpper p.g.a. mjukgörare, kan man nog ifrågasätta vad dessa 2 komponenter gör (färg + lösningsmedel = 2 komponenter?) Riktig färg beter sig inte så. :|
 
Enligt Biltema räcker ett set (3,6 liter) till c:a 12 kvm, dvs 1l ger c:a 3 kvm. Detta kan jämföras med "de flesta andra" där 1 l räcker till 8-12 kvm.

Helt plötsligt är det inte SÅ billigt längre även om det fortfarande är bra pris...
 
Det skiljer ganska mycket på hur mycket färg det går åt beroende på hur ytan på betonggolvet är. Jag hade ett väldigt slätt och fint golv och det sög inte så mycket. En kompis med ett ganska grovt och skrovligt golv drog mer färg.
 
Ssyrk skrev:
Skulle ALDRIG ens röra i en sådan produkt från ett sådant varuhus. Kanske för att man jobbar i färgfackhandel. Men om du tycker Hangaren är dyr så finns det ju alternativ Tex Hagmans EP-V eller Caparol Disbopox.

Sen får man ju (oftast) vad man betalar för. Du åker säkert inte runt i en Niva och har en kinesisk billig mobil utan förmodligen en bil av känt märke och likadant med mobilen.
Lite väl vågat att rekommendera Caparol som inte är vatten värt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.