Ok, för att ta ett exempel nosade jag upp det här huset: http://bostad.lansfast.se/Beskrivning.aspx?GUID=3UN3AAOIQUSSJQ5C&typ=CMVilla

Kan ni, baserat på all info som finns på mäklarsidan, ge en ungefärlig idé om vad det skulle kosta att ha det huset stående helt tomt ett helt år, med bara de allra mest basala kostnaderna som krävs. Förstår att utgifter varierar från kommun till kommun, men är på jakt efter ett högst ungefärligt värde.
 
UR ANNONSEN:
"Driftkostnad:
25 000 kr/år. Fördelas enligt följande: - Uppvärmning 15 000 kr

- Försäkring 3 000 kr

- Vatten/avlopp 7 000 kr

Driftskostnaderna är uppskattade då säljare är ett dödsbo och det finns inga exakta uppgifter från tidigare ägares kostnader."

Du kommer inte kunna göra något åt kostnaderna för försäkring och vatten/avlopp, däremot räcker det om du håller ett par plusgrader i huset, så du kan säkert minska el- och uppvärmningskostnaden till 4-5000 per år om det står tomt. Sophämtning en tusenlapp ytterligare, så 15000/år kanske?

Du bör räkna med att ett hus kostar att underhålla, både förutsägbara och oförutsedda utgifter, och avsätta pengar till det.
 
robbanonline skrev:
UR ANNONSEN:
"Driftkostnad:
25 000 kr/år. Fördelas enligt följande: - Uppvärmning 15 000 kr

- Försäkring 3 000 kr

- Vatten/avlopp 7 000 kr

Driftskostnaderna är uppskattade då säljare är ett dödsbo och det finns inga exakta uppgifter från tidigare ägares kostnader."

Du kommer inte kunna göra något åt kostnaderna för försäkring och vatten/avlopp, däremot räcker det om du håller ett par plusgrader i huset, så du kan säkert minska el- och uppvärmningskostnaden till 4-5000 per år om det står tomt. Sophämtning en tusenlapp ytterligare, så 15000/år kanske?

Du bör räkna med att ett hus kostar att underhålla, både förutsägbara och oförutsedda utgifter, och avsätta pengar till det.
Ok, tack. Det låter som en vettig uppskattning. Är det någon ekonomisk skillnad om huset är ett fritidshus och inte en villa, eller är det bara namnet som skiljer?
 
Hushållselen finns inte med i kalkylen, ta även med telefon, internet. Du har en trädgård som skall vårdas osv osv.
Sedan skulle jag nog undvika ett hus med vattenburen värme och ved/oljeeldning. För ett fritidshus som står tomt under långa perioder så är det nog direktel och Luft-Luft VP som känns som bästa alternativet.
 
Nimajneb skrev:
Hushållselen finns inte med i kalkylen, ta även med telefon, internet. Du har en trädgård som skall vårdas osv osv.
Sedan skulle jag nog undvika ett hus med vattenburen värme och ved/oljeeldning. För ett fritidshus som står tomt under långa perioder så är det nog direktel och Luft-Luft VP som känns som bästa alternativet.
Fast hushållsel har jag ju inget behov av om jag inte är i huset. Kommer ju inte ha kyl och frys etc igång i ett år om jag inte är där för att bruka det. Enda elförbrukningen blir de få plusgrader som behövs för att huset inte skall köldskadas (och den avgift som elbolaget tar för uppkoppling mot elnätet). Telefon eller internet skulle jag inte heller behöva. Pratar om endast de absolut basalaste och nödvändiga kostnaderna för ett tomt stående hus, ingen onödig lyx. Trädgårdsvård och sådant hamnar således utanför kalkylen.
 
Men elen måste ju finnas med i totalkalkylen.
Om du inte sköter trädgården så får du grannar i kommunen efter dig.
Att underhållsvärma ett gammalt hus är inte speciellt billigt specielt pga att det måste vara ett hus med elvärme.
 
Nimajneb skrev:
Men elen måste ju finnas med i totalkalkylen.
Om du inte sköter trädgården så får du grannar i kommunen efter dig.
Att underhållsvärma ett gammalt hus är inte speciellt billigt specielt pga att det måste vara ett hus med elvärme.
Nu är jag inte jättehaj på sånt här, men betalar man inte en avgift till elbolaget för att vara uppkopplad till elnätet, och utöver det betalar man för elförbrukningen. Om jag nu inte använder mer el än att värma upp huset till några plusgrader blir det väl inga fler utgifter än det? Eller har jag missat något? Eller missuppfattar jag dig? Beklagar i så fall.

Jo självklart ska trädgården skötas, men de utgifterna faller inte i kategorin "obligatoriska utgifter". Om huset ligger mitt i skogen med närmsta granne fem km därifrån är det ju ingen som bryr sig om hur trädgården ser ut.
 
O
Det kan kosta en hel del att ha huset uppvärmt, om än bara så att temperaturen håller sig ovan nollan... Beroende på hur kallt det är ute förstås!
Trädgården behöver du inte oroa dig för, det ända du kan få är griniga grannar. Kommunen kan inte göra nått!
 
Odjuret skrev:
Det kan kosta en hel del att ha huset uppvärmt, om än bara så att temperaturen håller sig ovan nollan... Beroende på hur kallt det är ute förstås!
Trädgården behöver du inte oroa dig för, det ända du kan få är griniga grannar. Kommunen kan inte göra nått!
Finns det några trix för att hålla uppvärmningskostnaden så låg som möjligt?
 
Till nätbolaget betalar du mellan 2-5000kr per år i fast avgift. Sedan kan det finnas mindre fasta avgifter till elbolaget som levererar ström.
Se till att ha grannar och att du är på god fot med dem, du behöver dom för att titta till kåken då o då.
 
skogstoken skrev:
Finns det några trix för att hålla uppvärmningskostnaden så låg som möjligt?
Som jag skrev tidigare, en LL värmepump.
 
Nimajneb skrev:
Som jag skrev tidigare, en LL värmepump.
Ok. Läser på om den nu på nätet. Verkar som ett klokt alternativ. Tack för tipset :)
 
skogstoken skrev:
Finns det några trix för att hålla uppvärmningskostnaden så låg som möjligt?
Stäng av värmen helt! Står typ 1 miljon stugor utan värme i Sverige just nu.
 
haavard skrev:
Stäng av värmen helt! Står typ 1 miljon stugor utan värme i Sverige just nu.
Jo, funderade på det faktiskt. Fast blir det inte en massa jobbiga köldskador och/eller mögel då?
 
Angående LL-värmepumpar så verkar många vara svåra att få ner under 18 grader, så i så fall skulle det inte vara aktuellt. Finns dock kanske modeller som går att sänka ännu mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.