Hej.

Har en fråga till er VVS. Ska konvertera mitt 1½ hus från el till vattenburen värme.
Undrar därför lite hur man dimensionerar stammarna till elementen. Har hittat nåt på värmeforumet att man inte ska driva mer än 5kw per 22mm stam. Så därför behöver man kanske 3 eller 4 stammar runt om i huset.

Hur kopplar man in sig så man bara får utlopp och retur sen vid pannan? Är det bara att förgrena 22mm stammen till flera olika 22mm eller måste huvudstammen vara grövre för att sen dimensioneras ner allt eftersom?

Mvh Marcus
 
Främsta anledningen att gå ner i dimension vid avgreningar är att, ju klenare rör, desto lägre pris per meter , billigare kopplingar, och desto mer lättarbetat, flödet justeras i strypningarna på respektive radiator, man vill inte ha grövre än vad som behövs.. Ju klenare rör desto högre tryckfall & ju snabbare måste vattnet skjutsas på för att överföra samma värmeenergi. Säkrast är det ju att summera flödesbehovet per radiator under de designade driftförhållanderna och använda ngn tabell för valav rördimensioner på olika delar i systemet.

(Funktionsmässigt är det ingen nackdel med grova rör, tvärtom...)

När det gäller uppdelning i olika rörstammar, är nog mest behov av detta om man har ettrörssystem. Men det gör dessutom att man kan använda klenare dimensioner...(spara pengar på dyra rör)

5kW är faktiskt dessutom ganska mycket, det är 120kWh / dygn...så mer än två stammar tvivlar jag på att du behöver, det räcker troligen med en...(Du får ju en avgrening per plan), du får optimera enklast rördragning & minsta löpmeterbehov just för ditt hus, och anpassa systemet därefter...
 
I dom flesta fall räcker det med 22 stam sedan ner till 15 vidare ner till 12 vid varje element
min uppfattning är att en 22 driver betydligt mer än 5 KW
Vid eldning mot tank använder man 28 o där talar vi om 20-30 KW detta avseende normal villaförbrukning
 
Jag gjorde en konvertering av mitt 1,5 plans hus i höstas.

Rörsystemet har jag byggt med 28 mm stam med plusprisol. Hade kanske gått med 22 mm men det finns ju ingen direkt anledning.

Jag har dragit stammen till två fördelare och sedan separata 16 mm PEX till respektive radiator (20 st).

Om du inte vill dra rören synliga är det nog det enda sättet att få till det praktiskt och utan dolda skarvar.
 
Huvudstammen ska vara grövre 28 mm räcker ett bra tag men det beror på vilken effekt du tänker ta ut ska du ha vp eller ?
 
piloten skrev:
Jag gjorde en konvertering av mitt 1,5 plans hus i höstas.

Rörsystemet har jag byggt med 28 mm stam med plusprisol. Hade kanske gått med 22 mm men det finns ju ingen direkt anledning.

Jag har dragit stammen till två fördelare och sedan separata 16 mm PEX till respektive radiator (20 st).

Om du inte vill dra rören synliga är det nog det enda sättet att få till det praktiskt och utan dolda skarvar.
Vad menar du med fördelare? Drar du 28mm ditt och sen dimenionerar ner det till det du vill ha? Har du bara en huvudstam till alla element?
 
smurfen72 skrev:
Huvudstammen ska vara grövre 28 mm räcker ett bra tag men det beror på vilken effekt du tänker ta ut ska du ha vp eller ?
Blir troligen en bergvärmepump sen på systemet.
 
Dimensionera då som lågtempsystem med tillräckligt grova rör och stora radiatorer. Dim beror helt på vilket hus det avser, hur välisolerat det är och var det ligger.... DVUT? Effektbehov vid DVUT?
 
truls84 skrev:
Vad menar du med fördelare? Drar du 28mm ditt och sen dimenionerar ner det till det du vill ha? Har du bara en huvudstam till alla element?
Fördelarna jag använt är http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2066.
Du skruvar ihop så många du behöver beroende på antalet radiatorer du skall ansluta.

28 mm från VP till respektive fördelare.

Från fördelaren använder jag denna ut till respektive radiator http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=3323. (16x2,2/25 mm)
 
Hej! Jag är i startgroparna för att göra ett nivellsystem då jag har en oisolerad platta med allt elände som det innebär. Har även direkt-el och tänkte en stilla tanke att konvertera till ett vattenburet system. I allfall förbereda med rördragningen när allt golv ändå är uppe i hela huset.

Tänkte att man kan få ett dolt rörsystem eftersom det blir några centimeters installationsutrymme under isoleringen, men hur gör man med skarvar och avgreningar? Dessa får väl inte vara dolda?

Behöver man gå upp i en inspektionslucka för att göra en avgrening som Piloten hänvisade till och sedan rör vidare till varje radiator?
 
Fördelningen, även kallad Sugga sätter man med fördel i utrymme där det finns avlopp o sedan rör därifrån till varje element
 
Pawwen skrev:
Hej! Jag är i startgroparna för att göra ett nivellsystem då jag har en oisolerad platta med allt elände som det innebär. Har även direkt-el och tänkte en stilla tanke att konvertera till ett vattenburet system. I allfall förbereda med rördragningen när allt golv ändå är uppe i hela huset.

Tänkte att man kan få ett dolt rörsystem eftersom det blir några centimeters installationsutrymme under isoleringen, men hur gör man med skarvar och avgreningar? Dessa får väl inte vara dolda?

Behöver man gå upp i en inspektionslucka för att göra en avgrening som Piloten hänvisade till och sedan rör vidare till varje radiator?
Självfallet skall du sträva efter att få så mycket som möjligt dolt. Om du går med PEX RiR från fördelaren till respektive radiator blir det ju snyggt utan dolda skarvar.

Jag satte den ena av mina fördelare i en klädkammare i ett fördelarskåp (ov) och den andra i grovköket (nv).

Behovet av att ha avlopp i utrymmet där fördelaren sitter kan ju diskuteras. Det är ju trots allt ett slutet system med en begränsad mängd vatten är att möjliggöra ett tidig upptäckt av ett läckage och det gör man genom att inte dölja skarvarna. Från fördelarskåpet finns det en dräneringsledning som skall avslöja eventuellt läckage. Kan man dra den till ett våtutrymme är det ju givetvis en stor fördel.

Egentligen är ju varje radiator en potentiell läckagepunkt, men som sagt ett läckage upptäcks ju förhoppningsvis snabbt.
 
Att dra stammar på mer än 22mm är enligt mig överkurs i en vanlig villa, det finns normal inget behov för det. Blanda inte för många dimensioner. 22 och 15 tex. räcker gott. Hemma drog jag allt i koppar för något år sedan men hade jag gjort det i dag så hade det antagligen blivit fördelare på stammarna och RiR ut till radiatorer.
 
mexitegel skrev:
Att dra stammar på mer än 22mm är enligt mig överkurs i en vanlig villa, det finns normal inget behov för det. Blanda inte för många dimensioner. 22 och 15 tex. räcker gott. Hemma drog jag allt i koppar för något år sedan men hade jag gjort det i dag så hade det antagligen blivit fördelare på stammarna och RiR ut till radiatorer.
Men detta beror väl på villans storlek och därav effektbehovet?

Max effekt på 22 mm bukar anges till 5 kW och 28 mm 9 kW.

Har man ett effektbehov på 10 kW och delar detta på två fördelare kan ju 22 mm stammar räcka.

Jag upplevde att detta största problemet var att finns lämpliga vägar att lägga stammarna. Det skulle inte bli påtagligt enklare eller billigare med 22 än med 28 mm.

Nu var effektbehovet på en av fördelarna över 5 kW så jag hade dessutom inget val.
 
Varför inte dra allt med PEX om man nu ska dölja rördragningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.