Hej
Funderade på att bygga altan i anslutning till långsidan med lutning mot huset (pulpettak)
Det blir då en hängränna mot det bef taket,lite ovanför den bef rännan
Om någon undrar varför denna konstruktion,så vill jag kunna se himmel o natur inifrån
Det bli således mycket glas på framsidan

Kul att få era åsikter
 
Varför ska altanen luta?
 
Nimajneb skrev:
Varför ska altanen luta?
Själva däcket skall inte luta, men taket för avrinningens skull
 
Är det inte bättre med en markis över altanen?
 
Den finns redan, 5,5 x 3,5 med däck men det var altan det var frågan om
 
Förstår nog inte riktigt, du har redan en markis men nu vill du utöver detta bygga ett tak över altanen?
 
Det är väl tillåtet med ett altan/ uterum det är val en gäääääs skillnad ,dessutom är markisen flyttbar
Man får såklart ha bygglov !!!
 
Mina "fem cent":

Varför ska du ha en hängränna på det nya taket, rinner inte vattnet ner på det gamla taket och därifrån ner i den gamla hängrännan?

Hur har du tänkt komma åt att rensa hängrännorna?

Så vitt jag begriper är V-tak (som ju detta blir) en riskkontruktion av stora mått, särskilt när det snöar.
 
Är det ett inglasat uterum du ska bygga nu och ställa på den befintliga altanen?
Den takkonstruktionen är som Anna påpekar inte optimal speciellt med snölast.
Samma sak med takrännan, om uterummet är sammanbyggt med huset så kan du ju inte ha dubbla takrännor, eller har jag missförstått dig igen?
 
Tänker inte riva i det gamla taket utan det nya altantaket skall gå lite förbi däav behålladen gamla rännan
desutom klarar inte den bef ta allt vatten ensam
Altantaket skall ej vila på det gamla utan bäras av stolpar intill husväggen
snölast ar jag inte bekymrad över det bli det på alla tak
det blir alltså ett pulpettak med lutning mot huset,det blir ju lte glipa mellan taken,men det går nog att fixa
Eller så bygger jag ett "Lusthus" om det inte är för sent !!
 
Snölasten får du problem med ner blötsnö fastnar i V-et.

Fortfarande nyfiken på varför du vill byta markisen mot ett altantak. Då tycker jag att lusthustanken är mycket trevligare.

Fortsätter du i altantakstankarna så behöver du med all säkerhet förstärka altanen ev att du låter takstolparna gå ner i plintar under altanen.
 
Vi behöver inte diskutera dom olika alternativen det är upp till oss hur vi vill ha det
Altandäcket står redan på plintar förberett för eventuell påbyggnad,det är möjligt det behövs någon extra plint
 
Men varför är du så tvär o tokvägrar att berätta varför du hellre vill ha ett altantak än den befintliga markisen?
Det är nog inte bara jag som är nyfiken på hur ni tänkt, själva valde vi bort båda två o byggde ett litet "lusthus" istället.
Markisen gick bort pga blåsten och altantaket pga det nedsatta ljusinsläppet.
 
Med altan får man ju nästan som ett rum till / vinterträdgård
 
Men altanen hade du ju redan.....

Är det uterum du kallar altan istf uterum?

En altan med tak är ju som en carport, inte mycket till vinterträdgård...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.