Kronofogden kommer inte behandla en bestriden faktura, anlita ingen jurist, luta dig bara tillbaka.
 
HenrikHuslöse skrev:
Vad händer om denna går till kronofogden med fel adress?
Rent generellt så är du skyldig att betala de företag som du är skyldig pengar enligt den betalningsplan ni avtalat. Oavsett om de har glömt att skicka faktura alternativt skickat den till någon annan.

Nu är det här inget bekymmer för dig, av helt andra skäl enligt ovan.
 
Ja, då kom vi till punkt till slut.
Vill göra ett förtydligande med hänvisning till Lagboken, om när Faktura mellan företagare och kund förfaller, tiden för detta är 3 år. Så, om kunden inte hör av företagaren/företaget under 3 år, då går det inte att kräva betalning längre./ Lagen gäller inte mellan företag. Anledningen till lagens tillkomst, var att förhindra att Domstolarna skulle bli överösta med ärenden om gamla fakturer. Fick själv nytta av denna lag för en del år sedan, då en kk-förvaltare stämde mig att betala 158.000Kr för en skuld som var riktig, mitt ombud visade då att sista kravet från KK-förvaltaren var äldre är 3 år, så jag fick behålla stålarna.

Så det kan löna sig att inte ringa för många gånger till företagaren, och undra om denne inte skall skicka fakturan nån gång.................ovan ärende var från 1 av LB-HUS konkurser.
 
saturnus skrev:
Fick själv nytta av denna lag för en del år sedan, då en kk-förvaltare stämde mig att betala 158.000Kr för en skuld som var riktig, mitt ombud visade då att sista kravet från KK-förvaltaren var äldre är 3 år, så jag fick behålla stålarna.
Tråkigt att du inte gjorde rätt för dig. I andra änden fanns sannolikt någon som hade rätt till pengarna men nu blev utan. :S
 
Nyfniken skrev:
Tråkigt att du inte gjorde rätt för dig. I andra änden fanns sannolikt någon som hade rätt till pengarna men nu blev utan. :S

Jo, jag kan visst fälla en tår för det, men med vetskap om hur det funkar i verkliga livet, kör jag omkring på min Harley, med ett leende på läpparna, för pengarna hade annars gått oavkortat till Staten, och personerna bakom den, är inga jag kör tillsammans medd^_^b
 
Bara för att berätta hur ärendet slutade: Lyckligtvis hade vi skriftlig order och orderbekräftelse på arbetet som bevis för vem vi anlitat. Jag fick fakturan krediterad efter en del om och men.

Lärdom av detta: Alltid ha ett glasklart, skriftligt kontrakt på allt man beställer och vem som är motparten. Dessutom kommer vi i framtiden att skriva in att allt arbete ska utföras av hos entreprenören anställd personal, ej inhyrd.
 
Det sistnämnda tror jag inte att det är så smart, snickickerifirmor brukar inte vara så vassa på att dra el osv......
 
saturnus skrev:
för pengarna hade annars gått oavkortat till Staten, och personerna bakom den, är inga jag kör tillsammans medd^_^b
Undras vilka personerna bakom staten är.....
 
Saturnus skrev:
Fick själv nytta av denna lag för en del år sedan, då en kk-förvaltare stämde mig att betala 158.000Kr för en skuld som var riktig, mitt ombud visade då att sista kravet från KK-förvaltaren var äldre är 3 år, så jag fick behålla stålarna.


Helt absurt att inte betala när man fått ett arbete utfört. Om man anlitar någon för att utföra något och det utförts på ett OK sätt så skall man naturligtvis betala. Om du körde eget, hade du inte rätt att förvänta dig betalt för utfört arbete?
 
MalinB skrev:
Saturnus skrev:
Fick själv nytta av denna lag för en del år sedan, då en kk-förvaltare stämde mig att betala 158.000Kr för en skuld som var riktig, mitt ombud visade då att sista kravet från KK-förvaltaren var äldre är 3 år, så jag fick behålla stålarna.


Helt absurt att inte betala när man fått ett arbete utfört. Om man anlitar någon för att utföra något och det utförts på ett OK sätt så skall man naturligtvis betala. Om du körde eget, hade du inte rätt att förvänta dig betalt för utfört arbete?
Jag tolkade det som inte ngn faktura skickats alls; det tycker jag är stor skillnad. Jag hade inte heller ringt och påmint ngn att verkligen skicka fakturan.

Om så inte var fallet håller jag helt med MalinB.
 
Detta är juridiktråden. Det borde kanske finnas en moraltråd någonstans ni kan diskutera om Saturnus borde eller inte borde ha betalt. ;)

Varför finns lagen om 3 år där från början? Någon måste ju ha tyckt att det fanns ett bra skäl till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.