Hej!

Vi håller på att renovera köket, och har ett antal punkter vi behöver hjälp med

1) Vi har valt en induktionshäll som är 71 cm bred (ska passa ett 80-skåp). Vi har tänkt behålla ett överskåp till höger om hällen. Hur mycket utrymme behöver man för en såndär "tratt"-fläkt, väggmonterad? Idag har vi 60-bänkskåp och 60 väggskåp till höger om spis och fläkt. Vi har funderingar om vi ska gå ner till 40 för att tratten ska få plats och vi ska få mera bänkyta till vänster om hällen. Förslag hur man ska tänka? Som det är idag nuddar trattens bredaste del 60-skåpet. Kanske snyggare med lite luft runt tratten?

2) Idag har vi en fläkt som hänger under kryddhyllan, ganska vanligt på 80-talet. Jag skruvade bort kryddhyllan för att kolla hur el och ventilation är draget. JAg markerade ut vad centrum för induktionshällen kommer att vara (den kommer att hamna mer åt vänster än spisen idag), och från den centrumlinjen på väggen hamnar eluttaget 20 (yttersta del) cm åt höger. Ventilationshålet (yttersta del) i taket hamnar ca 30 cm ut från vägg 26 cm till höger om centrumlinjen. Hur ska jag bära mig åt här? Jag kan flytta eluttaget men inte ventilationshålet. Finns det kåpor som är så pass breda? Och hur bred fläkt ska man välja till en induktionshäll 71 cm bred? Antagligen 70 cm? Då måste fläktens smala del vara 26x2 för att gömma både eluttaget och ventilationshålet. Är det möjligt? Hur gör man?

3) Hur löser man detta med arbetsbelysning när man inte har överskåp? Frugan vill absolut ta bort överskåpen kring hällen för att få det mera luftigt, men hur ska vi få till en bra arbetsbelysning då? I taket har vi ett lysrör, den belysningen tycker jag är blää, visst den är stark men fy så otäckt ljus.

Tack på förhand, hoppas inte beskrivningen var för krånglig?

Vänligen
Steve
 
1: spisfläktar/kåpor finns i olika former och storlekar men ska ni ha en 71cm häll bör fläkten vara minst lika bred.

2: för att centrera fläktröret kan bygga en låda uppe mot taket och "svänga" röret uppe i lådan så att det kommer ut där ni vill ha det. Storleken på lådan beror på dimension på rör etc.

3: byt lysröret mot annan armatur?
 
Här är en liten snabb skiss på det nya köket

kk1g.jpg
Uploaded with ImageShack.us

/S
 
RobZombie skrev:
1: spisfläktar/kåpor finns i olika former och storlekar men ska ni ha en 71cm häll bör fläkten vara minst lika bred.

2: för att centrera fläktröret kan bygga en låda uppe mot taket och "svänga" röret uppe i lådan så att det kommer ut där ni vill ha det. Storleken på lådan beror på dimension på rör etc.

3: byt lysröret mot annan armatur?
Tack för snabbt svar. Har kollat lite på tretti.se och det verkar inte finnas så värst många som är 70 cm. Får bli en 80 cm bred då. Men det verkar inte jättevanligt det heller...

Vad är det för låda du menar? Är det något tillbehör man köper till fläkten? Om du kollar på skissen så kanske det blir konstigt med en låda i taket... Det enda alternativ jag kan komma på är om man flyttar spisen20 cm åt höger, och tar bort 60-bänkskåpet och byter ut det mot ett 40 bänkskåp. Verkar dock dumt att de inte satt el och ventilation i centrum, då hade man haft lite marginaler i alla fall.

Har funderat på att byta lysröret, men problemet är nog snarare att man står med ryggen mot armaturen, och blockerar mycket av det ljuset man vill ha på arbetsytan. Det funkar med lysröret då det sprider ljuset bra...

Har kollat på många "katalogkök" och de verkar vara byggda för att se snygga ut, inte en endaste lampa inom synhåll....

/S
 
steve5432 skrev:
Här är en liten snabb skiss på det nya köket

[bild]
Uploaded with ImageShack.us

/S
Ett överskåp?

Ett överskåp utan lucka för att användas som bokhylla eller vinställ?
 
steve5432 skrev:
...Hur löser man detta med arbetsbelysning när man inte har överskåp? Frugan vill absolut ta bort överskåpen kring hällen för att få det mera luftigt, men hur ska vi få till en bra arbetsbelysning då? I taket har vi ett lysrör, den belysningen tycker jag är blää, visst den är stark men fy så otäckt ljus...
Hej, jättebra idé att ta bort överskåpen, om man har tillräcklig förvaring ändå.
Gott att slippa skåp som är i vägen när man lagar mat, speciellt för oss som är långväxta.

Rekommenderar att sätta halogenspottar i taket. Dessa är ett exempel, som jag tycker är snygga. Går att rikta åt rätt håll, och ger bra ljus.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=167079082

Att 3-4 x 50 Watt är rätt hög effekt gör inte så mycket, för de behöver bara vara på vid matberedning. Går för övrigt att dimma.
Och förmodligen kommer det bra led-lampor snart.
 
Hej!

Har äntligen haft lite tur med letandet av stommar och luckor till detta kök. Som ni kanske vet körde smålandsvillan med myresjökök, och de bytte storlek på alla sina stommar och luckor till något slags EU-standard. Jag har kollat runt hos IKEA, HTH, Ballingslöv etc, och alla verkar ha anammat denna nya standard. Helst vill vi ju inte riva ut hela köket utan endast uppgradera vissa detaljer.

Men av en ren slump hittade jag Vedum, och enligt deras katalog har de exakt samma mått som vårat 8 år gamla myresjökök. Hurra! Nu kan vi återanvända flera gamla stommar, och endast byta ut hyllplan + dörrar mot lådor. Och även det skumma 78 cm långa diskbänksskåpet hade de, med luckor 34 cm breda!!!

Nu har jag en fråga till experterna, det gäller högskåpet. Det högsta de har är 2100, vilket får anses normalt, jag får helt enkelt sätta en passbit mot taket, antar man gör så?
Problemet jag har gäller vitvarorna. I specen för vedums högskåp står det:

Skåp för inb. ugn och micro
H = 2100 öppn 590 och
400-450 mm med två standardlådor


Jag antar att den stora öppningen är för ugnen och den lilla för mikron. För den electrolux-mikrougn vi vill ha står det:

inbyggnadsmått: Installation höjd 459mm

Och för ugnen: höjd 590 mm

Det verkar som om det saknas 9 mm för att denna kombination ska få plats? Vågar man chansa eller får vi leta upp andra vitvaror? Det finns en annan electrolux-mikro som är lite mindre som endast bygger 370 i höjd, men då hamnar man under det angivna måttet på 400-450 mm. Vad gör man? Denna mindre verkar dock inte vara "självventilerande" som den större är, så det kanske blir en passbit då med ett galler utsågat med sticksåg?

Vänligen
S
 
Ingen som bygger kök som har stött på liknande "avvikelser", och om det är något att bry sig om? Har inte fått svar än från Vedum, verkar vara semesterstängt.... och rean för de produkter jag tänkt köpa går ut denna veckan.

/S
 
Mikael_L
steve5432 skrev:
3) Hur löser man detta med arbetsbelysning när man inte har överskåp? Frugan vill absolut ta bort överskåpen kring hällen för att få det mera luftigt, men hur ska vi få till en bra arbetsbelysning då? I taket har vi ett lysrör, den belysningen tycker jag är blää, visst den är stark men fy så otäckt ljus.
Hej.
Jag måste ändå (i)fråga(sätta) lite. :)

Själv tycker jag lysrör är så oslagbart som arbetsbelysning att jag sätter in det i kök, garage, tvättstuga och badrumskåpbelysning i huset vi bygger nu.
Lysrör är dock långt ifrån oslagbart som mys eller umgängesbelysning, därför blir köket givetvis utrustat med dubbel uppsättning ljuskällor.

Så vad är det du tycker illa om med din lysrörsbelysning?
Är det för ljust?
Är det för kallt ljus?

I garaget och tvättstugan väljer jag 840-rör, det är 4000K och ger ett ganska kallt ljus, nästan lika kallt som utomhus, men bra färgåtergivning och det håller en pigg. Alltså helt perfekt som arbetsljus.
I köket lutar jag åt att det bli 830-lysrör.
Inte fullt lika gult, mysigt och cousy som 827-rör (2700K) men inte heller helt perfekt arbetsljus. Men när jag lagar mat vill jag nog både känna en aningens mysig känsla och ha ett någorlunda gott arbetsljus, dvs det får bli en kompromiss. När köket ska storstädas skulle nog 840-rör uppskattas.
 
Hej!

Problemet i köket är att ingen av oss gillar lysrör speciellt mycket. Det vi har idag används bara en gång i veckan när vi dammsuger. Och då är det lite av en plåga. Och när vi nu är i processen att göra om i köket kommer vi att tappa arbetsbelysning pga att vissa väggskåp försvinner, och då behöver vi en belysnnig vi kan använda både som städbelysning och som arbetsbelysning. Därav spot-skenan.

I garaget har jag också 4 lysrör så man kan jobba med bilen, där är det perfekt. Men i ett kök som har mycket ek gör våra lysrör att allting ser jättesmutsigt ut. Smaken är som baken tror jag när det gäller lysrörsljus....

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.