Har hamnat i moment 22 vad gäller golvlösning i vårt blivande badrum.  Badrummet skall anläggas i ett utrymme som tidigare var förrådsutrymme "bakom" garage. Garagekroppen låg då separerad från huskroppen. Numera är det byggt en hall melllan hus och garage vilket gör att hus och garage är "ett".  Garageplattan ligger ca 30 cm högre än husplattan och är förmodligen oisolerad. Vi skall anlägga vattenburengolvvärme och det är här frågetecknen vägrar räta ut sig. Hur göra ?  Vi har några alternativ;

1)  Lägga golvvärmeslingor direkt på betongen och riskera att förlora värme neråt i plattan.  I frågeavdelningen framgår det som om detta INTE är ett vidare bra alternativ.  Ok men då kan man ju...

2) ..lägga cellplast med plåtar på och därpå lägga golvvärmeslingorna. Maxit har en lösning på detta som jag såg på Nordbyggmässan. Här säger förstå-sig-på:arna att cellplasten "tätar betongen och att man på så sätt riskerar att få mögelpåväxt mellan betong och cellplast.  Dessutom är det tydligen ingen vidare bra lösning att lägga cellplasten "löst"  på betongen.  Men lugn, säger någon...


3) köp BLÅ cellplast. Stenhård med högre densitet som man fäster med spikplugg. Då ligger åtminstone golvet fixerat.

4) Limma folie direkt på betongen och därpå golvvärmeslingorna.

5) Latmask ! Bila upp befintlig platta, gräv ur och isolera. Nja, plattan är drygt 30 cm tjock, fullmatad med armeringsjärn så det är inget hett alternativ men visst, om det är det bästa att göra så;...visst. jag kan ju frysa mitt kort på gymmet.....

Utöver detta har jag fått olika besked om huruvida fukt går upp i betongen eller ej när man tillför värme till betongen. Om man skall fuktspärra eller ej.



Har några fler alternativ som är alltför röriga att förklara i skriven text...

snälla hjälp mig någon.
 
Alternativ fem! Så klart..

Ont slit i några dagar, men det är alternativet med flest fördelar/lösningen utan kompomisser.
Du petar in ordentligt med isolering under betongen och slipper oroa dig för fuktuppsug (och eventuella skador till följd) pga uppvärmd platta, samt du vet att du tjänar in den extra kostnaden alternativet innebär på att du inte får lika mycket värmeförlust nedåt.
Dessutom håller du bygghöjden nere när du gjuter in slingan i plattan istället för ovanpå befintlig platta.

Är du säker på plattans tjocklek? Man brukar sällan gjuta så tjock förutom runt ytterkanten (voten). I mitten brukar man fylla upp med singel och "endast" gjuta ca 10 cm tjockt. En baggis att bila ut med andra ord..!
 
Ok, tack för ditt svar.

Skall kolla tjockleken på några ställen idag.

Noterade din kommentar om fuktuppsug; "och slipper oroa dig för fuktuppsug (och eventuella skador till följd) pga uppvärmd platta". Det är alltså så att om man värmer upp plattan så drar dras fukten uppåt ?

Någon som har en kvalificerad gissning på hur mycket energi man förklorar ner i en oisolerad platta ? Jag frågade CBI och de hänvisade till en professor på KTH.....
 
Tubalkain skrev:
Det är alltså så att om man värmer upp plattan så drar dras fukten uppåt ?
Nej, den trycks bort med risk för ökad tillskjutande fukt i intilliggande byggnadsdelar.
 
Knappt 20 cm betong med armeringsnät 10 cm ner från ytan sett.  Tillräckligt för att locka fram ett antall svettpärlor. Under betongplattan och delvis ingjutet i finns ett lager med sten i diameterstorleken 45 mm. Då snackar vi väl inte singel va ? Ingen isolering dock.

Är helt inne på detta spår nu men blev lite nojig över vad som händer om man bilar upp 90% av betongen. Jag måste ju lämna en ram i ytterkanterna som byggnaden kan stå på. Ingen risk att byggnaden sätter sig eller liknande ?
 
Hej!
Jag bor i ett hus från '72 och vi har ungefär samma bottenplatta som du har till ditt garage. Vi har, liksom många av våra grannar (vi är 60 st likadana hus) lagt golvvärme i större eller mindre delar av bottenvåningen. Jag har inte hört någon med problem. Grannarna närmast oss la i stora delar av bottenvåningen och det märks inte ens på elräkningen (fast de har även en luft/luftvärmepump). Fråga mig inte varför, för visst borde det märkas ...
De jag talat med har alla lagt komfortvärme direkt på plattan. Vi har nyligen lagt i badrummet och ännu har inte elräkningen skenat ...

Jag undrar också hur det påverkar din platta om du bara isolerar på ett ställe. T ex höjdförhållandet mellan resten av plattans dränering och din isolering ....

Kan inte 45 mms stenar vara makadam? Helt ok dränering mao.

mvh fiddeli
 
Bit ihop
Var i ungefär samma situation, slutade med jag valde de hårda alternativet
och fick isolering under de vattenburna golvslingorna.
Plattan var 200 mm, det tog en månad till de att det var färdiggjutet.
Tänkte sälja kåken under arbetets gång, MEN
Det är definitivt värt arbetet
Fysiskt arbete är bra för själen :)


kombinera gärna Hiltin med en betongsåg kopplat till damsugare för att slippa damm
fungerar mycket bra
lycka till
 
tigersåg skrev:
Bit ihop
Var i ungefär samma situation, slutade med jag valde de hårda alternativet
och fick isolering under de vattenburna golvslingorna.
Plattan var 200 mm, det tog en månad till de att  det var färdiggjutet.
Tänkte sälja kåken under arbetets gång, MEN
Det är definitivt värt arbetet
Fysiskt arbete är bra för själen :)


kombinera gärna Hiltin med en betongsåg kopplat till damsugare för att slippa damm
fungerar mycket bra
lycka till
Ok. Antar och hoppas att betongsågen tar, inte bara betongen utan, även armeringsjärnen som ligger en bit ner. Har bilat på ngra ställen för att kolla tjockleken och betongen i sig är inga problem men dessa förb*n*ade armeringsjärn är riktigt stökiga.  

Vad tros om hållbarheten ? Inga risker med att bila ur ? Hur nära kanten vågar man gå ?

Köper betongsåg imorgon måndag och sätter igång....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.