Ibland får jag korta skurar med rostfärgat vatten. Det går över på ett par sekunder om jag spolar. I silarna på blandarna brukar det alltid finnas lite flagor som är små som sandkorn, omagnetiska, lite glänsande, rödbruna och platta.

Jag begriper inte varifrån detta kommer?? Huset är från 1982 och vattenledningarna är PEX. Kopplingarna är i mässing (väl?). Inkommande vattenledning från kommun är en PEM-slang. Varmvattenberedaren byttes 2009, dock hade den gamla stått sedan 1982. Den hade en tjock rödbrun sörja i botten när den pensionerades.

Före 1992 eller så var det enskilt vatten, djupborrad brunn och en hydrofor som skulle kunna rosta, plus att vattnet då var lite järnhaltigt och lite gult. Men det borde verkligen vara bortspolat nu.. å andra sidan ser man på PEX-rören att de har någon missfärgning på insidan.

Men som sagt, varifrån kommer detta? Är det kommun som bjuder på det? Eller finns det någonstans i huset någon komponent eller koppling som kan korrodera på det här viset?
 
Har du gjort någon vattenanalys? Det är helt klart järn i vattnet. Antingen har det kommunala höjt järnvärde eller så har du järn någonstans i systemet som ger såpass mycket järn att det fäller ut när det står still.
 
Nej, ingen vattenanalys. Göteborgs kommun tror jag ger gott vatten från älven. Det är snarare någon koppling någonstans som rostar, eller något på det kommunala nätet som ger roststötar. Det är inte så ofta att det besvärar på något sätt - flagorna verkar komma lite hela tiden och stötarna kommer kanske 1-2 gånger om året - men är det så att något håller på att rosta sönder här hemma vill jag förstås hitta det innan det är försent.

Men jag har svårt att se var i systemet i huset det skulle kunna finnas något järnhaltigt.
 
Det är helt enkelt skit (nåja - inte skit men smuts) i ledningarna. Helt normalt. Den enskilda brunnen och gamla VVB har säkert spelat in tidigare, men även med kommunalt vatten blir det smuts i ledningarna.

Rengör ledningarna med tex luft/vattenspolning så blir du säkert av med problemet.

EDIT: Du kan ha någon kärvande backventil eller något som ger tryckstötar som gör flagorna lossnar.
 
Du har inte noterat om skiten kommer i samband med vattenläckor? Gbgs rörsystem är ju skräp överlag, med en stor andel järnrör
 
Nej, jag har inte kunnat korrelera med något annat. De kanske fixar med vattnet utanför huset utan att jag märker det. Jag ser i alla fall inget samband med egna stillestånd så att säga; åker jag på semester en vecka märks inget särskilt. Men härom morgonen så bara...blörk.. i två sekunder.

Men om det nu är kommun som bjuder på rosten så borde det märkas i alla kranar, kan jag tycka. (Det kanske det gör, utan att jag har noterat det.) Det är ju också en viss spoltid från inloppet till tappkranen i badrummet. Iaf varmvattnet tar kanske 20 sekunder på sig. Om kommun nu ordnar roststöten borde det ju ta 20 sekunder av spolade innan jag ser den i badrummet. Men återigen, jag har inget bra statistiskt underlag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.