Hej, har problem med myror. Dom "lyfter" plattorna som utgör gångar i trädgården. Köpte ett medel från Weibulls som man skulle blanda i en vattenkanna och hälla ut. Fungerade just där och då, men sedan dök det upp nya ambitiösa myror strax intill. Även provat Myrr i alla dess former. Nån som har ett annat tips på att få myorona att roa sig någon annanstans?
 
Det där är lite klurigt.
Har samma upplevelse som dig, myrr osv är en temporär, dyr lösning. När myrren gått ur marken så kommer myrorna tillbaka.
Så lösningen är inte att döda myrorna, utan att ändra levnadsförutsättningarna för dem. Dvs tänka igenom valet av material som plattorna ligger på. Mängd och sort.

Att försöka hålla myror i schack med tex Myrr verkar vara meningslöst. Man får göra det såpass ofta att det både miljömässigt och plånboksmässigt känns tveksamt, i alla fall när myrorna finns under en större yta.
 
Tack Stew - klok tanke, ska jag hålla i minnet. De plattor som är nylagda ligger på sättgrus - verkar vara rena smörgåsbordet för dom. Kanske ska gå över till singel och ta bort plattorna för på gårdsplanen där det finns singel verkar dom inte trivas...
 
Pyttan i Skåne skrev:
Tack Stew - klok tanke, ska jag hålla i minnet. De plattor som är nylagda ligger på sättgrus - verkar vara rena smörgåsbordet för dom. Kanske ska gå över till singel och ta bort plattorna för på gårdsplanen där det finns singel verkar dom inte trivas...
Är det sättsand du menar? Annars får du berätta vilken fraktion sättgrus har.

Grus i alla dess former håller myror borta. Medans all sand förutom fogsand (även om jag haft problem i fogsand med) bjuder in myror.

Vi har valt att lägga grus, för att sedan ha plattor i gruset, så det blir lite mer stabilt underlag när man går genom gången. (över gången? På gången kanske? :))
 
Så hette det kanske - är inte så bra på de olika benämningarna av grus/sand etc. Åkte till grusterrminalen och berättade vad jag skulle använda det till och fick då ett lass på släpet :) Vi har en gammal trädgård, anlagd av en gammal dam som på sin tid hade visningar där så det finns fullt med skyltar på vad alla växter heter etc. Den är gjord som små "rondeller" med stenläggning som man kan gå på för att förflytta sig runt bland växterna. Därför vill jag inte gå loss med för mycket gifter - kan ju aldrig vara bra för växterna oavsett vad de är avsedda för. Vi har försökt att rätta till plattorna och fyllt upp med den svart/grå sanden som vi köpte.
 
Aha. Den sanden är perfekt för myror att bygga bo i. ANledningen till att man använder den är att man vill ha en stabil grund som inte komprimeras under plattorna.
Mellan plattorna brukar man använda fogsand, typ http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-02199.aspx
Dessa kornen låser i varandra, och gör det svårt för myrorna att bygga sina tunnlar.
Dock blir det dyrt om man behöver större mängder.

Va härligt det låter med en utställningsträdgård! Det är vårt mål hemma att öppna ett litet "cafe" och ha visningar. I alla fall ett per gång per år!
 
Tack för tipset! Ja, trädgården är en dröm. Visserligen har de som köpte huset av den gamla damen och som sedan sålde det till oss efter 3 år inte tagit hand om den ordentligt, så den är inte utställningsbar i dagsläget, tyvärr. Men skam den som ger sig. Vi har även styckat av en bit av tomten, i syfte att sälja den delen. Tyvärr är det dock svalt på maknaden och det är väldigt ont om aspiranter på tomten. Vilket i sin tur leder till att vi har mer trädgård än vad tiden räcker till för att hålla den schack och försöka att återskapa den gamla damens utgångsläge...lite dominoeffelt typ. Men mark tilverkas ju inte längre så nån gång blir den väl såld och vi får mer tid över.
 
Efter mycket kämpande blev jag av med en massa svartmyror:)

Men, då fick jag rödmyror i stället :@

Hur blir man av med dessa? Dom gör ju ont...
 
Om du har kvar problemet i sommar så testa FunLight saft - Helst jordgubb. Innehåller aspartan, efter ett dygn när man hällt ut detta (koncentrerat) hos myrorna borde det bli lungt!
 
Tips annars är att kontakta försäkringsbolaget där ni har hemförsäkringen. Där ingår oftast sanering mot myror och andra insekter.
De medel som används av Anticimex och liknande firmor brukar helt utrota myrstammen i en period, oftast helt och hållet.
 
Hej Ebbaliten & Mieron! Tack för tipsen - Anticimex ringde jag förra sommaren, men de skickade bara myrdosor som de tyckte jag skulle ställa i uterummet för att myrorna "nog tog en sväng inom där också" och då skulle få i sig giftet och ta det tillbaka till sitt bo. Slutade med att jag köpte nått medem som man blandade med vatten och vattnade med där myrorna höll hus. Men det kändes inte rätt att hälla ut en massa gift i typ halva trädgården. FunLight ska jag testa om myrorna krig utbryter igen till sommaren :) Gott Nytt År!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.