Hej alla badrummsbyggare!!
Nu har jag fått tummen ur och äntligen börjat med badrummet så nu tänkte jag kolla vad jag får göra och vad jag inte får göra.

Badrummet är 2 kvadrat stort ungefär.
Golvet är borta men där lägger jag spånskivor hade jag tänkt mig??
Får jag byta vattenrören?
Får jag.....

Vad får jag inte göra själv enligt lag?

jag kommer att ha en toalettstol, sittbadkar och ett handfat.
Kommer lägga in matta från golv till tak.

Ja inte vet jag, har varit husägare i 8 månader så har inte gjort detta innan.
Vid svar så prata gärna svenska och inte snickarsnack så man förstår tack.

Mvh
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.
Mikael_lundqvist skrev:
Vad får jag inte göra själv enligt lag?
Du får enligt lag göra vartenda dugg, utom att röra elinstallationen.

Hyr man eller bor i BR-lägh eller BR-hus kan det vara lite regler inbakade i kontrakt/avtal.
Eller rättare sagt finns det nästan alltid några regler att följa.

Men som sagt, är det ditt eget hus får du göra vadsomhelst, utom elen då.
 
hur menar du då, är huset mitt om jag fortfarande har lån på det eller om det är helt och hållet färdigbetalt???
All el är klart sedan tidigare.
får jag sätta fuktspärr och våtrumsmatta själv utan någon som har licens för det?
vad händer om det skulle bli någon vattenskada när jag gör det själv?
 
Mikael_lundqvist skrev:
hur menar du då, är huset mitt om jag fortfarande har lån på det eller om det är helt och hållet färdigbetalt???
All el är klart sedan tidigare.
får jag sätta fuktspärr och våtrumsmatta själv utan någon som har licens för det?
vad händer om det skulle bli någon vattenskada när jag gör det själv?
Det är ditt även med lån.....

Ja det finns inga tvång, om du bygger på fel sätt så får du ingen ersättning från ditt villaförsäkringsbolag på samma sätt som om det blivit en skada om ett proffs byggt rummet (enda skillnaden att du ev hade kunnat kräva denna isf).

Kraven är att man följer de råd och anvisningar som finns.

Ska du ha matta så är denna färdig som fuktspärr och yta. Du ska då följa gvk:s regler för utförande. Det finns på deras hemsida ganska tydligt förklarat så kika där

Just mattan med plastsvetsning hade jag lejt bort men det är mest för att duktiga proffs gör detta snabbt, knappt någon materialkostnad och arbetstiden kan du dra ROT avdrag på = knappt lönt i min bok att göra själv
 
Mikael_lundqvist skrev:
hur menar du då, är huset mitt om jag fortfarande har lån på det eller om det är helt och hållet färdigbetalt???
All el är klart sedan tidigare.
får jag sätta fuktspärr och våtrumsmatta själv utan någon som har licens för det?
vad händer om det skulle bli någon vattenskada när jag gör det själv?
Som Mikael sa, du får göra precis vad du vill när det gäller vatten, tätskikt, VVS med mera. Allt utom elen då.

Om huset är färdigbetalt eller ej spelar ingen som helst roll.

Det som dock kan hända är att försäkringsbolaget vägrar att ersätta dig vid en eventuell skada om du inte gjort på ett fackmannamässigt korrekt sätt.

Börjar vi snacka större ombyggnader kan det krävas bygganmälan/bygglov, men då är vi nog bortom en normal badrumsrenovering.


Edit: Och här var man sen...
 
S
har du tänkt ha matta på golvet?
golvläggare kan va bra då mattan skall svetsas.
rörmockare kan va bra om du är osäker på vatten å avlopp.
 
okej. Då får det bli golvläggare som får ta den delen. vatten och avlopp är markerat så det har jag koll på.
Tack så jätte mycke för svaren.
Nu ska jag sätta mig och läsa igenom GVK:s alla regler och allt vad det nu är.

Jag återkommer vid mer funderingar :)

Tack
 
en sak till, om du någongång ska sälja så får du problem när köparen vill se våtrumsintyget... När vi letade hus så åkte alla potesiella köp där badrummet var gjort av hemmapulare direkt ner i papperskorgen.
 
Tack men det får jag ta då. flyttar inte ifrån detta på väldigt många år men tack för det iaf.
 
S
du kan göra mattan själv om du gillar krångel.
hitta på bra färgval inte bara vitt.
 
noone70 skrev:
en sak till, om du någongång ska sälja så får du problem när köparen vill se våtrumsintyget... När vi letade hus så åkte alla potesiella köp där badrummet var gjort av hemmapulare direkt ner i papperskorgen.
Det där är väl högst individuellt. Mitt badrum som är gjort av en mycket stor välrenommerad firma innehåller flera fel varav åtminstone ett grovt (ett rejält bakfall) så det blir inte alltid rätt när "proffsen" bygger.

Däremot kan det vara en god ide att dokumentera arbetet med bra bilder, speciellt på detaljer som rörgenomföringar, dolda avlopps- och vatteninstallationer samt tätskikt. Dessa bilder kan sedan används för att reda ut eventuella tveksamheter vid en försäljning.

Slutligen bör man som "hemmapulare" unna sig lyxen att ta det lite lugnt vid renoveringen, läsa på ordentligt innan och inte stressa. Känner man att något inte blev bra så river man skiten och gör om ;)
 
Mikael_L
noone70 skrev:
en sak till, om du någongång ska sälja så får du problem när köparen vill se våtrumsintyget... När vi letade hus så åkte alla potesiella köp där badrummet var gjort av hemmapulare direkt ner i papperskorgen.
Det där är ju högst individuellt, ni valde bort de husen.
Skulle jag köpa så skulle jag inte välja bort hus där badrummet var gjort av husägaren själv.
Och jag har stöd för den åsikten bland försäkringsbranschens egna undersökningar som har visat att badrum gjorda av firmor är behäftade med fler fel än de som är gjorda av hempulare.

Men visst skulle det vara trevligt om den som gjort badrummet själv, kan visa lite dokumentation.
Så behåll alla kvitton på materialet, så valt material och mängder går att se.
Ta bilder kontinuerligt och anteckna saker och ting under arbetets gång.
Jag skulle inte ha några problem med ett sådant badrum, tvärtom.

Och du, gör du egna arbeten så är det en stor fördel att läsa och följa olika standarder, för att försäkra sig mot ett grinigt f-bolag och mer problemfri framtida försäljning.
Kolla
Säker vatten
samt
BKR's regler för ett keramiskt beklätt badrum, eller
GVK's regler för ett badrum med våtrumsmatta.

Du kan säkert googla fram dessa lätt.
Sen får du läsa och fråga här på forumet för de sista små frågetecknerna, för det brukar det alltid bli.
 
Vi är mitt uppe i planeringen till att bygga nytt..
Snabbinfo: enplansvilla på 165kvm, 2 badrum med duschhörna, varav ett med fristående badkar. Vägghängda muggstolar i båda. 4 och 8 kvm ungefär.

Jag är själv snickare, och har byggt flera badrum med vägghängda stolar mm. Dock har jag inte sysslat med våtrumsspärrar.
Men jag hade tänkt att göra våtrumsspärren själv, om jag har tid för det.
Annars har jag en jobbarkompis som har behörighet som kan hjälpa mig med den.

Vad kommer min ka säga om det? Kan han sätta stopp för det?

För jag antar att min jobbarkompis våtrumsbehörighet, inte spelar någon roll för försäkringsbolaget om man gör det vid sidan om firman? :)

Har inte handlat upp någon ka ännu, Därför jag frågar :)
 
KA ska kontrollera till att samhällets lagar och regler uppfylls, inget annat.
 
  • Gilla
Sveik
  • Laddar…
Ok, tack.
Då finns det inga hinder att göra våtrumsspärren själv?
Tänkte på om banken kan ha åsikter?

Tanken är att jag ska följa tillverkarens alla föreskrifter och dokumentera allt noga.

Dock tänker jag ta hjälp med flytspacklingen av en kunnig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.