Om du absolut vill komma ned i ett minimum av kostnader så behöver du inte ha värme i huset, du kan tappa ur vattnet ur ledningarna, ha frostskyddsvätska i vattenlåsen etc men det beror på många faktorer om det är en bra idé eller ej och det går också en gräns där det blir dumsnålt :)

Det som inte är med ovan är kommunal fastighetsavgift (tidigare fastighetsskatt), från någon tusenlapp upp till takbeloppet ca 6000/år.

Räkna med 20.000/år alltså, och var glad om du kommer undan billigare ;)
 
skogstoken skrev:
Angående LL-värmepumpar så verkar många vara svåra att få ner under 18 grader, så i så fall skulle det inte vara aktuellt. Finns dock kanske modeller som går att sänka ännu mer...
Har du kollat dom vanliga nordenanpassade pumparna hos diakin, Panasonic, Sanyo, Bosch osv?
 
Min Panasonic har ett läge för underhållsvärme där den håller 8-10 °C, sen har jag satt elradiatorerna på 5° som en reserv så de går igång om luftvärmepumpen inte klarar det själv. Hela december månad har huset (180m2 från slutet 1800-tal med tidsenlig isolering) stått tomt, det kostade 800 kr i underhållsvärme, varav hälften nätavgift och hälften elförbrukning.
 
skogstoken skrev:
Jo, funderade på det faktiskt. Fast blir det inte en massa jobbiga köldskador och/eller mögel då?
De flesta hus möglar inte av att stå kalla. Jag skriver de flesta därför att det finns hus som ligger helt i skugga nära vatten till exempel. Normalt blir det varmare inne än ute även om man inte har någon värme på. I och med det blir det även torrare än utomhus. Som sagt: många stugor står helt ouppvärmda under vintrarna.

Köldskador blir det om vattenrör fryser. Säkrast är att ha 5 grader varmt i de rum som har vattenrör i sig. Det kan gå att tömma vattensystemet för att undvika frysning, men det gäller att man verkligen får ut allt.

Erik
 
Visst bildas det mögel i alla hus som står kalla men det betyder inte att det alltid är skadligt för huset, däremot behöver man vädra ut rejält när man kommer dit. Man bör även undvika att förvara textilier och naturligtvis se till så att inget vatten finns i ledningarna. Spolarvätska i toa o vattenlås och även täcka dom med plastfolie.
 
Nimajneb skrev:
Man bör även undvika att förvara textilier och naturligtvis se till så att inget vatten finns i ledningarna. Spolarvätska i toa o vattenlås och även täcka dom med plastfolie.
Ja som sagts, det finns massor av hus/stugor som står helt iskalla under vintern utan problem. Jag har själv ett nu och har haft andra tidigare. Det viktiga är som sagt att tömma/frostskydda alla "vattensystem" så att de inte fryser. Jag har dock aldrig haft några problem med att textilier fryser. Varken i kallställda stugor eller i "djupfrysta" vindsförråd. Sen kan kanske vissa speciella (fuktiga) förhållanden ställa till det för textilier, men inget som jag någonsin märkt. Utveckla gärna Nimajneb!
 
Det mögel som sätter sig i textilier är inte bara att vädra bort utan ska helst tvättas bort. Därför kan det vara smart att undvika att ha en massa textilier i det kalla huset. Annars kommer det lukta sommarstuga om kudden hela sommaren.
 
Vi har en stuga i Norrland som vi kallställer varje vinter, funkar bra o vi har inte märkt några direkta problem med det, vi har vedspis o elelement så vi slipper krabbet med vattenburet värmesystem, bara tömma vvb,rören o frysskydda vattenlås,

Har man kranar på rätt ställen är det snabbt gjort att fixa det innan man sticker, Det är dumt att ha ett obebott hus ståendes med trycksatt vatten i rören iaf, jävligt trist om ett rör eller en koppling brister.
 
Tack alla för era synpunkter, tips och funderingar! Läser allt med stort intresse!

MagnusSt skrev:
Vi har en stuga i Norrland som vi kallställer varje vinter, funkar bra o vi har inte märkt några direkta problem med det, vi har vedspis o elelement så vi slipper krabbet med vattenburet värmesystem, bara tömma vvb,rören o frysskydda vattenlås,

Har man kranar på rätt ställen är det snabbt gjort att fixa det innan man sticker, Det är dumt att ha ett obebott hus ståendes med trycksatt vatten i rören iaf, jävligt trist om ett rör eller en koppling brister.
Hur mycket kostar det för er att ha huset i Norrland stående över vinterhalvåret? På ett ungefär! Är precis ditt scenario jag är ute efter :)
 
O
Tja Vi brukar aldrig tömma vattenlåsen när vi lämnar stugan för vintern... däremot tömmer vi VVb och hydrofor. Sedan brukar jag skruva bort duschblandaren. Har inte varit några problem hittils, då har vi inte gjort mer sen -75.

Om man inte vill ha nån värme på så kan man skaffa en solarventi, fungerar bra.
 
skogstoken skrev:
Hur mycket kostar det för er att ha huset i Norrland stående över vinterhalvåret? På ett ungefär! Är precis ditt scenario jag är ute efter :)
Det är 5 delägare, finns inga skulder, varje delägare lägger 1500/år, alltså 7500:- till de fasta utgifterna, då finns där el, fast tele.

Det är eget vatten/avlopp, utan tömning.

Har för mig att vi är piskade till att betala för soptömning trots att vi inte har ngn tunna. De räknar med att vi kastar vårt avfall i ngn av kommunens containrar, problemet är bara att de containrar som tidigare stod utställda lite varstans nu står på åvc typ 7mil tor från huset.

Utöver de 7500:- läggs nog en del pengar på underhåll ur var o ens egen ficka då det alltid brukar fixas med ngt när man är där uppe. Men 10k/år borde räcka om absolut ingenting går sönder eller behöver fixas med. Man behöver ju dock ha ngn som ser till huset åt en om rutor eller dylikt skulle bli krossade.

Fast telefon är egentligen en onödig post som jag tycker att man stryka, men mobiltäckningen är lite halvkass där.

Ngt som kan vara värt att tänka på är att om huset ligger längs med en mindre väg kan det bli avgifter till vägföreningen, det är inte vi drabbade av.
 
Redigerat:
MagnusSt skrev:
Det är 5 delägare, finns inga skulder, varje delägare lägger 1500/år, alltså 7500:- till de fasta utgifterna, då finns där el, fast tele.

Det är eget vatten/avlopp, utan tömning.

Har för mig att vi är piskade till att betala för soptömning trots att vi inte har ngn tunna. De räknar med att vi kastar vårt avfall i ngn av kommunens containrar, problemet är bara att de containrar som tidigare stod utställda lite varstans nu står på åvc typ 7mil tor från huset.

Utöver de 7500:- läggs nog en del pengar på underhåll ur var o ens egen ficka då det alltid brukar fixas med ngt när man är där uppe. Men 10k/år borde räcka om absolut ingenting går sönder eller behöver fixas med. Man behöver ju dock ha ngn som ser till huset åt en om rutor eller dylikt skulle bli krossade.

Fast telefon är egentligen en onödig post som jag tycker att man stryka, men mobiltäckningen är lite halvkass där.

Ngt som kan vara värt att tänka på är att om huset ligger längs med en mindre väg kan det bli avgifter till vägföreningen, det är inte vi drabbade av.
Hjärtligt tack för denna information!! Det exempel du tar upp är mer eller mindre precis vad jag är ute efter. 10K är ju helt klart en överkomlig summa, och är man flera delägare är det ju ännu billigare per person. Är huset ett fritidshus eller mer som en villa?

Skulle nog, som du säger, stryka fast telefoni i mitt fall.

Vad är skillnaden mellan att ha eget avlopp/vatten istället för kommunalt? Blir det billigare?
 
Huset är ett Per-Albin Torp byggt på 30-talet vill jag minnas, ett mindre 1,5 plans hus som i sina glansdagar rymde en familj med 5 barn. Till det så är det en liten ladugård o lite andra uthus o sen 5-6ha mark. Med dagens mått mätt så är det nog lagom för en familj med ett barn:)

Enkel standard som fanken, men det är mysigt.

Man har sin egen brunn man tar vatten ifrån, och en egen avloppsbrunn som avloppet hamnar i, man har såklart ingen fast avgift på egna saker, men samtidigt så är det ju mer saker som måste fungera, hydroforpump osv.
Avloppet måste ju idag följa gällande regler o standard o får man backning från kommunen på sitt avlopp kan det nog kosta ungefär som taxeringsvärdet o få det fixat.
En tömning kostar här hemma runt 800spänn/gång o det räcker ju ett år.

Har man kommunalt vatten o avlopp vet man iaf att det alltid funkar o man slipper oväntade kostnader, sen är det inte alltid skitlätt att få hydroforpumpen att börja suga vatten från brunnen, har man då kört 115 mil för o komma fram till stugan o familjen är kalla, trötta o törstiga så kan man ibland tänka att fan va smidigt det vore att bara vrida på en kran till det kommunala vattnet.
 
Jag har en släkting som är bosatt utomlands men har ett hus i Sverige, ganska likt det TS länkar till. Det man inte tänker på är att hus förfaller ganska hastigt även när man inte är där. När min släkting besöker sitt hus går den mesta tiden åt att fixa med något som gått sönder sedan sist. Det är också mycket krångel med att försöka "fjärrstyra" reparationer från ett annat land. Vid en storm blåste t.ex. vindskivorna ner, och det måste ju fixas fast man inte är i huset.
 
Vi har en sommarstuga i sthlms skärgård som vi kallställer varje vinter. Nyttjar endast huset under vår/sommar.
Dock så bor vi permanent där juni/juli och augusti så då tar ju förbrukning av vatten och el fart istället. Har dessutom pool som renas med en 1kW pump dygnet runt under sommarlovet. Vi ligger på en förbrukning runt 7-8000kWh/år med detta upplägg men då är husen delvis oisolerade, poolen har driftskostnader , samf avgift (inkl sopor), vatten och försäkring. Då klarar vi oss på 1200kr/månad för all drift. Inkl. poolkemikalier. (flera hus med lite släkt i så vi har ett eget konto för driften.) Detta med 9 personer på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.