Vi har blivit med fritidshus med byggnadsår 1906 som är i stort behov av renovering. En av de första sakerna att fixa är taket där befintliga pannor med åren blivit väldigt sköra och går sönder på löpande band. Nya tvåkupiga pannor är inköpta och nu ska underarbetet planeras.

Takkonstruktionen är liggande bärande bjälkar mellan gavlarna som man lagt plankor med lock på (se bifogad bild) från nock till takfot. På detta har man sedan spikat bärläkten. Plankorna är i gott skick och behöver inte bytas annat än på några få ställen.

Vilket angreppssätt och renoveringsalternativ skulle ni välja?

Är det att ta bort den gamla bärläkten och därefter lägga ny råspont, takpapp, ströläkt och bärläkt som är det bästa?

Tacksam för råd och idéer!
 
  • Tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en god vän med samma takkonstruktion, när han (läs snickare) bytte takbeläggning så togs den gamla bärläkten bort och man lade masonitskivor på de gamla "vassbrädorna" nerifrån och upp så att eventuell kondens/genomläck skulle transporteras neråt på dessa. Uppe på masoniten lade man ny läkt samt riktade upp taket något. Denna konstruktionen har fungerat väl i drygt 10 år nu, såg mycket fint ut under på massaniten då vi nu har lyft av halva taket pga en utbyggnad. Går att göra detta på många sätt beroende på hur den framtida användningen skall se ex. om man har tänkt att inreda vinden/ öppna upp till nock så är detta ett bra läge att regla på och isolera uppe på det gamla yttertaket..

Lycka till
 
Tack för ditt svar! Låter som en bra metod som borde fungera fullgott och är både enklare och billigare än den jag beskrev. Var det vanlig 3 mm masonit som användes eller var den tjockare? Antar att ni lade både ströläkt och bärläkt på, stämmer det?
 
Redigerat:
S
jag skulle nog ta oljehärdad. som ett extra skydd
 
OK! Tack för tipset! Fler kommentarer eller synpunkter på detta tillvägagångssätt?
 
Oljehärdad masonite låter som ett bra val den är mycket tålig,byggde ett uthus för 10 år sedan som hade sådan masonite som tak en hel vinter och den såg oberörd ut.

Kanske skulle vara bra med ströläkt under tegelläkten så det blir fri passage.
 
Tack för svaret! Otroligt att den klarade en hel vinter utan att det syntes på den! Jag tror också att ströläkt är bra för att öka ventilationen.
 
Jag har precis bytt mitt tak som är av samma konstruktion, även jag la oljehärdad massonit.
Glöm inte att ha ca 20-30 cm överlapp i skarvarna.
 
S
jo så klart ska det va ströläkt.
 
OK! Tack för tipsen! Någon som skulle gjort på annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.