Fint snickrat! Kul att någon kan bygga ett ordentligt kök istället för att gnälla på att ikeas är för dåliga och de andra för dyra...
Hur blev priset i förhållande till ett fabrikskök när du gjorde det själv?

Är lite avundsjuk på er takhöjd, ni har nära en meter mer än vi! Å andra sidan får sambon använda pall för att nå överskåpen redan nu... Vi köpte ett begagnat 30-40-talskök och har anpassat det till vårt hus. Förutom att vi valde en kortare diskbänk så räckte det med att korta av överskåpen ca 30 cm. Om jag får välja kommer vi aldrig ha ett spånskivekök igen - det här kan man ju fixa och ändra själv utan bekymmer.
 
Är trägolvet det ursprungliga som ni tog fram bakom parketten eller lade ni in nytt?
Hur gjorde du med stäng och öppningsanordningar på skåp och lådor? Byggt själv eller köpt?
 
Huset blir 130 år i år och är ursprungligen byggd som skola med klassrum och lärarbostad. Efter skoltiden har huset byggts om till restaurang och bostad, och då gick man väldigt hårt fram. Man blåste nästan helt ur bottenvåningen, klassrum, lärarbostaden, med skorsten och allt , för att få en stor lokal på 100m2 . I samband med det så försvann nästan alla gamla byggdetaljer på insidan, tyvärr :(.

Köket-matrummet ligger idag där det gamla klassrummet var och där spisen är där katedern och svarta tavlan en gång stod. Undrar vad eleverna då skulle ha sagt om köket om de kunde se in i framtiden?!
Nu försöker vi att införa gamla detaljer igen, bit för bit, fast vi behåller förmodligen den öppna planlösningen med kök-matrum och vardagsrum i 50/50.

Jag är inte säker på vad själva köket kostade att bygga men, minus mitt eget arbete och vitvaror, torde det röra sig om runt 35´-40'.

B-29'an har gått ner för landning...;)
 
  • IMG_0385.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde att säga att golvet är det ursprungliga gedigna råspontgolvet . Vi tog bort ekparketten på kök-matrumshalvan och slipade och målade golvet med ljus grå linoljefärg. Väggarna och taket är omputsade och målade med ljust gul silikatfärg med naturliga pigment. Allt är handmålat med pensel.
Köksbeslagen är gamla mässingsknoppar och handtag, insticksgångjärn från Eskilstuna, och rullskenor från Blum. Antikt och modernt i salig blandning :)!
 
Snyggt! Gillar verkligen luckorna och färgen. Roligt med folk som kan skapa egna lösningar från scratch.

Tycker det är lite för mycket lister för att vara en modern tolkning av ett sekelskifteskök och om jag vore er hade jag använt samma marmor som bänkskivan som stänkskydd, men bara vid spisen/diskhon (tycker inte man behöver stänkskydd överallt). Skulle även låtit spisen stå på ben istället för den murade förhöjningen, men dessa är ju bara smaksaker. Vore riktigt snyggt med väldigt moderna belysningsarmaturer.
 
Bra idé det där med stänkskydd i marmor, speciellt vid spisen, hade varit lättare att torka av. Kakel i all ära...
Har faktiskt tänkt att komplettera med stänkskydd vid köksvasken också, eftersom det är himla lätt att råka plaska ner i fönsternischen när man spolar av någonting lite slarvigt!
 
Himla snyggt!
Var det någon särskild anledning till att ni valde glasade och spröjsade luckor i underskåpen? I mitt tänkande verkar det lite opraktiskt. Har inte sett det tidigare.
 
Tack!
Nja, om sanningen ska fram så tyckte vi det var lite synd att ta bort glas o spröjs o fylla igen med spegel, även om det var det rätta tidsmässigt - luckorna var för fina för det! Sen blev det inte så tokigt ändå, funkar bra ...:)
 
Rip skrev:
Tack!
Nja, om sanningen ska fram så tyckte vi det var lite synd att ta bort glas o spröjs o fylla igen med spegel, även om det var det rätta tidsmässigt - luckorna var för fina för det! Sen blev det inte så tokigt ändå, funkar bra ...:)
Var glasluckorna gamla luckor som ni återanvände?

Tänkte att de kanske skulle vara svåra att hålla rena från matsörja som spiller ner från arbetsbänken o lägger sig på spröjsen, samt att det skulle kunna vara ett problem om man har bollsparkande ungar i köket.....

Hur som helst, jättesnyggt kök! Stort tack för att du har lagt ut så bra bilder om man själv skulle vilja bygga köksskåp någon gång!
 
Snyggt! Min smak ligger mer åt det moderna hållet men detta kök imponerade verkligen på mig.
Detta visar verkligen skillnaden mellan att sätta ett kök och bygga ett kök. Önskar att jag vågar prova någon gång.
 
Snyggt! Jag lutar ofta lite mer mot det moderna hållet när det kommer till kök, men detta var riktigt läckert!
 
Jättefint! Tack för inspirationen, bla. din enkla fläktkåpa gillade jag mycket!
 
Tack! Det var mycket bryderi med fläkten, hur den skulle se ut och vilket material, om jag skulle beställa den eller tillverka den själv osv. Till slut gjorde jag slag i saken och köpte en beg rostfri köksfläkt ("med futuristisk design enl tillverkaren"), målade den med linoljefärg, o monterade på ett gammalt kaminrör av järn med 90 graders böj. Patina på röret fick jag mha smedjans rostlösare. Den är iofs inte helt klar, men jag fiffar på fortsättningen :)
 
Redigerat:
Aha! Det var riktigt snyggt med kaminröret!
 
Hej Rickard!

Det är precis i den här stilen jag vill bygga mitt kök, och jag har haft några års jobberfarenhet inom snickeri och måleri (på lärlingsnivå) men är inte helt 100% på att jag skulle kunna lyckas med detta :)

Några frågor:
Du säger att du använt dig av limträskivor som du själv limmat ihop, är de "väggarna" till skåpen då? Hur gör du för att limma, dvs vilken lim och är det m.h.a tvingar du limmar ihop dem?

Har du ritningar på stomen? Vad är de för mått på reglarna? vad var måtten på limträskivorna?

Jag har införskaffat kyl + frys som kommer att så bredvid varandra under bänkskivan och snart kommer även en diskmaskin. Kvar då blir att bygga skåpet där diskbänken skall vara, köksdelen blir totalt 3,3 meter bred vilken i mina öron inte låter som ett supersvårt projekt.

Du får gärna skriva lite mer ingående om hur du byggde köksdelen vi ser på sista "byggbilden" , för det är så jag vill ha det :)

MVH Billy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.