Har kikat lite på hus av denna form.
Vill ha ett uterum på kanske 15-20kvm och istället för att bygga huset och sedan några år senare skarva på en ful pensionärskuvös i efterhand så vill jag få med det från början.
Jag har utsikten på baksidan av huset och tror att förlänga ut vardagsrummet blir det minst fula.

Tror uterummet skulle se snyggast ut med helglasat så att det går att öppna upp helt istället för att ha delat som på bilderna nedan.

Har ni några förslag på vad som ser bra ut och kanske några bilder som förslag?


domherren_web.jpg



IMGP5700.JPG

IMGP5696.JPG

IMGP5631.JPG
 
En utbyggnad utanpå vardagsrummet stjäl dagsljus. Dessutom förlorar vardagsrummet lite av utsikt och sin närhet till trädgården

Din ritning antyder att du har en garagelänga i närheten av huvudbyggnadens gavel. Jag tror att ditt uterum passar bäst som en utbyggnad från garagelängan istället för från huvudbyggnaden. På så vis behåller du dagsljus och befintlig utsikt i huvudbyggnaden. Rätt utformat bildar uterummet tillsammans med huset en vrå med lä och insynsskydd. Och som extra poäng hamnar uterummet närmast köket (som är och förblir hemmets hjärta).
 
billy_baver skrev:
En utbyggnad utanpå vardagsrummet stjäl dagsljus. Dessutom förlorar vardagsrummet lite av utsikt och sin närhet till trädgården

Din ritning antyder att du har en garagelänga i närheten av huvudbyggnadens gavel. Jag tror att ditt uterum passar bäst som en utbyggnad från garagelängan istället för från huvudbyggnaden. På så vis behåller du dagsljus och befintlig utsikt i huvudbyggnaden. Rätt utformat bildar uterummet tillsammans med huset en vrå med lä och insynsskydd. Och som extra poäng hamnar uterummet närmast köket (som är och förblir hemmets hjärta).
Tack. Var nog otydlig detta är inte mitt hus utan ett liknande jag tänkt bygga.
Denna sida av huset är i syd/sydväst så det är bra med solljus och kvällssol. Men som du säger det kanske förstår ljusinsläpp och tar bort lite av utsikten från vardagsrummet innanför.

Alternativet kan ju vara detta men utseendemässigt så ser du ju ganska mycket mer tråkigt ut. En liten glaslåda som kom till efteråt utan planering känns det som. Men inget av alternativen är egentligen snyggt så får väl gå på bästa funktion.

Skulle vilja ha högre i tak i uterummet och då blir det nog nästan att låta dess tak vara anslutet redan en bit upp på husets tak för att få lite fall ut också.

uterumdomherrenpsidan.jpg
 
Nu saknade jag ritningsläge på garaget, och visste inte om dina foton visade ditt eget hus eller något annat. Därför chansade jag bara på att garaget ligger som i bifogad skiss.

Mitt förslag är iallafall att du bygger uterummet som en förlängning av fristående komplementbyggnad. Det tillåter med fördel att du bygger ut med hävdad takås, och "ryggåstak" i uterummet.

Men om ditt garage ligger som på fotot blir denna variant svårare.
 
  • suhagg01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Nu saknade jag ritningsläge på garaget, och visste inte om dina foton visade ditt eget hus eller något annat. Därför chansade jag bara på att garaget ligger som i bifogad skiss.

Mitt förslag är iallafall att du bygger uterummet som en förlängning av fristående komplementbyggnad. Det tillåter med fördel att du bygger ut med hävdad takås, och "ryggåstak" i uterummet.

Men om ditt garage ligger som på fotot blir denna variant svårare.
Det är inte mitt hus och mitt garage är långt ifrån huset.

Planlösningen är liknande som denna. Köket ligger spegelvänt kan man säga. Alltså ute till höger. Skulle det bli ett uterum som det i mitt förra inlägg skulle det passa bäst att ha den ute till vänster (där köket är på denna ritning) Där kommer jag ha sovrum samt arbetsrum så det är inte något som kräver insyn
 
Då skulle jag i ditt ställe nog byggt något i den här stilen. Fast spegelvänt, som sagt.

Fristående länga med glasat uterum på gaveln mot trädgård. I övrigt disponibelt för annat ändamål.
 
  • suhagg02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Då skulle jag i ditt ställe nog byggt något i den här stilen. Fast spegelvänt, som sagt.

Fristående länga med glasat uterum på gaveln mot trädgård. I övrigt disponibelt för annat ändamål.
Tack.
På den sidan är det lite mörkare och ingen kvällsol.

Vid det gula strecket går solen ner. Sen är det träd och skog på sidan om huset så där är det ont om plats och inte sol.

28414730.jpg
 
Det bästa du kan göra är att ta fram en tomtkarta, och lösa problemet med samlat grepp. Kanske ta någon timmas konsultation eller lämna hela saken till en duglig trädgårdsarkitekt.

Själv tror jag det enda raka är ett uterum i fristående byggnad, därför att huvudbyggnaden har ett så symmetriskt uttryck, och trädgården splittras upp av ett utbygge på byggnadens mitt.
 
billy_baver skrev:
Det bästa du kan göra är att ta fram en tomtkarta, och lösa problemet med samlat grepp. Kanske ta någon timmas konsultation eller lämna hela saken till en duglig trädgårdsarkitekt.

Själv tror jag det enda raka är ett uterum i fristående byggnad, därför att huvudbyggnaden har ett så symmetriskt uttryck, och trädgården splittras upp av ett utbygge på byggnadens mitt.
Tack, kloka och bra råd.
Fristående uterum har jag inte tänkt på men jag tror tyvärr jag är för praktisk för att orka med det. Vill man sitta ute och äta eller umgås blir det ett väldigt springande fram och tillbaka. Sen ser jag andra fördelar med att ha uterummet i anslutning till huset. Lätt att göra en och samma platta. Passa på att ha golvvärme i den i fall man vill slå på värme på höst och vår.

Sen är denna sida av huset inte något som syns så bra för andra eller vad man ska säga då det är ca 500m till närmaste bebyggelse.

Alt 1 som jag visade är väl det minst fula men det är som du säger risk för att det blir mörkt i vardagsrummet samt att utsikten blir lite förstörd.

Alt 2 med en kuvös på sidan om enligt bilden på vita huset kan väl vara rätt vettigt men tyvärr rätt fult men....
 
Mitt tips är att titta på fler hus med bättre planlösning för ett uterum. Ett uterum i gavelns förlängning borde funka bättre men då måste som sagt planlösningen vara helt annorlunda. Man vill väl oftast ha köket i anslutning både till vardagsrum/matrum och uterum.
Alt. 1 skulle jag undvika då, precis som du skriver, blir mörkt och utan utsikt i vardagsrummet.
Alt. 2 är inte heller bra då du inte har någon direkt skyddad utgång från köket till det externa uterummet.
 
titanium skrev:
Mitt tips är att titta på fler hus med bättre planlösning för ett uterum. Ett uterum i gavelns förlängning borde funka bättre men då måste som sagt planlösningen vara helt annorlunda. Man vill väl oftast ha köket i anslutning både till vardagsrum/matrum och uterum.
Alt. 1 skulle jag undvika då, precis som du skriver, blir mörkt och utan utsikt i vardagsrummet.
Alt. 2 är inte heller bra då du inte har någon direkt skyddad utgång från köket till det externa uterummet.
Tack. 1an tror jag får gå bort.
2an är nog minst dålig. Jag skulle kunna placera uterummet precis utanför köket också men jag tänkte det skulle vara lite synd att ta bort utsikten när jag står i köket men....
Alternativet blir ju att ha uterummet utanför låt säga ett sovrum och badrum. Då blir frågan vad jag gör med dessa fönster. Inte så kul att sitta inne i uterummet och titta rakt in i sov/badrum och tvärt om.

Alt 3. Att ha något på gaveln skulle ge ett dåligt läge utsikt och solmässigt.
 
Att lägga uterummet här. Kök och vardagsrum är enligt hur jag kommer ha det. Resten ska förändras.

planlsochsolnedgngsamtu.jpg

Blir ju lite liknande som detta. Fast i mitt fall är det spegelvänt.
uterumdomherrenpsidan.jpg
 
Jag har kanske missuppfattat det hela. Är inte premissen att huset redan är byggt?

I annat fall tycker jag det vore vettigt att gå ett varv till med hela projektet. Trädgård projekterar man med fördel tillsammans med hus och trädgård. Helgjutet.
 
billy_baver skrev:
Jag har kanske missuppfattat det hela. Är inte premissen att huset redan är byggt?

I annat fall tycker jag det vore vettigt att gå ett varv till med hela projektet. Trädgård projekterar man med fördel tillsammans med hus och trädgård. Helgjutet.
Inte byggt ännu. Trädgård i övrigt kommer längre fram i tiden. Varken pengar eller ork finns nog direkt efter huset är klart :)

Vad säger du om alt 2? Om jag har samma nivå på husgrunden som på plattan till uterummet så blir det lite lågt i tak i uterummet.
 
Jag skulle börjat rita trädgård. Sen bestämt husets konstruktion och plan. Det finns inga vettiga skäl att vid fullt medvetande bygga in sig i en kompromiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.