P
bjogul skrev:
Hushållet har en hög inkomst och en medel, 2,6 mnkr i lån på hus och bilar. Marknadsvärdet på huset är högre. Alla lån är rörliga. Ett par hundra tusen i fondsparande. Banktjänster som önskas är vettig internetbank och betalkort med kredit. Bank-ID för att anmäla VAB hos Försäkringskassan är ju också bra. Att betala säkert på nätet är också intressant.
Skandia fixar ovanstående enl min erfarenthet. Jag har iofs valt att ha min aktiedepå på Avanza eftersom det är billigare avgifter och i alla fall tidgare ett större utbud av fonder. Det funkar för mig.

Jag misstänker att Länsförsäkringar är ganska bra också, de blev ju nyligen årets bank om jag inte missminner mig.
 
A
bjogul skrev:
Jo, och det är ju vad den här tråden har varit tänkt att mynna ut i - en förfrågan till andra banker. Dock misstänker jag att de andra bankerna kommer svara att de ger fantastisk service och endast har nöjda kunder. Därför ville jag söka lite input från andra kunder om hur det är att vara kund i andra banker än Swedbank...


Jag kan förstås skicka en förfrågan till samtliga banker på svenska marknaden, men tänker att det blir jobbigt både för dem och mig. Jag har egentligen bara gjort ett aktivt val. Att plocka bort Swedbank. I alla fall i rond 1. Innan jag byter så kan jag förstås ställa frågan till Swedbank, att
- "Kan ni matcha villkoren som jag får hos XX-banken?"

Det kan förstås inte uteslutas att svaren från övriga banker leder till slutsatsen att mina villkor hos Swedbank är de bästa som går att uppbringa, och då lär jag förstås stanna kvar. Jag är inte så principfast att jag byter bank bara för att jag startat en tråd om detta på Byggahus-forumet :rolleyes:
Det är väl egentligen bara att sätta igång jobbet med att börja begära prisuppgifter från de andra bankerna. Formulera vilka tjänster du vi ha och begär pris och sen är det bara att jämföra villkor och priser.

Jag har Handelsbanken som bank för de vanligaste tjänsterna (betalar bara avgift för Visakort), SEB som företagsbank (har det gratis ett år), Avanza för att komma åt deras gratisfond Avanza Zero, Nordnetdirekt för att få låga courtagekostnader för aktieaffärer, Skandiabanken med konto för att föra över pengar till konton i andra banker (Handelsbanken tar betalt för att föra över pengar till andra banker), Resursbank för att få lite bättre ränta (3,25% för närvarande).

Jag har inte något behov av att betala för att ha allt i samma bank. Jag väljer istället att utnyttja olika tjänster hos olika banker beroende på pris. Det passar inte alla, men det passar mig. Det blir en hel del olika koder, dosor och kort att komma ihåg, men det stör mig inte speciellt mycket.
 
bra-byggare skrev:
(Handelsbanken tar betalt för att föra över pengar till andra banker)
Va? Till vilka banker då?
 
A
Återkommande överföring till annan bank (oavsett bank) kostar 15 spänn per överföring om jag minns rätt.
 
Handelsbanken tar inte betalt för att flytta pengar, men det kanske beror på kundkontakten eller snarare avsaknaden av den kanske? Jag kan givetvis ha fel men oavsett bank så tjänar de på att "låna" pengar av oss billigt som man sedan lånar ut, till oss igen.Det innebär att banken inte tjänar på att man har fonder som ligger där utan endast avgiften när man handlar fonder ex, bilar gillar dom att låna ut pengar på men då blir det sämre ränta om man inte lånar på huset, men då är man (b)låst vilket är kass. Bilar köps kontant.
 
Min uppfattning är att alla storbanker i princip är lika och erbjuder alla tjänster man behöver i form av kort, konton och liknande. Avgifterna skiljer sig som mest med några hundralappar. Det som avgör är räntan. På ett lån på 2,5 miljoner är 0,1% 1750 kr/år netto.

Den strategi jag hade tänkt köra är att ha hela lånet på samma löptid (säg 3 år) och sedan efter 3 år köra en ny förhandlingsrunda med några banker. Då har man en bra förhandlingsposition.
 
p.lundgren skrev:
Skandia fixar ovanstående enl min erfarenthet. Jag har iofs valt att ha min aktiedepå på Avanza eftersom det är billigare avgifter och i alla fall tidgare ett större utbud av fonder. Det funkar för mig..
Jag har fått svar från Skandiabanken, och konstaterar att de inte erbjuder någon individualisering över huvud taget. Jag har vidgat scopet till att omfatta samtliga hushållets bank och försäkringstjänster, gjort upp en budget mm. Och får som svar på förfrågan ett mail med länkar till enskilda produkter och info att man får rabatt vid olika storlek på lånen. Några andra helhetsgrepp kring kundens affär görs inte (!)

Alla kunder får ett allt-i-ett konto, och samma villkor på lånen.

Vi får se vad övriga svarar.

bra-byggare skrev:
Det är väl egentligen bara att sätta igång jobbet med att börja begära prisuppgifter från de andra bankerna. Formulera vilka tjänster du vi ha och begär pris och sen är det bara att jämföra villkor och priser.
Jepp. Förfrågan har gått iväg, men....
bra-byggare skrev:
Jag har Handelsbanken som bank för de vanligaste tjänsterna (betalar bara avgift för Visakort), SEB som företagsbank (har det gratis ett år), Avanza för att komma åt deras gratisfond Avanza Zero, Nordnetdirekt för att få låga courtagekostnader för aktieaffärer, Skandiabanken med konto för att föra över pengar till konton i andra banker (Handelsbanken tar betalt för att föra över pengar till andra banker), Resursbank för att få lite bättre ränta (3,25% för närvarande).

Jag har inte något behov av att betala för att ha allt i samma bank. Jag väljer istället att utnyttja olika tjänster hos olika banker beroende på pris. Det passar inte alla, men det passar mig. Det blir en hel del olika koder, dosor och kort att komma ihåg, men det stör mig inte speciellt mycket.
... resten av ditt svar är ju skälet till att jag också ville ha input i tråden. Det är ju ingen bank som kommer tipsa mig om vilka russin jag ska plocka var ur bank-kakan. ;)
 
A
cecar33 skrev:
Handelsbanken tar inte betalt för att flytta pengar, men det kanske beror på kundkontakten eller snarare avsaknaden av den kanske?
Jag testade just att lägga upp en stående överföring till annan bank från Handelsbanken och det står tydligt när man ska sätta upp den stående överföringen att:

"Stående överföring till annan bank innebär en avgift på 15 kr per överföringstillfälle"
 
Då tycker jag att du skall prata med banken, utlandsbetalningar är avgiftsbelagda med möjlighet att välja om betalare eller mottagare skall betala
 
bra-byggare skrev:
"Stående överföring till annan bank innebär en avgift på 15 kr per överföringstillfälle"
Stående överföring? Ja, det stämmer.
 
bjogul skrev:
Jag har fått svar från Skandiabanken, och konstaterar att de inte erbjuder någon individualisering över huvud taget. Jag har vidgat scopet till att omfatta samtliga hushållets bank och försäkringstjänster, gjort upp en budget mm. Och får som svar på förfrågan ett mail med länkar till enskilda produkter och info att man får rabatt vid olika storlek på lånen. Några andra helhetsgrepp kring kundens affär görs inte (!)
Jag tror att du nog inte kommer få andra svar från de övriga bankerna. Ev. kanske nåågot lokalkontor erbjuder dig ett möte, och då kanske du kan få vettig respons. Annars tror jag inte det finns någon på bankerna som gör "affärsplaner" för varje *potentiell* kund.
 
Tycker swedbank är bra men det beror säkert på vilket kontor man har att göra med samt vilket ekonomisk situation man är i.
 
Kom precis tillbaka efter att ha varit hos min bank för förhandling. Ja, jag tog mig tid till att träffa vår personliga bankman.

Jag gjorde researchen genom att skanna av olika forum för trådar om de senaste ränterabatterna hos storbankerna samt kollade av räntorna hos nischbankerna. Laddad med den informationen började diskussionen/förhandlingen med vår bankman.

Eftersom han omöjligen kunde matcha de bästa rabatterna (för tillfället SEB) så gjorde jag en snabb kalkyl för att se hur mycket i pengar det betyder i praktiken och bad om avgiftssänkningar för motsvarande summor på kort odyl. och se där det går att få ner fasta kostnader! Dessutom förhandlade jag till mig bättre inlåningsräntor på våra konton.

Jag kanske inte sparar den sista möjliga 100 lappen men jag värdesätter en bankman/kvinna som vet vem jag är och jag kan ringa när jag behöver snabb hjälp samt en koddosa samt en kontakt.



Handelsbanken är banken i detta fallet.
 
Sparbanken är inte bra längre det känns riktigt snålt att dom ska ha betalt för sin internet tjänst tur det finns fler banker.
 
bjogul skrev:
Vi får se vad övriga svarar.
Det skulle vara intressant att veta hur det här gick, om bjogul bytte bank någonsin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.