Befintligt vindsbjälklag består idag av ca 100-150 mm spån och matta. Så det behöver tilläggsisoleras.
 
Ok, underlagstaket/råsponten är synlig från insidan/vinden alltså, ingen isolering direkt ut mot yttertaket? Då behöver man ju inte vara så orolig för att det saknas ventilation vid takfoten om klimatet på vinden är ok och taket ser fint ut från insidan.

Påtala för mäklaren att problemet med stupröret och hängrännan är normalt underhåll och bör göras omgående för att förhindra att fasaden spricker. Det är nuvarande ägares ansvar att sköta husets underhåll fram till tillträdesdagen. om fasaden fryser och spricker innan dess är det dennes ansvar, inte erat. Och ni har ju köpt ett hus med hel fasad.
 
Stämmer bra thomasx, det står så här i protokollet: Vinden fuktmättes vid besiktningen och den var torr. Det är påväxt av svartmögel längst ut i kanterna, de är även lite på takstolarna. I kattvinden var de inget särskilt att notera. Vad ska jag göra åt de svartmögel som har kommit till. Annars är väldigt bra ventilation uppe i vinden.
 
Alla arbetsmoment med ett hus är viktiga, så även en murning av fasaden. Tyvärr så finns det murare som inte vet hur det skall göras med luftspalten bakom teglet, dessa lägger därför på för mycket bruk mellan teglet, och när tegeln trycks till för att hamna i rätt läge, trycks bruket ut i luftspalten, och en del faller också ned och täpper till luftningen nedtill, (om det nu fanns någon). Finns inga spår av möss i vindsutrymmet, då saknas där ventilation bakom tegelväggarna, mössen knatar upp på vinden i luftspalten bakom tegelväggarna, med hjälp av allt överflödigt bruk som finns där. Därför bör man förse ventilatonsfogarna med nät, för att hindra mössen att komma i i kåken.
Blir inte riktigt klok på om taket är det ursprungliga, eller det blivit omlagt/utbytt. Om du kollar på takets insida (råsponten) kan du kanske se om det funnits någon läcka där. Vindskivan och plåten över denna verkar nya. Taket ser ut att vara ett plåttak, så det finns kanske ett eternittak under, som var vanligt på dessa hus under 50-talet
 
Redigerat:
Nord64 skrev:
Det står i besiktningsprotokollet att det saknas luftning i takfoten men ingen annan anmärkning om fasaden. Vad jag har förstått var de vanligt att man teglade hela vägen upp mot tak för att "isolera" bättre.

Om rännan och röret står de: att de är dåliga och fula med rör, vad han menar med dåliga har jag ingen aning om.
Det var inte ventilation i takfoten jag menade, utan ventilation av tegelväggarna. Eftersom teglet torkar dåligt, efter att ha blivit blött, så är det något som är fel, = ventllationhål saknas nedtill på tegelfasaden. Det är inte så svårt att borra ur bruket i stående fogar i andra eller tredje tegelraden nereifrån räknat.
Om det var för isoleringens skull, man teglade gavlarna ända upp i spetsen, vet jag inte, men däremot var det inte vanligt vid denna tid, att man använde träbeklädnad i gavelspetsarna, det senare kom nog till som en kostnadsfråga, att tegla upp i spetsen är dyrare, men betydligt bättre.
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Finns inga spår av möss i vindsutrymmet, då saknas där ventilation bakom tegelväggarna,
Är du inte väl kategorisk nu. Det kan finnas tusen och en anledningar till att det inte finns spår av möss, om det nu inte gör det.

Att teglet inte hinner torka kan bero på många saker, t.ex. att det regnat 3 ggr mer än normalt den här hösten och kanske hörnet dessutom ligger åt norr.
 
thomasx skrev:
Är du inte väl kategorisk nu. Det kan finnas tusen och en anledningar till att det inte finns spår av möss, om det nu inte gör det.

Att teglet inte hinner torka kan bero på många saker, t.ex. att det regnat 3 ggr mer än normalt den här hösten och kanske hörnet dessutom ligger åt norr.
Jo som du säger, så finns det många möjligheter, av hundra gissningar, är där väl någon som prickar rätt.

Men huset på bilden ser inte öde eller obebott ut, därför borde inte läckan lämnas utan åtgärd, i synnerhet inte när huset är till försäljning, dessutom torkar tegel ganka snabbt, när det blåser lite. Jag försöker endast uppmärksamma TS på var felen kan vara. Den som förstår sig på lite om tegel, ser också att skorstenen är murad med en tegel från 30--40-talet, medan teglet på fasaden ser betydligt nyare ut. Kan naturligtvis vara en synvillad^_^b
 
Taket är nybytt 09 och ja de är original, grannarna har inte bytt tak och de är betongplattor (nämligen 5 hus som är likadana). Gällande läckan från rännan och rören är inte åtgärdat pga hans ålder. Bor somsagt en 85 årig gubbe. Han har inte plockat bort äpplen,löv och allt annat som skall göras pga han inte kan. De har tom växt en massa ris (tror jag de är) på trädgården. Han har en son som har hjälpt han till och från. Vad jag har fått veta idag så är sättningssprickan från slutet av 80 talet. Så han döljer inget direkt. Frågan är om tegelet har blivit missfärgat pga fukten så att de ser blött hela tiden ? Huset är somsagt från 54, så de är inte i nyskick. De med skorstenen har jag ingen aning om, men alla husen har den typen av tegel. Man kanske hade ett visst tegel för skorstenar, vad vet jag. Men jag behöver inte oroa mig för luftspalten eller ?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
 
Nu har jag fått ännumer info gällande sättningsskadan!
Skadan skedde någon gång under av mitt på 80talet pga en vattenläcka som uppstod utanför huset. Försäkringen stod för den dränering som gjordes på ca halva långsidan av huset. De som jag tycker är väldigt märkligt är att de inte har dränerat hela långsidan, samt att dom inte har återgärdad den spricka som uppstod pga sättningen. Hela källaren skall tydligen ha blivit fylld med vatten hela vägen upp. Detta har även lätt att de är olika färgskiftningar på nederdelen av fasaden.

Är de något jag kan få fixat via mitt försäkringsbolag i nu läget eller är de kört, de är trottsallt över 25 år sedan?!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.