Hej! jag har en lada med ett gammalt eternittak som än så länge är fullt fungerande men med vissa plattor som är spruckna. Tanken är nu att ersätta eternittaket med ett plåttak. Efter att jag kikat runt på tidigare inlägg samt googlat så har jag fastnat för lösningen där man lägger plåten över befintligt eternittak.

Jag har hittat två principlösningar för att lägga plåt över eternit:

Alternativ A) skruva ströläkt på eterniten, spika bärläkt i ströläkten och skruva plåten i bärläkten

Alternativ B) sinusformad plåt som läggs direkt på eterniten efter att eternitplattornas skruvar avlägsnats

Jag har två frågor:

1. För alternativ A har jag sett att plannja har speciallösningar med fästjärn eller stålreglar men jag skulle vilja använda träreglar och skruva dessa ner i träreglarna under eterniten (genom eternitplattorna). Någon som har erfarenhet av detta? Måste man borra genom eterniten eller finns det självborrande skruv för ändamålet? Långa skruv och stark skruvdragare?

2. Jag hittar väldigt lite information om alternativ B. Är det inte risk för att eternitplattorna glider iväg när man avlägsnat skruvarna och skall lägga dit plåten? Finns det plåt med så exakt passform på eterniten? Skruvar man igenom plåt och eternit eller krävs förborrning?

(Jag vet att eternit är hälsofarligt och kräver skyddsutrustning och allt det där, det är inte det som är min fråga.)
 
Jag har ett plåttak på mitt hus enligt alt-A, fungerar helt OK, om man har rätt avstånd till bärläkten.
I detta faller är det kring 1m mellan, vilket gör att minsta promenad på taket ger spår i plåten. Tyvärr så har klåparen till hantverkare som förra ägaren anlitat som gjort massor med fel, bla avståendet för bärläkten, inga ordentliga genomföringar i plåten för ventilation och fel avslut på plåten, så vindskivan slutar i en dal. Jag kommer behöva byta tak, och troligen ta bort eterniten när jag är igång.

Om man lägger med 30-40cm tror jag det går bra att göra enligt din tanke A
Ett sätt att montera är att köra med lite grövre läkt, direkt över topparna på eterniten, med långa skruv genom eternitens topp. Tex varmgalvad kullrig skruv, 6*120 eller likande. anpassas efter bärläkten under eterniten.
Alt en passbit av 45*45 eller likande i en dal, med spik genom eterniten mot underliggande bärläkt.
Valet av lösning beror nog mer på underlaget än själva eterniten enligt mig.

Hos mig är det eternit som underlagstak, 120*240 direkt på takstolarna. Så jag har inte så mycket att välja på i infästningen.
 
Redigerat:
Har också ett ladutak som måste bytas till sommaren, jag tittar på lite olika lösningar

1. Lägga plåt på eterniten med hjälp av plannjas beslag.

2. Ta bort eterniten och lägga spontat undertak sedan plåt (saknar underlagstak)

3. Ta bort eterniten och lägga fibercementskivor.

Bästa lösningen är nog alt 2 men mest jobb och förmodligen dyrast,
 
corre skrev:
Jag har ett plåttak på mitt hus enligt alt-A, fungerar helt OK, om man har rätt avstånd till bärläkten.
I detta faller är det kring 1m mellan, vilket gör att minsta promenad på taket ger spår i plåten. Tyvärr så har klåparen till hantverkare som förra ägaren anlitat som gjort massor med fel, bla avståendet för bärläkten, inga ordentliga genomföringar i plåten för ventilation och fel avslut på plåten, så vindskivan slutar i en dal. Jag kommer behöva byta tak, och troligen ta bort eterniten när jag är igång.

Om man lägger med 30-40cm tror jag det går bra att göra enligt din tanke A
Ett sätt att montera är att köra med lite grövre läkt, direkt över topparna på eterniten, med långa skruv genom eternitens topp. Tex varmgalvad kullrig skruv, 6*120 eller likande. anpassas efter bärläkten under eterniten.
Alt en passbit av 45*45 eller likande i en dal, med spik genom eterniten mot underliggande bärläkt.
Valet av lösning beror nog mer på underlaget än själva eterniten enligt mig.

Hos mig är det eternit som underlagstak, 120*240 direkt på takstolarna. Så jag har inte så mycket att välja på i infästningen.
Underkonstruktionen består av takstolar ca var 3:e meter med reglar spikade på tvärs mellan takstolarna (ca 0.5 m mellan). Sedan ligger eterniten skruvad i dessa reglar. Vet du om det går att använda någon sorts självborrande skruv genom eterniten eller måsta man förborra för att förhindra att eterniten spricker? Min tanke är att skruva "ströläkt" (45x45) i dalarna på eterniten (ner i reglarna under eterniten) och sedan spika bärläkt på ströläkten.
 
Redigerat:
Det låter som att ditt tak ser likadant ut som mitt. Har du läst på plannjas hemsida om eternittak?
Ifall jag lägger plåt över eterniten hade jag tänkt använda något av deras beslag,och använda befintlig skruv. Självborrande skruv tror jag funkar det är nog bara att prova sig fram..
Det är kanske inte så lämpligt att borra överhuvudtaget med tanke på dammet som blir på insidan.
 
Håll taket fuktigt undertiden ni drar de självborrande skruvarna, och såklart andningsmask så är det ingen fara.
Jag funderade på att skjuta med 4" och spikpistol, vet inte om det fungerar. Jag tror första delen på mitt tak blir en Trial_and_error metod.
 
Att det dammar på utsidan bryr jag mig inte så mycket om, det jag är orolig för är inomhus eftersom jag inte har något undertak.
 
el camino skrev:
Det låter som att ditt tak ser likadant ut som mitt. Har du läst på plannjas hemsida om eternittak?
Ifall jag lägger plåt över eterniten hade jag tänkt använda något av deras beslag,och använda befintlig skruv. Självborrande skruv tror jag funkar det är nog bara att prova sig fram..
Det är kanske inte så lämpligt att borra överhuvudtaget med tanke på dammet som blir på insidan.
Jo, jag har sett plannjas lösningar och de verkar bra men blir säkert rätt mycket dyrare att köpa deras beslag till ett tak på drygt 600kvm jämfört med att skruva/spika direkt ner i underlaget.Det kommer nog bli lite trial and error för mig med innan den smidigaste lösningen visat sig.
 
Hjälpte svärfar att sätta plåt på ladugården i somras.
På ena delen skruvade vi bort eterniten och kompletterade med en regel till mellan de befintliga innan nya plåten lades på.
På andra delen av byggnaden låg även ett spåntak under eterniten. Vi tog bort allt utom det underliggande brädtaket. Sedan reglade vi upp som vanligt under plåten.
Mycket jobb blev det, men vi passade även på att rikta taket vilket är ganska tidsödande.
 
el camino skrev Bästa lösningen är nog alt 2 men mest jobb och förmodligen dyrast,
Enklaste lösningen, förutsatt att bärläkt är rätt dimension och inte rötskadat, är att demontera eterniten och lägga fibercementskivor.Det behövs inget undertak,blir ingen kondens,tyst vid regn, kan inte rosta eller tappa färgen och du behåller det traditionella utseendet./MLj
 
Mats Lj skrev:
Enklaste lösningen, förutsatt att bärläkt är rätt dimension och inte rötskadat, är att demontera eterniten och lägga fibercementskivor.Det behövs inget undertak,blir ingen kondens,tyst vid regn, kan inte rosta eller tappa färgen och du behåller det traditionella utseendet./MLj
Någon ide om vad det kan tänkas kosta per kvm?
 
Fibercementskivor i standardutförande typ Cembonit kostar drygt 200 kr/kvm. Ska man ha olika kulörer mm blir det betydligt dyrare.
 
pelpet skrev:
Fibercementskivor i standardutförande typ Cembonit kostar drygt 200 kr/kvm. Ska man ha olika kulörer mm blir det betydligt dyrare.

Låter vettigt.

Om man snabbräknar 100kvm tak.

Plåt 100:- kvm
Lekt och sånt 25-50:- kvm

Totalpris ca 150:- kvm

Totalt pris 15000:-

Fibercement 200:- kvm

Totalt pris 20000:-

Räknar med om man behöver byta papp så får man göra det på bägge alternativen.
Fördelen med fibercement är att det går snabbare så man "vet" hur allt satt innan man rev bort det.

Tidsåtgång för de olika alternativen? Tänker om man gör det själv med en eller två hjälpredor.
 
Har fått ett pris på fibercementskivor 200m2 inkl tätband och skruv 23900:- plus moms nockpannor och nockband ingår ej i detta pris.

Jag ser en fördel med att använda dessa skivor nämligen att man kan byta en och en och göra paus för dåligt väder.
Hur är hållbarheten har läst ca 10år stämmer det verkligen?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
el camino skrev:
Har fått ett pris på fibercementskivor 200m2 inkl tätband och skruv 23900:- plus moms nockpannor och nockband ingår ej i detta pris.

Jag ser en fördel med att använda dessa skivor nämligen att man kan byta en och en och göra paus för dåligt väder.
Hur är hållbarheten har läst ca 10år stämmer det verkligen?
Låter väldigt väldigt kort livslängd.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.