Ta ett snack med hyresvärden. Det är inte otänkbart att de är positiva till att bygga om köket så att det går in en diskmaskin i utbyte mot en hyreshöjning. En familjelägenhet med diskmaskin är troligen betydligt enklare att hyra ut än en familjelägenhet utan diskmaskinsmöjlighet.

Du kanske kan hitta en begagnad candy trio på blocket och sälja den vidare om du flyttar. Eller be fastighetsägaren byta ut spisen mot en sådan i utbyte mot hyreshöjning.
 
Ställ en tvättmaskin ovanpå diskmaskinen så lär den inte välta ;) Seriöst så borde det gå att hejda vältrisken genom att sätta något som skruvas fast i bakkant av maskinen och som når ända upp till taket, så varje försök att tippa den bara leder till att "stången" slår i taket. Kanske en tillkapad ej justerbar duschdraperistång avsedd att skruvas fast, fastskruvad på bänkskivan (som skruvas i maskinen på något sätt) och ev. en liten träskiva överst för att en vass rörände inte ska skada taket?

Jag undrar för övrigt om vältrisken är större för en diskmaskin än en tvättmaskin, eller för den delen en spis med ugnslucka? Jag har hittils inte sett någon spis som varit fastskruvad (fast jag har bara tittat på ett halvdussin spisinstallationer), och nog kan även en spis välta om man ställer sig på en öppen lucka?

Det man kanske ska leta efter är väl barnspärr på luckan, ifall barnen är i den ålder där vältrisk är ett problem. Det som har betydelse är väl vad som händer ifall maskinen välter?

Vad gäller jordfelsbrytare så kan en sådan monteras både vid centralen eller vid uttaget i badrummet.
Vid centralen använder man ofta en liten låda liknande denna:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Kapsling-for-jordfelsbrytare-mm-44798/

Om den ska sitta i badrummet så måste den tåla fukt/vatten tillräckligt bra så det är troligt att det kommer se ut ungefär såhär:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Normkapsling-350064/
(I båda fallen så går det åt minst en "fyra enheter bred" kapsling eftersom du verkar ha trefas in till centralen).

En elektriker kommer garanterat inte välja prylar från biltema, jag länkar dit bara för att det var lätt för mig att hitta i deras katalog.

Jag är osäker på om det finns uttag kombinerade med jordfelsbrytare. Det vore annars det smidigaste. I USA verkar det vanligt men det hjälper ju inte dig... ;)
 
En annan variant är att installera en diskmaskin + spishäll istället för spisen, ifall man kan klara sig utan ugn ;)
 
Tidigare fanns det i alla fall tippskydd till spisar, de ser ut som en konsoll som skall in i ett rektangulärt uttag i spisens bakstycke.
Sen är jag böjd att hålla med övriga om att man inte vill ha diskmaskinen på dass, om inget annat så kanske eventuella gäster börjar undra var tusan man sköljer disken nånstans.

/Kent
 
Visst, men sådana har väl varit valfritt att faktiskt montera?

Jag tror inte heller jag sett något sådant för tvättmaskiner.

Haha, det där med gäster påminner mig om att mina föräldrar var bjudna på middag för länge sen nånstans, när de såg porslinet blandade med diverse bildelar i diskmaskinen så kom de plötsligt på att de glömt av något väldigt viktigt de var tvugna att göra istället för att äta middag ;) ;)

Enligt reglerna verkar det vara just toaletten som är grejen. Jag är medveten om att det i min stuga kan uppfattas som ofräscht att jag (också) har diskmaskin i badrummet, men det badrummet har (sen före diskmaskinen kopplades in) ingen toalett så det är inte direkt ohygieniskt.
 
yxis skrev:
Jag tror inte heller jag sett något sådant för tvättmaskiner.
Problemet är mycket värre för diskmaskiner eftersom de blir så väldigt framtunga när man har korgarna utdragna och har disk i. Tvättmaskiner brukar dessutom ha en motvikt för att inte hoppa omkring så hemskt när de centrifugerar.
Hade diskmaskinen "lös" i köket ett tag vid ombyggnad, och den ville i princip alltid tippa vid i- och urplockning, så det gällde att vara väldigt försiktig. Kan säkert variera mellan olika maskiner i och för sig. Min har ganska indragna framben för att luckan ska öppnas på ett elegant sätt.
 
Redigerat:
Tänkte'nte på de' :blushing:

Min gamla philips har så knasig inredning att den blir oftast inte mycket mer än halvfull innan det är dags att köra den för att det inte går att få plats med mer disk av den typ som faktiskt går åt... Å andra sidan kan man göra oväntade saker som att köra kastruller på bestickvåningen. Knasmaskin troligtvis från tidigt 80-tal, vit med mörkbruna inslag och orangefärgade detaljer ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.