Ska dra lite rör i mitt nya badrum och tanken var att börja med en föravstängningsventil med två efterföljande T-kopplingar

På rinkabys hemsida hittade jag dock en föravstängningsventil med T-modell. Om jag skulle använde den skulle det räcka med en efterföljade T-koppling, för att få samma funktion som det första alternativet.

Nu till min fråga. Är det någon som har erfarenhet av föravstängningsventil T-modell? Är den lika säker som en enkel föravstängningsventil?Föravstängningsventil T-modell

2622_1.jpg
btn_maximize.gifbtn_print.gif
T-modell. Cu-Cu-Cu. Stänger alla portar.
Föravstängningsventil T-modell

2622_1.jpg
btn_maximize.gifbtn_print.gif
T-modell. Cu-Cu-Cu. Stänger alla portar.
 
Den funkar inte sämre än en vanlig minikulventil. Principen är den samma fast med en annorlunda borrad kula. Själv tycker jag det är onödigt med föravstängningar i en villa t ex. En onödig kostnad och risk för att den kärvat fast om 20 år när man av någon anledning vill stänga den.
Bor man i lägenhet och inte har egen vattenavstängning, då är det däremot befogat med föravstängningar av serviceskäl.
 
Mja, att det skulle vara onödigt håller jag inte med om, kan vara värt mycket att kunna stänga bara där man jobbar/felet är och fortfarande ha vatten i resten av kåken en lördagskväll/julafton/nyårsdagen...
 
Jo, rätt iofs, men hur ofta uppstår ett fel på en blandare eller installation? Stänga av vattnet och byta en insats t ex är ett ingrepp som tar max 1 timme om man är ovan.
Mer troligt är att föravstängingsventilen börjar läcka efter man har fått lossa den med våld.
 
Är det vanligt att kulventiler kärvar efter ett tag?
 
Krilleman
lordi skrev:
Jo, rätt iofs, men hur ofta uppstår ett fel på en blandare eller installation? Stänga av vattnet och byta en insats t ex är ett ingrepp som tar max 1 timme om man är ovan.
Mer troligt är att föravstängingsventilen börjar läcka efter man har fått lossa den med våld.
Med alla dessa "martintimellare" som köper blandare i 200:- segmentet på lågpris-byggvaruhus så händer det rätt så mycket med dessa blandare. Sist jag träffade på en sådan blandare så gick det inte att stänga av blandaren, konstant flöde!!! Och vad gör man?! Akut utryckning med faktura som är dyr!

Och nu menar jag inte att alla hempulare är dumma, bara man köper rätt prylar och undviker det billigaste blir allt mycket bättre!

Personligen tvekade jag aldrig att montera ballofixer på alla tappställen i mitt hus, hur skönt som helst! Men köp ballisar av god kvalite så blir det inga problem med dessa på väldigt många år!
 
Redigerat:
Har inte för avsikt att köpa någon snikvariant. Vilket eller vilka märken av klämringkopplingar med dess tillbehör anses vara av bra kvalite.
 
Krilleman
Vatette är modellen bättre enligt många och av mitt tycke med!
 
OK, Vatette. Såg att rinkaby hade ett tillfälligt parti med vatettes klämringskopplingar. Tyvärr var utbudet lite begränsat. Får kolla upp någon lokal rörfirma, de borde väll ha vatettes kopplingar. Rinkabys märke är VSH, hur anses dessa vara?
 
Krilleman
Flera andra onlinebutiker har vatette
 
Några bra rekommenderade butiker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.