Jag försöker hitta en relevant siffra att räkna på när det gäller Värmebehovsräkningen.
Detta vet jag idag:

Väggar: ISO block 300mm med puts på in och utsida
Totalt väggyta 160,9 kvm

Tak: Takplåt, underlagspapp, bräda, takstol, luftrum, plywood, lösull 300mm, bräda
Total takyta: 240 kvm (Ytan är höftad då jag inte har ritning med mig på jobb

Platta: 15mm Golv, 100mm betong med armering och golvvärme, 200mm isolering, 200mm Makadam, fiberduk
Total golvyta 1 vån: 178 kvm

Total golvyta 2 vån: 40 kvm

Fönster: 19 enheter 2 glas med U värde c:a 1,0
Total fönster yta 19,32 kvm

Hur det ser ut i bjälklaget mellan första och andra våningen vet jag inte i skrivande stund men någon slags isolering kommer det. Om inte för att dämpa ljudet mellan våningarna.
Inte heller vilka ytter dörrar (tre stycken) vi skall ha men kan inte vara avgörande för att kullkasta nedan antagna uppgifter på årsförbrukningen.

Till frågan igen. Vad skall jag räkna med i Värmebehovsräkningen?
 
Redigerat av moderator:
1. Frågan är om du behöver räkna något alls. Det är ju ett befintligt hus, eller hur? Tala med kommunen om det verkligen behövs.

Annars...

2. Räkna ut medel-U-värdet, dvs genomsnittlig isoleringsförmåga. Dörrar har U=1,5 ungefär och är ca 2 m2. (Mellanbjälklaget behöver du inte bry dig om i detta sammanhang.)

3. Gör en energiberäkning där du använder U-värdet enligt punkt 1 ovan.

4. Det blir många siffror och mycket räknande om man ska göra det "för hand".

5. Prova om www.energiberakning.se kan bespara dig det mesta jobbet. :)
 
Ett betydligt seriösare och mer lättanvänt program finns på rockwools hemsida
 
Jag tog en titt på beräkningen, via länken. Det ser bra ut. :)

För att få ett noggrannare resultat kan man skriva in de exakta värdena (effekt och värmefaktor) för värmepumpen. (Den du valt ser nästan lite väl bra ut.) Tillverkarna brukar kunna tillhandahålla prestandavärden. Man måste ha flera mätvärden vid olika utetemperaturer. Särskilt viktigt att veta siffrorna vid låga utetemperaturer. (Gäller även bergvärme eftersom framledningstemperaturen ökar när det är kallt ute. (Då sjunker avgiven effekt och värmefaktor).
 
Jag tittade på beskrivningen på Rockwools hemsida (eftersom jag inte hade inloggningsbehörighet).

Beräkningsmodellen i det programmet bygger enligt Rockwools beskrivning på att utetemperaturen är lika alla timmar, dygnet runt i en hel månad.
Denna princip användes tidigare av Nya Enorm (som kom i början av 1980-talet). Är det principiellt samma/liknande beräkningsmotor fast med webgränssnitt?
 
Tack för svaret Energiberäknaren. VP jag angav i beräkningen var bara gripet ur luften. Jag har fått det till mig att först skall jag veta vilken förbrukning jag kommer att ha för att sedan välja VP. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall komma fram till hur förbrukningen/rum skall räknas ut för att sedan välja VP. Mao ser jag målet men vet inte hur jag skall komma dit ;)
 
Har du U-värdet så kan du ju ganska enkelt räkna ut vilken effekt din VP behöver iofs. Lenhovda radiatorfabrik har annars ett bra program som jag själv använt, men du kan gott justera ner effektsiffrorna du får då det verkar bli lite väl ambitiöst. Med lite sunt förnuft i placeringen av radiatorer behöver man normalt inte beräkna effekt rum för rum.
 
Hej Mexitegel och tack för ett snabbt svar.
Jag skall inte ha radiatorer utan jag skall ha goölvvärme i huset och förmodligen på bägge plan!
 
Då behöver du definitivt inte lägga tid på att beräkna rum för rum. Golvvärmen ska du ju ändå lägga på ett visst cc-mått enl. tillverkarens specifikationer för att värmen skall bli jämn.

Jag har några beräkningar så PM:a mig om du kör fast.
 
Om du tittar på den beräkningen du gjort (länken i ditt eget inlägg), längst ner. Där finns svaret. I den blå tabellen som har rubriken "Husets energibehov".

Total värmeenergi, kWh/år = 29542

Jag bifogar ett urklipp av din beräkning. Bilden visar aktuell del av beräkingsresultatet.
 
  • AndersD.jpg
Tack Energiberäknaren!
Om jag nu leker med tanken att räkna på den verkliga (i detta fallet påhittade) årsförbrukningen, skall jag då dividera 29 542 kWh/år med t.ex. 2,5 (påhittad COP) för att få den rätta årsförbrukningen på värmeenergi?
 
Ja, det stämmer.
 
Tack Mexi! Glad för alla som gett sig tid till att svara!
Kan det då vara så att om jag vill ha fram förbrukning/kvm så skall jag dividera 29 452 kWh/totalyta 221kvm = 133kWh/kvm/år och efter VP/2,5 COP = 53 kW ?
 
Yep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.