Jag blev lite osäker på om det här egentligen är rätt forumdel men jag testar. Det gäller ju i alla fall en solfånganläggning.

Min gamla cirkulationspump (Wilo) sa upp sig och jag inhandlade istället en Grundfos Alpha II. En fantastisk liten sak med tanke på hur mycket ström den tar!

Men jag har ett problem. Anläggningen styrs av en DR3:a, fungerat bra i alla år, men med nya pumpen så upplever jag ett problem. Om jag strömsätter anläggningen och startar pumpen manuellt så är det inga problem. Då kan jag starta och stoppa fram- och tillbaka utan problem. Men har den stått stilla en stund så svarar inte pumpen. Då måste jag bryta strömmen igen till anläggningen för att sedan strömsätta den. Då är allt som vanligt igen.

Det här ger ju onekligen lite problem med tanke på att pumpen ska styras utifrån DR3:an och inte min manuella övervakning...

Någon som har en idé?
 
DR:n har ett elektroniskt relä som funka inte bra ihop med pumpen. Det krävs en minimalbelastning på 20W. Varvtalsregleringen måste vara avstängd. Sätt dit en Kondensator med 2,5 mF. Kontakta Sorel eller elektriker om du är osäker med detta.
 
Tack! Jag misstänkte att det var något sådant det handlade om. Alltså är förbrukningen så pass låg så att reläet "hittar" ingen förbrukare och slår därför inte till? Och med en kondensator så ökar man startförbrukningen så att det puttar igång? Förstår jag det rätt då?
 
Är ingen expert på området men jag vet att lågenergipump och halvledarrelä gillar inte varandra.

Är reläet två i styrningen ledigt?

Om du använda relä 1 är det egentligen bäst om du installerar ytterligare ett mekaniskt relä mellan DR:n och pumpen. I så fall behöver du koppla kondensatorn tillsammans med reläet till R1 på grund av läckströmmen.
 
Så, nu återkommer jag i saken efter lite andra utflykter.

Relä 2 i DR:en antar jag är upptagen då DR:en även styr en ventil för dubbla slingor i tanken.

Fattar jag rätt så är du inne på DR - mekaniskt relä - kondning - pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.