Hej!

Jag har ledsnat på att diska och tänkte därför köpa en diskmaskin. Jag bor i hyreslägenhet.
Det finns ingen plats i köket och det har tidigare stått en tvättmaskin i badrummet så vatten, avlopp och el finns redan där, därför tänkte jag ställa den i badrummet. Jag har för tillfället 3 frågor med anledning av detta:

1. Får man ha en diskmaskin i badrummet (med tanke på att badrummet är ett våtrum och diskmaskiner normalt placeras i kök)?
2. Gamla tvättmaskien var fast monterad i en plint, i ett hål, under ett täcklock på väggen, denna sitter mitt emot duschblandaren, ca 1700mm upp på väggen och 650mm från kanten på badkaret. d.v.s. mer än 1200mm från duschblandaren. Denna plint har 4 kablar. En av dessa är gulgrön. Jag inbillar mig att det är 3 faser + skyddsjord. Går det att koppla in en 1-fas diskmaskin i denna plint utan ingrepp i resten av elsystemet(med tanke på den förmodade avsaknaden av nolla)?
3. behövs normalt tillstånd från hyresvärden för att göra en dylik installation (jag har läst mig till att man behöver tillstånd för att installera tvättmaskin i köket)?

Jag kommer att anlita en behörig elektriker för att koppla in diskmaskinen i plinten, om det nu går, men jag ställer frågan här för att få en uppfattning om huruvida det är realistiskt att göra som jag tänkt innan jag inhandlar en diskmaskin.
 
Helt galet. Ska du orka bära all disk fram och tillbaka mellan kök och toa. En del orkar ju knappt tömma maskinen alls, även om den står i köket. Går det inte att ställa dit en bänkdiskmaskin istället.
 
Du har troligtvis två faser, nolla och skyddsjord. Jag har aldrig hört talas om tvättmaskiner som inte behöver nolla, men däremot själv sett minst en maskin som vill ha en eller två faser, nolla och jord.

Att mäta är att veta.

Det enda "förbud" du bryter mot är väl att att livsmedelshantering och tillhöranade jox ska man inte ha på samma ställe som toaletten av hygieniska skäl. Jag tror inte att några sådana regler gäller för privatpersoner, åtminstone så länge det inte bor några omyndiga i hemmet.

Värt att tänka på är att fullstora diskmaskiner har inte alltid någon "riktig" översida, så det är kanske bra att skaffa en bit bänkskiva att lägga ovanpå den.

Ifall lägenheten inte har jordfelsbrytare så får du inte använda stickpropp utan måste ansluta maskinen fast. Det betyder att när du flyttar så blir du tvungen att montera på en ny stickpropp ifall du flyttar maskinen till en "normal" diskmaskinplats.

Om det finns jordfelsbrytare så är uttag okej förutsatt att det sitter tillräckligt långt från de våtaste utrymmena, någon annan är säkert bra på att fylla i hur reglerna ser ut där.

Jag skulle se till att maskinen inte har ström inkopplat vid dusch/bad om jag vore dig...
 
Stickan56
Ska du börja handtvätta då istället för att diska för hand? :)

MVH Stickan
 
TVättstuga? ;)

(Jag skulle f-n vilja ha en "diskstuga". Visst, det är väl ingen höjdare att bära runt på porslinet, men bestick och annat mer okrossbart vore klart värt att gå en vända till källaren med för att slippa diska för hand...)
 
Tackar för snabba svar!

Jag vill inte ha någon bänkdiskmaskin dels för att det inte finns el framdraget till diskbänken och dels för att min erfarenhet av dessa är att de inte klarar ett diskbehov på 5 personer med tillhörande stora grytor och ugnsformar.
Det är 4 m från diskhon till den tänkta platsen i badrumet för diskmaskinen så det blir inte mycket släpande av disk.
Jag har tänkt att köpa en 600x600 bänkskiva på IKEA för ändamålet att täcka översidan av diskmaskinen.
Lägenheten är troligen från 60-talet och det finns ingen jordfelsbrytare, jag köper en begagnad maskin för 500:- så jag kan med gott samvete klippa kabeln.
Jag har ingen erfarenhet av att mäta och har bara en sån där testmejsel från claes ohlsson så jag tar chansen att det är 2 faser och nolla som du säger.
Mina barn är omyndiga och de bor i hemmet, skulle det kunna vara ett problem alltså?
Hur skulle kunna jag lösa detta så jag kan slå av strömmen til maskinen vid dusch/bad?
Det finns tvättstuga i fastigeheten som jag använder idag men jag har funderat över att ställa en tvättmaskin under diskmaskinen i framtiden, skulle detta kunna utgöra ett problem och kan jag förbereda på något sätt så jag slipper ta hit elektriker 2 ggr?
 
Det gick inte heller att ha en diskmaskin i mitt kök, så vi tog dit en möbelsnickare som byggde om ett 60cm-skåp där en diskho tog upp ca 10 cm plats till ett mini-skåp och en nisch för en 45cm diskmaskin. Kostade ca 3000 och blev helsnyggt. Allt med hyresvärdens godkännande, såklart.
 
Jag gissar bara när det gäller livsmedel å sånt, men det finns väl en kanske minimal risk att socialen eller motsvarande blir arga ifall de får reda på att ni diskar nån meter från platsen där folk bajsar.

Om det är två faser, nolla och jord så använder du nollan respektive jorden till både diskmaskin och tvättmaskin, men använder ena fasen till ena maskinen och andra fasen till andra maskinen.

Tänk på att du måste skruva ur två proppar för att bryta strömmen till båda faserna!

Testmejsel är ingen höjdare, åtminstone om det är en sån som bara "lyser eller lyser inte". En billig multimeter är bättre och kostar inte mycket pengar. Se bara till att inte göra fel, när du mäter på 230/400V-el så ska mätsladdarna vara istoppade som på bilden och ratten ska vara vriden till 600V AC-mätområdet (snett uppåt höger) på just den här länkade mätaren:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

Även en sånhär är bättre än en testmejsel:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spanningsprovare-VT-600-17237/

Att sätta en strömbrytare för att slå av/på strömmen kräver enligt reglerna behörig elektriker.
Om man bara vill ha en maskin eller vill ha separat brytare för varje maskin så kan man använda t.ex. en sånhär brytare:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Vridstrombrytare-44070/

Om du vill bryta både tvättmaskin och diskmaskin med samma brytare så kan någon av dessa vara vettiga:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Sakerhetsbrytare-350000/
eller med lampa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Strombrytare-m-lampa-350001/
Jag tror att hålet i "spaken" på de två sista är till för att kunna låsa brytaren i avstängt läge med hänglås, kan kanske vara bra om man har barn som är i klåfingrig-åldern.

OBS, jag förespråkar absolut inte Biltema före något annat, länkar mest dit eftersom du nämnde en budget på 500:- för diskmaskinen.

Nån annan som har bättre koll på reglerna får gärna säga något om det verkligen är krav på brytare. Jag tänker att eftersom diskmaskinen egentligen är avsedd för att sitta i ett kök så kan det vara bra att ha en brytare även om den placeras såpass långt från badkar/dusch och handfat att den i teorin ändå är tillräckligt tålig.

OBS, se till att det finns korrekt dragavlastning i kopplingsdosan för sladden till diskmaskinen. Normalt finns detta om det är en "tvättmaskindosa", men risken finns väl att någon gjort fel vid något tillfälle.
 
Avgörande är hur pass torr platsen för diskmaskinen är. DM är inte gjorda för att placeras i badrum, och vem vet hur den tål 100% luftfuktighet?

Jag skulle absolut inte installera den där utan JFB. Går det inte att sätta en JFB i centralen så får det bli en JFB i badrummet.

Med det antalet trådar i dosan så går det i alla fall att koppla in den, ev efter lite omkoppling i centralen. Det fixar elektrikern, om man går med på att placera DM där :S
 
"elcentralen" består av ett proppskåp med 6 st proppar i och en huvudströmbrytare så jag misstänker att det blir svårt att placera en jfb där. Nu när jag inspekterade den närmare så är det faktiskt skrivet med filtpenna på proppskåpet "Tvätt" respektive "Tork" under 2 av propparna och då jag tog ur dem så påverkades inget uttag i lägenheten eller spis/kylskåp.
Jag är färgblind men en kompis kunde konstatera att det sitter 1 blå, 1 brun, 1 svart samt en gul/grön kabel i plinten om det har någon betydelse.

Det säkraste i detta fall vore alltså att koppla en jfb till plinten i väggen och behålla stickkontakten på diskmaskinen?
Kan man då installera någon form av jfb som har 2 vanliga stickkontakt uttag, en till varje fas, så att man enkelt kan koppla in diskmaskin samt tvättmaskin själv sen utan fara?
 
raveper skrev:
Helt galet. Ska du orka bära all disk fram och tillbaka mellan kök och toa. En del orkar ju knappt tömma maskinen alls, även om den står i köket. Går det inte att ställa dit en bänkdiskmaskin istället.
Måste hålla med om att diskmaskin i badrummet är ett alternativ som kommer långt ner på listan. Jag skulle göra en ordentlig undersökning av alla andra möjligheter innan jag valde det alternativet.

Känner du till att det finns en spis med inbyggd diskmaskin? Candy Trio heter den och kostar ca 13000:-.

599099.jpg
 
brt666 skrev:
"elcentralen" består av ett proppskåp med 6 st proppar i och en huvudströmbrytare så jag misstänker att det blir svårt att placera en jfb där. Nu när jag inspekterade den närmare så är det faktiskt skrivet med filtpenna på proppskåpet "Tvätt" respektive "Tork" under 2 av propparna och då jag tog ur dem så påverkades inget uttag i lägenheten eller spis/kylskåp.
Jag är färgblind men en kompis kunde konstatera att det sitter 1 blå, 1 brun, 1 svart samt en gul/grön kabel i plinten om det har någon betydelse.

Det säkraste i detta fall vore alltså att koppla en jfb till plinten i väggen och behålla stickkontakten på diskmaskinen?
Kan man då installera någon form av jfb som har 2 vanliga stickkontakt uttag, en till varje fas, så att man enkelt kan koppla in diskmaskin samt tvättmaskin själv sen utan fara?
Förmodligen har du två faser och en neutral i badrummet. I sådana fall är det en rätt enkel inkoppling rent elektriskt. Det skulle gå att placera en kapsling för jordfelsbrytarna antingen intill centralen eller i badrummet.
Ja, det går att sätta två uttag.
 
Vi har precis flyttat till en 50-talslägenhet och vi ville definitvt inte gå ner från slim diskmaskin vi haft inna till att ha bänkdiskmaskin igen. Så vi köpte en SMEG extern diskmaskin och ställde den på lämplig plats och hade en rörmokare dra rör till den och det funkar jättebra.

fotnot:
Extern = med hölje och med tyngd i botten så den går användas utanför skåp, vanlig DM får inte användas utan skåp då den välter lätt annars, tänk på det, att tippskydda din DM i badrummet innebär att du måste borra i väggen? Tänkt på det? Annars kan du råka välta din diskmaskin när du lastar i/ur.
 
intressant det där med vältrisken, den hade jag inte tänkt på!
Jag har verkligen ingen plats kvar i köket om jag inte skall slopa matbord och stolar i köket och alla skåp är smalare än 45cm så jag får inte in någon maskin där utan att förstöra 2 skåp och jag tror inte min hyresvärd skulle gilla om jag gjorde det.
Eller ska jag flytta in matbordet i badrummet kanske! :)
Visst kanske jag kan byta ut spisen mot en med inbyggd diskmaskin som föreslogs men jag bor som sagt i en hyreslägenhet och jag vet inte hur länge till jag kommer att bo här så 13.000 känns lite i överkant, det är typ vad min bil är värd.
 
Ställ diskmaskinen i vardagsrummet istället. :) Kanske har mer plats där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.