Har ett trist sovrum på bottenplan som jag på ett enkelt sätt ville göra om, tänkte ta bort tapetbården och spackla skarvarna. För att sedan grundmåla och så måla på med nå´n trevlig kulör. Det är tapetserat 2001 om det nu har nå´n betydelse, papperstapet. Jag får många olika svar & förslag så jag blir rådvill. Vill inte ta på mig för mycket jobb...

Några tips & råd väl värda att fundera över innan jag väljer tillvägagångssätt?

mvh
 
Vi hade någon form av papperstpet i vardagsrummet. uppsatt 2002. (inte så mycket hål etc för tavlor)
jag gjorde mot konstens alla regler. målade rakt på tapeten utan att varken tvätta, spackla skarvar eller annat jobbigt man ska göra innan. Resultatet blev över all förväntan jättebra, kan beropå att jag inte snålade på färgen utan valde en kvalitetsfärg från känd färgaffär, och inget billigr från ex r*s*a, si*v*n mm.
Jag behövde en strykning för att få bra resultat men målade två för säkerhets skull.

Vi hade en tapet bård som jag tog bort genom att med en blomspruta med ljummet vatten spraya på och sen gned jag med en svamp tills jag såg att allt var genomdrängt där efter använde jag tålamod och spackelspade och pillade bort tapeten, jag arbetade mig framåt ca 1 m itaget ´,50 cm som fick dra medans jag pillade tapet på de 50 cm före.

lycka till ....
 
En bra idè är att bryta grundfärgen till samma som du ska färdigstyka med. :D
 
Grundmåla??? Jag brukar bara måla 2 strykningar med vanlig väggfärg. Det blir alltid bra. Det viktigaste är att inte snåla med färgen!
 
Jag målade direkt på tapet med oljebaserad färg så att inte tapeten skulle (släppa),det kan ju hända om man blaskar på med (vatten) färg.
Den luktar ju lite mer men det går ju att vädra!
Jag sopade av väggen o sen dammsög jag den,o det funka kanon.

Lite spackel vid skarv o så,sen blev det kanon bra.
 
Vårt sovrum är också målat på tapeter utan att ens slipa skarvarna. Enkelt och helt ok i ett rum som man nästan bara sover i.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.